מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ניסיון חטיפה

גבעת שאול כיום
איזור כורדיסטן

סבתא רבה שרה וסבא רבה צבי לבית משפחת "בית יוסף", גדלו והתגורר בכפר "זכו" שבכורדיסטאן, השוכן על חבל גבול עיראק.

הם לא ידוע קרוא וכתוב, כיוון שלא שלחו אותם ללמוד בבית ספר. מגיל צעיר הוריהם שלחו אותם לעבוד בשדה בחקלאות, בגלל שלא היה כסף. במצבים של עוני היה נהוג לשלוח את הילדים לעזור בפרנסת הבית.

משפחותיהם הכירו אחד את השניה כי התגוררו בשכנות וכך הכירו והתחתנו. במהלך שנת נישואיהם הראשונה, בתאריך 10.12.1951, נולד סבי משה. אימו ילדה אותה בצהרי היום בשדה בו עבדה, בין השיחים.

מיד לאחר שהוא נולד היא הניקה אותו, הניחה אותו בסל בצד השדה, והמשיכה בעבודתה המסורה.

חלומם היה לעלות לארץ היהודים " ארץ ישראל". כך, לאחר שנה, כאשר חגג סבי את יום הולדתו הראשון, בשנת 1952, עלו לארץ הקודש במטוס.

כאשר הגיעו לארץ ישראל, קיבלו את פניהם עובדי משרד הקליטה בשדה התעופה. חילקו להם קצת שמיכות ואוכל, נתנו להם קצת כסף. שאלו אותם באלו עבודות הם יודעים לעבוד ואיפה הם רוצים לגור.

הם ביקשו להתגורר בירושלים עיר הבירה, אבל בגלל שהיה מאד יקר בירושלים, העלו אותם לאוטובוסים אשר הסיעו אותם למושבים סמוכים לירושלים. נתנו להם בקתאות קטנות לגור בהם.

הם החלו לעבוד בחלקאות ובנגרות. כאשר חסכו מעט כסף עברו להתגורר בשכונת "גבעת שאול", על מנת להיות קרובים יותר לבירה. באותה תקופה שכונת גבעת שאול הייתה מרוחקת ממרכז ירושלים. מסביב השכונה היו הרבה כפרים ערבים. בגלל העוני שהיה התרחשו המון מקרי פריצה, שוד וחטיפות ילדים על מנת לקבל כופר.

באחד הלילות כאשר סבי ישן במיטתו, והיה ילד בגיל שלוש לערך, בשעה מאוחרת, נכנסו דרך חלון חדרו פורצים ערבים שרצו לחטוף אותו על מנת לקבל כופר. הם טיפסו בעזרת צינור ביוב ונכנסו לחדר. הם הרימו את סבי, וכאשר סבי החל לבכות אימו ואביו רצו לחדרו וראו את החוטפים.

החוטפים מהבהלה זרקו את הסבי על המיטה חזרה וברחו.

מילון

גבעת שאול
שכונה במערב ירושלים, בצמוד לכניסה הראשית לעיר. השכונה נוסדה ב 1907 ונקראה על שם הרב יעקב שאול אלישר הראשון לציון.

ציטוטים

”אימי ילדה אותי בשדה, הניקה אותי, הניחה אותי בסל, והמשיכה בעבודתה המסורה. “

הקשר הרב דורי