מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נולדתי בפלורנטין

דליה עם אלון ונדב
המשפחה
סבתא דליה מספרת

שמי דליה בן דור, נולדתי בשנת 1954 בתל אביב בשכונת פלורנטין. נולדתי למשפחה שחלקה – מצד אבי – הגיעו לארץ מסלוניקי ביוון, ומצד אמי דור רביעי בארץ, כשאביה הגיע גם הוא מסלוניקי. מצד אבי שמעתי על רדיפות היהודים בסלוניקי, על אחיה של סבתי שכולם נספו בשואה, ועל הבריחה של סבתי וסבי לארץ ישראל כשהם משאירים אחריהם את כל רכושם.

סבתא שלי נולדה בסלוניקי. לפני שהתחילה השואה סבתא שלי הספיקה לברוח עם בעלה וחמשת ילדיה. הם השאירו את כל רכושם ביוון: מסעדות ובתים. סבתי הייתה בת יחידה מבין ארבעה בנים. אחיה לא רצו להצטרף כי הם חשבו שחבל על הרכוש שלהם. ארבעת אחיה נספו בשואה. כאשר סבתי הגיעה לארץ הייתה מגיפת הטיפוס. גיסה של סבתי נפטר בגיל 18 מהמגפה. רוב היוונים שהיגרו לארץ עברו לגור בשכונת פלורנטין ושמרו על המסורת של היוונים בינם לבין עצמם.

מצד אמי גדלתי במשפחה חמה שנולדה בראשון לציון כש'ראשון' הייתה עדיין מושבה. דיברנו בבית לאדינו היות וסבא וסבתא שהגיעו מיוון לא הצליחו לדבר עברית, בזכותם למדנו שפה נוספת.

פורים בראשון לציון (שנות השלושים למאה-ה-20)

תמונה 1

אחותה של סבתי חיה קלדרון התחתנה עם יוסף קוזי והסיפור שהיה כך היה: יוסף קוזי התאהב בחיה קלדרון שהייתה מאורסת לאחר, והחליט לעשות מעשה. הוא קנה מטבע זהב, חיכה לה ליד החנות, ניגש אליה – ובנוכחות שני עדים הוא נתן לה את המטבע וקידש אותה. הרב זינגר קבע שהנישואין תקפים. האירוסין הקודמים בוטלו וחיה הייתה לאשתו של יוסף נחום קוזי.

המטבע

תמונה 2

 

הזוית האישית

דליה בן דור: אני מרגישה שהתהליך גרם לקרבה עמוקה יותר ממה שהייתה עד היום. התהליך עזר לנדב להבין מהיכן הצד של המשפחה שלי הגיע. בתחילת התהליך לא הרגשתי שהוא ממש מתעניין. בהמשך התהליך היא אפילו זכר את שנת הלידה שלי ובנוסף לכך, הוא גם שיתף את הוריו בחוויות המפגשים.

נדב בן דור: למדתי להכיר יותר את סבתא, את המשפחה שלה ואת העבר שלה. היום אני מרגיש יותר מחובר אליה מאשר שהייתי עד שהתחיל התהליך. המפגשים גם נתנו לי זמן איכות לבד עם סבתא, מה שלא היה לי עד כה. אני מרגיש שהקשר בינינו התחזק וזה ממש כיף לי. זה גם ממש כיף שהיא באה לבית הספר והכירה את החברים שלי.

אלון בן ארויה: הכרתי את סיפורה של סבתא של נדב. למדתי על איך הם עלו וחיו בארץ. שמעתי סיפורים מעניינים ממנה. זה היה ממש נחמד שהם שיתפו אותי.

מילון

טיפוס
קבוצת מחלות זיהומיות הנגרמות על ידי חיידקי ריקציה המועברים לאדם על ידי חרקים וקרציות.

פלורנטין
פלורנטין היא שכונה בדרום תל אביב, שעד שנת 1948 הייתה חלק מיפו. היא נקראת על שמו של שלמה פלורנטין. השכונה ממוקמת בין הרחובות העלייה במזרח, אליפלט במערב, דרך יפו מצפון ודרך שלמה (סלמה) מדרום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”דם סמיך ממים“

הקשר הרב דורי