מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נולד עם קום המדינה

משה ויובל בקשר הרב דורי
משה בקבלת שבת בבי"ס
סיפורו של סבא משה לוגאסי שנולד בטבריה עם קום המדינה

שמי יובל לוגאסי ורציתי לספר על קורות משפחתנו מצד האבא ומצד האמא: ראשית, נציין את שמות בני המשפחה שלנו: אני יובל, אחותי אגם, אחותי לי-ים, אבי שחר, אמי אורלי, סבא מצד אבי: משה, סבתא מצד אבי: שרי ודודים מצד אבי אלעד ומעיין, סבא מצד אמי: אלי ז"ל, סבתא מצד אמי: גבי שתאריך ימים ודודה מצד אמי: שירלי.
 
סבא משה נולד בארץ בטבריה אחרי הקמת המדינה וסבתא שרי נולדה בארץ בקיבוץ אלונים.
 
לסבא משה יש שלוש אחיות ואח אחד: חולדה, יעל, רותי ושמעון.
 
בכל החגים אנחנו נפגשים עם המשפחה לארוחות חג ומספרים את תולדות המשפחה מצד האמא ומצד האבא.
 
סבא רבא של סבא משה היה איש עשיר מאוד בעיראק בעיר בגדד בסביבות השנים 1800-1880. הוא חי ופעל בקהילה היהודית הגדולה בעיראק ותרם רבות לקהילה היהודית, לבתי הכנסת ולמערכת החינוך של הקהילה היהודית.
 
במשפחתו נולדו לו שש בנות והוא השתוקק מאוד שיולד לו בן והוא הלך להתייעץ עם הרב שלו והרב הציע לו לעלות לציון, למכור את כל רכושו וכך הוא עשה: מכר את הרכוש, הפך את כל הכסף למטבעות זהב ושכר מורה דרך וגמלים וכל המשפחה ישבה על הגמלים עם צידה לדרך וכך במשך שלושה חודשים חצו מדבריות, הרים דרך תורכיה, סוריה, לבנון ושם חנו למשך חודשיים למנוחה ומלבנון המשיכו לצפת ומצפת הגיעו לטבריה ושם הוא השתקע יחד עם משפחתו.
 
במהלך המסע המפרך נתקלו בשודדי דרכים שגנבו להם זהובים ולמזלם הרב לא גילו חלק מהזהב והכסף שהיה מתחת למושבים של ששת הבנות.
 
בחלוף שנה מאז שהשתקעו בטבריה נולד לסבא רבא בשעה טובה בן כפי שהרב מבגדד אמר לסבא רבא של משה. השם של הבן הילוד יוסף פרג'.
 
בחלוף השנים סבא רבה אורי פרג' הפך לאחד מאנשי העסקים המוצלחים והעשירים בטבריה.
 
לסבא אורי היו שש בנות ובן אחת משש הבנות שמה יעל פרג' לימים נשאה למשה ביבי שהיה קצין בכיר בצבא העות'מאני- הצבא התורכי. ואז נולדה סבתא רבא שרה שהיא אמא של סבא שלי- משה לוגאסי, שהוא אבא של אבא שלי- שחר לוגאסי.
 
כל בנות סבא רבא אורי פרג' התחתנו והקימו משפחות לתפארת בארץ ישראל והבן שנולד למשפחת פרג' בארץ, ישראל יוסף פרג', התחתן והקים בטבריה את אחת מתחנות הדלק הראשונות בישראל.
 
סבא רבא יוסף חיים לוגאסי- אבא של סבא שלי- משה לוגאסי נולד במרוקו הספרדית בעיר טנג'יר. בגיל שמונה עשרה התגייס לצבא הבריטי באמצע מלחמת העולם השנייה ונלחם יחד עם צבאות בנות הברית בפלישה לסיציליה-איטליה ומשם יחד עם הצבא הבריטי הגיעו לבסיס המרכזי בקפריסין.
 
מדינת ישראל הייתה תחת השלטון הבריטי מ-1912 עד 1948 ובמסגרת הזו סבא רבא יוסף הגיע יחד עם היחידה של הצבא הבריטי לפלסטינה, היא ארץ ישראל. סבא רבא יוסף מילא תפקיד חשוב בצבא הבריטי – הוא היה מתורגמן של הצבא הבריטי מאחר והוא דיבר שבע שפות. במסגרת התפקיד הוא ישב בישיבות החשובות והסודיות ביותר של הצבא הבריטי יחד עם הצבא הפלסטיני בפיקודו של חג' אמין אל חוסיני.
 
במסגרת הזו סבא רבא יוסף גויס על ידי הפלמ"ח תוך כדי שרותו הצבאי בצבא הבריטי, העביר ידיעות חשובות מאוד מישיבות וסיכומים של הצבא הבריטי לפלמ"ח וזה עזר מאוד לפלמ"ח לתכנן מבצעי כיבוש הגליל התחתון והגליל העליון מידי הצבא הערבי.
 
תוך כדי שרותו הצבאי בפלסטינה הוצב סבא רבא יוסף במפקדת הצבא הבריטי בטבריה, שהייתה עיר מרכזית בכל הגליל ועיר נופש שבה נהגו אנשי הצבא הבריטי לנפוש ולבלות. תוך כדי שרותו בעיר טבריה הכיר סבא רבא יוסף את סבתא רבא שרה שהיא אמא של סבא שלי-משה, וההכרות הזו הובילה לאהבה בין סבא רבא לסבתא רבא ולחתונה שהתקיימה בטבריה. אבל קודם החתונה סבתא רבא יעל, אמא של סבתא רבא שרה, ביקשה לברר האם סבא רבא יוסף הוא יהודי משום שהוא שירת בצבא הבריטי והדמות שלו הייתה כמו של בריטי נוצרי ועל כן היא ביקשה מהרב הראשי של טבריה את עזרתו לברר האם סבא רבא יוסף יהודי.
 
הרב הראשי של טבריה שלח איגרת לרב הראשי של העיר טנג'יר במרוקו כדי לשאול ולאשר שאכן סבא רבא יוסף הוא יהודי כשר.
 
כחלוף חודשיים נתקבלה תשובה מן הרב של העיר טנג'יר שסבא רבא יוסף יהודי ברמ"ח אבריו ושס"ה גידיו שסבא רבא יהודי כשר וכך בשעה טובה נערכה חתונה בבית סבתא רבה בטבריה בחוג המשפחה כאשר רב העיר חיתן את סבא רבא לסבתא רבא.
 
לאחר מכן ערכו מסיבת חתונה מפוארת בבית הקפה החדש שנפתח בטבריה, קפה ארבל, שאליו הוזמנו כל קציני הצבא הבריטי במפקדות של טבריה וירושלים. כעבור שנה מיום החתונה נולד בשעה טובה סבא משה. הוא היה הבן הבכור של משפחת לוגאסי.
 
עם סיום שלטון המנדט הבריטי והעזיבה של הצבא הבריטי את מדינת ישראל, נקרא סבא רבא יוסף למפקד הבריטי הישיר שלו והוא הציע לו לקחת את סבתא רבא שרה ואת הבן משה ולצאת את פלסטינה למגורים באנגליה משום שהצבא הבריטי עוזב את פלסטינה-ארץ ישראל והם חוששים למלחמה קשה שבה יפגעו יהודים רבים.
 
סבא יוסף התייעץ עם סבתא שרה ועם סבתא רבא יעל והם החליטו שהמדינה שלהם היא ישראל ובטוחים שהצבא הישראלי ינצח עם אמונה חזקה באלוקים שיעזור להקמת מדינת ישראל. סבא משה נשוי לסבתא שרי לבית זלמן ועל כן נספר את סיפורה של משפחת סבתא שרי לבית זלמן.
 
סבתא שרי נולדה בקיבוץ אלונים אשר ההורים- אבא ואמא של סבתא שרי – היו מבין החלוצים שהקימו את קיבוץ אלונים. סבא רבא צבי זלמן נולד בפולין בעיירה סחובולה וסבתא רבא עליזה היו מן החלוצים הציוניים שהקימו בפולין בשנות תחילת המאה הקודמת – 1915 – תנועת הכשרה ציונית קיבוצית שבה הכשירו את הנוער היהודי הצעיר בנושאי ציונות, חקלאות ומנהיגות כדי להכשיר אותם לקראת העלייה לארץ.
 
סבתא רבא עליזה לבית גולגובסקי נולדה בפולין בעיר פיוטריקוב והצטרפה גם היא כנערה לתנועת ההכשרה של הקיבוץ המאוחד הציוני בפולין וכך פגשה את סבא צבי.
 
לאחר תקופת הכשרה שנמשכה מספר שנים החליטו סבא רבא צבי וסבתא רבא עליזה לעלות לארץ ישראל- פלסטינה להקמה של קיבוץ אלונים וזאת במסגרת התנועה הקיבוצית. הם עלו לארץ  כבוגרים בסביבות גיל עשרים וחמש, בשנת 1933 – ממש לפני עליית הנאצים לשלטון בגרמניה –  ולפני פרוץ מלחמת העולם השנייה ב-1939.
 
עם הגיעם לארץ במסגרת ההכשרה של תנועת הקיבוץ המאוחד התיישבו בקיבוץ שפיים והיו מבין הראשונים שהקימו את קיבוץ שפיים. לאחר תקופת מה עברו סבא רבא צבי וסבתא רבא עליזה לקיבוץ אלונים והיו ממקימיו ומשם, כעבור מספר שנים, במסגרת ההכשרה הקיבוצית, עברו להקים את קיבוץ נווה ים. שם גדלו הבנות לבית זלמן אריאלה, אביטל וסבתא שרי. סבא משה סיים את הלימודים בטכניון בחיפה בעיר שאני (יובל) נולדתי ולמד לימודי אלקטרוניקה ומחשבים.
 
לאחר סיום הלימודים סבא משה החל לעבוד ברפא"ל (רשות פיתוח אמצעי לחימה) שבאותו מקום אבא שלי שחר, לימים עם סיום לימודיו כמהנדס מחשבים, החל לעבוד ובזאת סגר מעגל במקום העבודה שסבא משה עבד – גלגולם של דברים.
 
במקום עבודה ברפא"ל הכיר סבא משה את סבתא שרי, שהייתה קצינת היחידה הצבאית ששירתה ברפא"ל וסיימה את השירות הצבאי בדרגה של סרן.
 
אחרי היכרות וחברות של שלוש שנים נישאו סבא משה וסבתא שרי בעיר טבריה – בעיר הולדתו של סבא משה.
 
באותה תקופה הצטרף סבא משה לצוות העובדים במפעל מב"ת חברה בת של התעשייה האווירית ובמסגרת הזו עסק עם קבוצה של מהנדסים שפתחו את טילי הגבריאל, את מטוס הלביא וכן מערכות נשק מתקדמות.
 
סבתא שרי סיימה את הלימודים באוניברסיטת בר אילן שבעיר רמת גן בתחום סוציולוגיה וקרימינולוגיה. עם סיום הלימודים החלה לעבוד במסגרות רפואיות בבית החולים תל השומר – ריפוי בעיסוק ולאחר מכן הצטרפה לצוות הטיפולי המיוחד בבתי ספר וטיפלה בהצלחה רבה בילדים עם קשיים מוטוריים וקשיי למידה.
 
במסגרת הזו סיימה סבתא שרי את התואר השני במשאבי אנוש וממשיכה לעבוד בתחום בבתי ספר ובכיתות גן, ולעזור להרבה ילדים עם מגבלות לתפקד בצורה טובה ונכונה בחיי היומיום שלהם.
 
ב-1974 נולד אבא שחר יוסף בבית החולים איכילוב בפתח תקווה. הוא נולד אחרי ניתוח קיסרי, כאשר סבתא שרי הייתה בצירי לידה במשך שתי יממות, ובגלל משקלו הגדול של אבא כתינוק. אבא סיים את לימודי בית הספר היסודי שבנווה מונוסון ולאחר מכן סיים לימודים בבית הספר אורט סינגלובסקי בתחום האלקטרוניקה. עם הגיע מועד גיוס לצה"ל, אבא שחר קיבל זימון מצה"ל להצטרף לקורס טייס ואחרי כשנה ועשרים טיסות נשר מקורס הטייס והתקבל לקורס חובלים בחיל הים. הוא סיים בהצטיינות בקורס החובלים ושירת בצה"ל בחיל הים כקצין אלקטרוניקה ראשי על ספינות הטילים של חיל הים.
 
ב-1978 נולד אלעד, האח הצעיר של אבא שחר, וב-1982 נולדה הדודה החמודה שלי מעיין.

מילון

רפא"ל
רשות פיתוח אמצעי לחימה

ציטוטים

”אבא החל לעבוד במקום העבודה שסבא משה עבד - ובכך סגר מעגל...גלגולם של דברים...“

הקשר הרב דורי