מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ניהלתי את קרן "נר-חסד" "גו'ינט" למען הקהילה היהודית

תכנית הקשר הרב דורי באולפן
אמיליה גלינקין
הצלחנו להקים מחדש את אנדרטה לזכר נספי באבי - יאר

שמי אמיליה גלינקין נולדתי ברוסיה, במקצועי מוסיקאית גרה בבת-ים

מצגת סיפורי

מאין באתי

אני עולה חדשה ממזרח אוקראינה מהעיר לוגנסק, לא רחוק מגבול רוסיה. זאת עיר גדולה שבה זורם נהר בשם "לוגן". על שמו נקראה "לוגנסק". גולים הקימו אותה לפני יותר מ200 שנה, בזמן המלכה יקתרינה השנייה.

גרים בה יותר מ 750000 תושבים. שטח העיר וסביבתה כמו כל מדינת ישראל. זאת עיר תעשייתית שבה יש: בתי חרושת, מפעלים ומכרות. כמו בערים אחרות באוקראינה יש בה: תאטראות, בתי קולנוע, מוזיאונים, אוניברסיטאותוכן בתי ספר, גנים ופארקים רבים. בחורף יורד שלג והטמפרטורה נמוכה (-30)

בית כנסת חדש בלוגנסק

כבר 6 שנים נמצא שם רב צעיר עם משפחתו מישראל. בעזרתו נפתח בית-ספר יהודי. בעיר יש מקומות מעניינים רבים הקשורים בהיסטוריה של אוקראינה. בימים אלה הולך ונבנה בית כנסת חדש.

"באבי יאר "בעיר שלי

בזמן מלחמת העולם השנייה הגיעו הנאצים לעיר. בסתיו 1942 היו 3000 יהודים בעיר שהוצאו להורג במקום,כמו שהיה בעיר קייב "בבאבי- יאר" זה קרה גם בעיר שלי

"לא נשכח ולא נסלח!"

מאז מלחמת העולם השנייה עומדת במקום הזה מצבה ועליה כתוב: "לא נשכח ולא נסלח !

כעבור 60 שנה

עברו יותר מ 60 שנה והקהילה היהודית החליטה להקים אנדרטה חדשה. היהודים בעיר גייסו כספים. בשנים אלה ניהלתי את קרן "נר-חסד" של ה-"גו'ינט" למען הקהילה היהודית. בתקופה הזאת הצלחנו לגייסרק מחצית מהסכום הנדרש.

פניתי לאנשי עסקים יהודיים בעיר וביקשתי שוב עזרה. אחד מהם היה ארקדי לסניצ'בסקי ,שתרם חצי מהסכום. סכום זה הספיק להקמת האנדרטה החדשה. ביום הניצחון ב 9 במאי 2004 התקיים טקס הפתיחה של האנדרטה. כך שומרים על הזיכרון הציבורי בקהילה היהודית למען דור העתיד

תמונה 1

ספר הזיכרון

אני רוצה למסור מתנה למוזיאון "יד-ושם" את הספר, שבו כתובים שמות ההרוגים בזמן הטבח ב 1942.החומר הזה נאסף במשך 60 שנה. בספר הזה כתובים רק השמות של אלה שהונצחו. אני מאמינה, שספר זהיעזור למוזיאון לשחזר שמות נוספים. לדעתי, זוהי חובתו של כל אחד מאיתנו.

על עבודתי

במקצועי אני מוסיקאית, אבל בשנים האחרונות עבדתי בעבודה סוציאלית, בהתנדבות בקרן "נר-חסד" של ה "ג'וינט". התחלתי לעבוד בקהילה היהודית כמתנדבת והמשכתי… הרציתי על ההיסטוריה של עם ישראל, על התרבות היהודית ועל מדינת ישראל. הודות לכך, שלמדתי באוקראינה שני קורסים של האוניברסיטה הפתוחהשל תל-אביב, בלמידה מרחוק. הקורס נקרא "השלטון והפוליטיקה במדינת ישראל." הייתי מדריכה בנושא "התרבות היהודית" בקרן "נר-חסד" בעיר לוגנסק.

"מלטון"

בשנים 2000 – 2001 הגעתי לישראל כתיירת, ולמדתי בתוכנית "מלטון" חצי שנה באוניברסיטה העבריתבירושלים. זאת תכנית מאוד מעניינת. לדעתי כל עולה חדש צריך לעבור קורס כזה לפני האולפן. כדי שקליטתהעולים החדשים תהיה קלה ומהירה יותר.

אנשים טובים באמצע הדרך…

אני שמחה מאוד, שעליתי לארץ. אני מרגישה ,שזאת הארץ שלי. תודה למשפחתי, לאימי ולאחי, שגרים בארץיותר מ 10 שנים. הכרתי בארץ אדם קרוב ללבי. הוא עוזר לי ללמוד עברית ולהבין את המנטאליות הישראלית. אני מודה במיוחד למורים ולמנהלת אולפן "שרת" בבת-ים על הוראת העברית ,על ההתחשבות, על תשומת הלב ועל העזרה. אני מאחלת לכל העולים החדשים לפגוש אנשים טובים כמו שאני פגשתי. אני מקדישה את השיר "אנשים טובים" מאת נעמי שמר(מצ"ב). לכל ה"אנשים הטובים", שעזרו לי ושעדיין עוזרים לי בדרך.

תכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

שמחתי להשתתף בתוכנית ,שנתנה לי הזדמנות לספר את סיפורי האישי בשפה העברית באמצעות המחשב.פגשתי בני נוער נפלאים ואנשים טובים אחרים. מיכאל אודצ'ין ה"מורה" שלי בתוכנית וחברו דיין באו לכל פגישהברצון ובנכונות לתת ולקבל. אני מודה: לחדוה מנהלת האולפן וליהודית המורה המלווה, שעזרו לי בתוכניתה"קשר הרב דורי".

מילון

באבי - יאר
באבי יאר גיא הנמצא צפונית-מערבית לקייב בירת אוקראינה, שבו רצחו הנאצים כ-100,000 איש, כמחציתם יהודים, החל מ-29 בספטמבר 1941.

ציטוטים

”מאז מלחמת העולם השנייה עומדת במקום הזה מצבה ועליה כתוב: "לא נשכח ולא נסלח !“

הקשר הרב דורי