מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נוסטלגיה

סבא שמשון ונכדתו נוגה
שמשון ואשתו ביום חתונתם
תולדות החיים של סבא שמשון

קוראים לי שמשון, שמי נילקח מהתנ"ך, שם המשפחה שלי הוא מוסלאוי. השם המשפחה המקורי הוא אברהם והוא שונה בזמן העלייה לארץ על ידי אחת הפקידות בשדה התעופה בטעות. נולדתי בתאריך 3/4/1957 בבית החולים רמב"ם בחיפה. מקומי במשפחה הוא שביעי מתוך שמונה אחים, גדלנו כשלא היה שום יחס שונה בין האחים. את כל שנות ילדותי העברתי באזור מרכז קריית אתא, הבית שגרנו בו היה בית קטן וישן עם שניים וחצי חדרים, גרנו שם עשר נפשות.

תחביבי בילדות היו בעיקר ספורט, היינו משחקים בזמנו ברחובות, ליד הבית היינו נפגשים כל החברים מהשכונה ומשחקים במשחקים כמו: כדורגל, מחניים, חמש אבנים, קלס, קפיצה בחבל, מחבואים, תופסת, שוטרים וגנבים. מאכלים מיוחדים שמאוד אהבתי הם התבשילים של אימא ושירי הילדות שלי הם שירי ארץ ישראל (למרות שאני לא זוכר את מילות השירים).

גן הילדים שלי היה ברחוב יהודה הלוי וזה היה גן דתי. בית הספר היסודי שבו למדתי הוא בית ספר "יבנה". הכי זכור לי מתקופה זאת שהיינו כיתה מאוד מגובשת, היינו חברים מאוד טובים בכיתה והיינו יוצאים למסיבות ביחד. בית הספר התיכון שלמדתי בו הוא בית ספר "תו"ם" למדתי שם מקצוע מסגרות וחרטות. האירועים בחיי ששמחו אותי ועשו אותי מאושר הם חגיגת בר המצווה שלי (13), בהמשך חתונה, הולדת ילדים והכי חשוב לידת נכדים ונכדות. לצערי האירוע העצוב הוא במלחמת יום הכיפורים איבדנו קרוב משפחה בסיני.

מקום העבודה הראשון שלי היה בקונדיטוריה בחיפה, למדתי לעשות שם עוגות. הגעתי לזה באקראי ומאוד נהניתי מהעבודה, שם עבדתי עד לגיוס לצבא. בצבא שירתתי ביחידת חיל התותחנים. השתתפתי במבצע ליטני בשנת 1978 וכמו כן השתתפתי במלחמת שלום הגליל (מלחמת לבנון הראשונה). בתקופת המלחמה לא היה לנו קשר עם המשפחה למשך שלושה שבועות. כמובן שהיו רגעים נוספים מאוד קשים בתקופת המלחמה כמו למשל שראינו את ההרוגים הראשונים שלנו שהיו כמובן גם חברים שלנו. המלחמה השפיעה עליי לטובה כי ידענו שאנחנו מגנים על מדינת ישראל. לאחר הצבא התחלתי לעבוד בבתי זיקוק, עבדתי שם למשך 36 שנה עד הפרישה לגמלאות.

שמשון ואשתו ביום חתונתם

תמונה 1

את אשתי היכרתי בתקופה ששירתתי בצבא כשיצאתי לחופשת סוף שבוע. ההכרות הייתה בזמן נסיעה באוטובוס. בשנת 1979 התחתנו בחיפה, הייתי אז בן 23, החתונה הייתה באולמיי חיפה בחיפה. מסיבת טרום החתונה הייתה החינה המסורתית בגיל 24 נולד בני הראשון. היום יש לנו שלושה בנים (אין לנו בנות) וחמישה נכדים. ילדי ונכדי גרים היום כולם בקריית אתא ולכן כולם מבקרים אחד את השני בתדירות גבוהה. את החגים שלנו אנחנו נוהגים לחגוג בחיק המשפחה כל המשפחה מגיעה לבית ההורים וחוגגים ביחד כולם וזאת גם ההזדמנות להיפגש ולספר חוויות. החגים האהובים עליי הם ראש השנה, פורים, סוכות וכמובן חנוכה. מה שהופך אותם לחגים האהובים עליי הם המפגשים המשפחתיים והמאכלים המיוחדים כמו סופגניות ולביבות בחנוכה.

במהלך שנותיי יצאתי מספר פעמים  לחו"ל, ביקרתי בהמון ארצות: ארצות הברית, תיאלנד, סין, אטליה, שוויץ, צרפת, אנגלייה, גרמנייה, ספרד, צ'כייה, קרואטיה, סלובניה, טורקיה, רוסיה, מקסיקו, ג'מיקה , פילינד, שוודיה, לטביה, קפריסין ומרוקו. הביקורים והטיולים היו למטרות של חופשה וטיולים. אהבה לארץ היא אהבה ללא גבולות ובמיוחד בזמן שנמצאים בחו"ל יש געגועים רבים למדינה וכשרואים את דגל ישראל בחו"ל מתגאים בו, גם כששומעים את ההימנון של המדינה יש גאווה גדולה.

היום אני גמלאי ואין לי שום עיסוק מיוחד, סדר היום שלי לא קבוע, כל יום הוא משתנה לפה ולפה. אנחנו יוצאים בעיקר לטיולים ונפגשים מידי פעם עם חברים.

מניסיוני אני יכול להגיד שתמיד טוב ללמוד ולא חשוב מה הגיל תמיד יש דברים חשובים ללמוד.

הזוית האישית

נוגה: סבא, היה לי מאוד כיף להיפגש אתך כל שבועיים בבית הספר. למדתי הרבה דברים חדשים עליך כמו למשל שיש לך שבעה אחים. אני מאחלת לך הרבה בריאות ושיהיה לנו כיף בטיול שלנו לבית התפוצות. אני אוהבת אותך.

מילון

משחקים של פעם
5 אבנים , תופסת , מחניים , גולות , קלס ומחבואים

מבצע ליטני
הוא מבצע צבאי שנערך בחודש מרץ 1978 ובו חדר צה"ל לחלקה הדרומי של לבנון עד לנהר הליטני, והחזיק בשטח זה במשך כשלושה חודשים, עד לנסיגתו חזרה לגבול הבינלאומי. מטרת המבצע הייתה לפגוע בתשתיות ארגוני הטרור הפלסטינים בדרום לבנון, ובכך להפחית את פעילותם כנגד מדינת ישראל ואזרחיה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מניסיוני תמיד טוב ללמוד ולא חשוב מה הגיל תמיד יש דברים חשובים ללמוד“

הקשר הרב דורי