מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהילדות בגולה לעלייה והגשמה בארץ ישראל

סבתי נאוה ברטה
סבתי בילדותה
נולדתי בצ'נקלה שבמיצרי הדרדנלים

שמי אורי שטרנפלד עמיחי, לומדת בכתה ז', חט"ב ראשונים בגני תקווה. הוזמנתי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי בקבוצה מיוחדת במינה. כל הנשים בקבוצה, הן חברות בקבוצת הלאדינו של גני תקווה וקריית אונו.

סיפורה של נאוה-ברטה כהן (שם משפחה מצד אביה חטם ומצד אמה סראגוסי)

נאוה נולדה בצ'נקלה שבמיצרי הדרדנלים וליד טרויה ההסטורית שבטורקיה בשנת 1955. היא נקראה על שם סבתה בגירסא מודרנית לשם ביבינוטה (מקור השם בלאדינו – ביין בנידה, שפירושו – ברוכה הבאה).

חיי הקהילה היהודית בצ'נקלה

20151016_182723

בימי שבת ובחגים, היו נאוה ומשפחתה הולכים לבית הכנסת, לא לפני שהיו מתרחצים בחמאם טורקי שלשם הם היו נוסעים בכרכרה. בחמאם היו עורכים גם כל מיני טקסים חשובי כמו למשל לכבוד טקס לכלה לפני חתונתה, היו שותים קפה ופותחים בקפה.

%d7%94%d7%aa%d7%99%d7%91%d7%94-%d7%91%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%9b%d7%a0%d7%a1%d7%aa

נאוה מספרת שהמפגש בחמאם היה מפגש חברתי של נשים שהיו גם "מרכלות" ומתעדכנות ומבלות ביחד. היות ושמרו על השבת ולא הדליקו אש, היה נהוג "גוי של שבת", ובמקרה של נאוה היתה באה הכובסת או אחד מהפועלים של אביה שהיו באים במיוחד לבית כדי להדליק את תנור החימום.

לאחר שהגברים חזרו מבית הכנסת, היה נהוג לנשק את ידי האבא והסבא. אח"כ היו עושים קידוש. אמה של נאוה הייתה מכינה את כל המאכלם הספרדים הטעימים כגון: סופריטו עם עוף, בעל ניחוחות משכרים, בורקיטס, פסטליקוס (מאפים מלוחים לשבת עם מילוי של תרד גבינות ועוד דברים טובים), פנדספניה, עוגת טורט שלפי שמה ניתן להבין שמוצאה מספרד – הפירוש המילולי הוא לחם מספרד, כמובן מאפים עם שקדים ואגוזים נוטפי דבש כמו מרונצ'ינוס ומוסטאצ'ודוס, טישפישטי ועוד.

ביתה של נאוה היה עשוי מאבן עם שלוש קומות ונאוה, במיוחד זוכרת שבקומה השנייה היה ארון עם ריבות שאמא שלה הייתה מכינה. כדי לשמור את הריבות לאורחים אמה הייתה נועלת את הארון במפתח ושמה בכיס שלה, אך נאוה ואחיה היו גונבים לה את המפתח כמעשה קונדס וטועמים בסתר מהממתקים.

משפחתה של נאוה מנתה חמישה אנשים, אביה היה חייט ואמה הייתה עקרת בית. נאוה מספרת שהיו חיי קהילה עשירים. היה גם את רופא הקהילה היהודית שהיה מגיע הביתה במקרה הצורך, כי לא הייתה אז מרפאה.

לנאוה היו בובות מבד שהיא הייתה משחקת בהן. בכניסה לבית של נאוה הייתה באר מים, ולפעמים נאוה הייתה משחקת בכדור ליד הבאר, והוא היה נופל פנימה. אמה הייתה תמיד מוציאה לה את הכדור מהבאר בעזרת דלי שהיה מיועד לשאיבת מים אך לא היה בשימוש. נאוה הייתה אוהבת לשחק בחוץ כמו במשחקים: חמש אבנים ובקפיצה על חבל ואם למשל היה חורף, היא הייתה משחקת בבובות, ובמשחקי תפקידים עם חבריה ואחיה.

 מפות רקמת יד מבית אמא

%d7%9e%d7%a4%d7%95%d7%aa-%d7%a9%d7%95%d7%9c%d7%97%d7%9f-%d7%a8%d7%a7%d7%95%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%a0%d7%90%d7%95%d7%94-%d7%9b%d7%94%d7%9f

הם חגגו את כל החגים עפ"י המסורת. נאוה זוכרת שבילדותה, בחג החנוכה, היא הייתה מכינה פתילות טבולות בשמן כדי להדליקן בחנוכיה. אחד הדברים שיש לנאוה כמזכרת מבית הוריה זה מפות רקומות עוד מתקופת סבתה וכן עלי ומכתש שבו היא משתמשת עד היום.

נאוה מספרת שהייתה ילדה מופנמת אך כשעלתה לארץ בהיותה בת 10 נפתחה לאט לאט, שכן היחס בבית הספר היה יחס חברי ולא כמו שהיה בתורכיה עם משמעת חזקה. נאוה שירתה בצבא ולמדה באוניברסיטה העברית ולאחר מכן עבדה שנים רבות בחברת י.ב.מ, עד לפרישתה.

אירועים מכוננים בחייה של נאוה היו מלחמת ששת הימים שכן היא ומשפחתה גרו ממזרח לכפר סבא, קרוב לקלקליה. כל מהלך המלחמה הם שהו במקלט ושמעו את ההפגזות, דבר שהיה מפחיד בתור עולים חדשים שעלו לא מזמן לארץ, אך הניצחון במלחמה ובמיוחד איחוד ירושלים היה ארוע מרגש ביותר. אירועים שמחים נוספים היו הקמת משפחתה, עבודתה בחברת הייטק וצאתה לגמלאות.

סגירת מעגל – חזרה לנופי הילדות

20151017_162510

בביקור בטורקיה

20151016_182352

כיום, נאוה היא אחת מחברות הנהלת החוג לתרבות הלאדינו בקריית אונו וגני תקווה, ופועלת רבות לשימור השפה ותרבותה יחד עם חברותיה ורואה בכך סיפוק רב.

20151017_164222

בנות הלאדינו שרות על חומות ירושלים 

Ladino לאדינו : Kantaremos a Yerushalayim תיעוד ד"ר איציק לוי

חברות החוג לתרבות הלאדינו בקריית אונו וגני תקווה, 4.5.2009

הזוית האישית

אורי: הייתה לי הזדמנות לשמוע ולתעד את סיפורן של שתי נשים יקרות המשמרות את שפת הלאדינו ותרבות. סיפורה של סבתא רבקה שטרנפלד – פררה ואת סיפורה של נאוה, חברתה של סבתי ואחת מחברות הנהלת החוג לתרבות הלאדינו בקריית אונו וגני תקווה.

מילון

צ'נקלה
צ'נקלה (טורקית: Çanakkale) היא עיר נמל בטורקיה, בצד הדרומי (האסייתי) של הדרדנלים. העיר שייכת לנפת צ'נקלה, אחת משתי נפות בטורקיה השוכנות בשתי יבשות נפרדות (אירופה ואסיה). הנפה האחרת היא נפת איסטנבול.

מיצרי הדרדנלים
הדרדנלים - "מצר צ'נקאלה"; הם מצר ים בצפון-מערב טורקיה המחבר את הים האגאי עם ים מרמרה. כמו מצר הבוספורוס, הדרדנלים מפרידים בין אירופה (חצי-האי גליפולי) לבין אסיה. העיר הראשית השוכנת לגדות הדרדנלים היא צ'נקלה והיא העניקה למצר את שמו בטורקית.

ציטוטים

”בלאדינו - ביין בנידה, פירושו – ברוכה הבאה“

הקשר הרב דורי