מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נוף ילדות כפר אונו 1957-1946

סבא ואני
סבא חיים
סיפורים מילדותו של סבא חיים מונטה

סיפורו של חיים מונטה
 
הקדמה
העליה לארץ בשנת-1949- באוניה נגבה לאחר נדודים ברחבי אירופה. אני חיים מונטה נולדתי בשנת 1946 לאמא לולה ואבא מרדכי (מוטק) אשר עברו את מאורעות השואה. 
 
תעודת לידה

תעודת לידה
 תמונה 1
 
גיל חמש – ילדות בשכונת התקווה
חורף אחד בשנת 1950 ירדו גשמים עזים במשך כמה ימים, וואדי מוסררה (היום נתיבי אילון) עלה על גדותו, היה שיטפון גדול מאוד ואנחנו גרנו בקומת מרתף בדירת חדר והיא הוצפה. נאלצנו לעבור לקומה שנייה בבניין והתארחנו אצל משפחה תימנית שהייתה להם מאפיה לפיתות שגם כן הושבתה בגלל השיטפון, סבא מוטק בנה רפסודה מדלת הכניסה ושט איתה למקום שבו חילקו לחם ומנות מזון. 
 
גיל שש – חורף של שנת 1951
היה חורף קשה שבו פעם ראשונה בתל-אביב יורד שלג כבד אני וסבא מוטק בונים בובת שלג ענקית. לא הלכתי לבית הספר היה כייף!   
 
תמונה 2 
גיל שבע – כפר אונו
מסביב לבית הייתה לנו חצר גדולה שם שתלנו בוסתן של כל מני עצי פרי ובין העצים לפי העונה גידלנו ירקות שונים (מושי אחי נולד). שנת 1953 אני נכנסתי לכיתה ב', זו הייתה הכיתה היחידה בכפר אונו, ששכנה בתוך חדר במבנה המועצה המקומית. 
 
גיל שמונה – המעשה בתן ועורב
יום אחד קמתי בבוקר ובחצר מצאתי גור כלבים קטן מילל ורועד, התחלתי לגדל אותו היה כייף לגדל אותו, הוא היה משונה מפני שאף פעם הוא לא נבח, לאחר חודשים לילה אחד שמענו יללות של תן (בפרדסים היו תנים) ורצתי למטה ומיד הבנתי שבעצם גור הכלבים שגידלתי הוא גור תנים ואומנם לאחר מספר ימים הוא נעלם לא ושב אל משפחתו. יום אחד ששבתי מבית הספר מצאתי גוזל עורבים מתחת לעץ בחצר, אני וחברים מהשכונה התחלנו לטפל בו עד שגדל ואז לשחרר אותו בהמשך. כחודשים טיפלנו בו עד שהפך לבוגר והוא היה מלווה אותנו במשך כל השנה תוך כדי מעופו בדרכנו לבית הספר.  
 
תמונה 3 
 
תמונה 4
 
סבא חיים ואמא שלו, לולה
תמונה 5
  
תמונות של הקולנוע, המכולת והבית שלהם
בית

בית
 
מכולת

מכולת
 
קולנוע

קולנוע
העשרה
כפר אונו : "השם המקורי של קריית אונו היה כפר אונו. כפר אונו היה ישוב יהודי ששכן בבקעת אונו שבנפת יפו, אשר הוקם בשנת 1939 על אדמות שנרכשו מן הכפרים הערבים כפר עאנה ואל-ח'ירייה, ומנה כ-40 משפחות (למעלה מ-200 תושבים). ב-1950 עקב עליית היהודים ששהו בגולה, רבים מהם עברו לגור בכפר או בשאר יישובי הבקעה וכך גדלה אוכלוסיית הכפר. באותה שנה הצטרף הכפר למועצה אזורית קריית אונו"
 
 
תשע"ה

מילון

כפר אונו
השם המקורי של קריית אונו היה כפר אונו. כפר אונו היה ישוב יהודי ששכן בבקעת אונו שבנפת יפו, אשר הוקם בשנת 1939 על אדמות שנרכשו מן הכפרים הערבים כפר עאנה ואל-ח'ירייה, ומנה כ-40 משפחות (למעלה מ-200 תושבים). ב-1950 עקב עליית היהודים ששהו בגולה, רבים מהם עברו לגור בכפר או בשאר יישובי הבקעה וכך גדלה אוכלוסיית הכפר. באותה שנה הצטרף הכפר למועצה אזורית קריית אונו

ציטוטים

”1953, אני בכיתה ב', כיתה יחידה בכפר אונו , בתוך חדר במבנה המועצה. “

הקשר הרב דורי