מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נולדתי בעדן, שבתימן – התחתנתי בגיל 13

קולאז' - שירה ורחל
שירה ורחל
כל השנים גיסתי לא האמינה שהילדה שלה מתה

שמי רחל שלום. נולדתי בשנת 1937 בעיר עדן בתימן. לפני שהתחתנתי קראו לי רחל שמש. לא באמת קראו לי רחל קראו לי בשם אחר, אבל כשהגעתי לארץ ישראל ועבדתי בלופ החליפו לי את השם כי השם שהיה לי לא התאים לעבודה שלי.

אני לא עשיתי צבא. התחתנתי בגיל 13 ובגיל 16 כבר נולדה לי הילדה הראשונה שלי. התחתנתי בבית. יש לי 4 ילדים: ציונה, יוסי, חיים, רונית. ציונה בת 62 יש לה 3 ילדים יקיר, תמיר ונתי. יוסי בן 60 יש לו 4 ילדים אלון, עידן, רן ולירן. חיים בן 57 הוא לא נשוי. רונית בת 45 יש לה 2 ילדים, מורן ומאור. 

בשנת 1949 יצאנו לארץ ישראל, זה היה בתקופה שאחרי השואה. השכנים הערביים אמרו לנו זה לא המקום שלכם זה שלנו. אז קיפלנו את הדברים שלנו ולקחנו איתנו אוכל, בגדים והלכנו עם חמורים. באותו זמן הייתי בת 12 וחצי. הלכנו ברגל מהעיר שלנו חודשיים בלי נעליים וגם בדרך גזרו לנו את השיער כדי שלא יהיו לנו כינים וגם לא יכולנו להתקלח. זה היה מסע מאוד קשה, כשהלכנו מתימן לישראל. לפני שעלינו למטוס, בא ערבי אחד ואמר שאנחנו נוריד את כל התכשיטים שלנו ואז נוכל לעלות למטוס. העלייה שלנו נקראה מבצע: על כנפי נשרים.

המטוס נחת בלוד. ירדנו בלוד בדיוק בערב ראש השנה. העבירו אותנו במכונית לראש העין. עליתי לארץ עם גיסתי פירגין מנשה, היינו יחד במחנה עין שמר והבת שלה, בת חמש, הייתה חולה, הייתה בבית חולים בתוך המחנה. היא הלכה לבקר את הבת ואמרו לה שהיא מתה. כל השנים גיסתי לא האמינה שהילדה שלה מתה. העלימו הרבה ילדים בעין שמר. בשנת 1949 חיתנו אותי בגיל 13 עם מבוגר בן 27 שלא הכרתי אותו לפני כן. לא שאלו אותי אם אני מסכימה ואם בכלל בא לי – קבעו בשבילי.

כשהתחתנתי בעלי הביא ליעגילים, זה החפץ החשוב  לי, ועד היום יש לי את העגילים האלה. אני שומרת אותם, שאף אחד לא ייקח לי אותם ואני מאוד שמחה שיש לי מזכרת ממנו.

העשרה

יהדות עדן: "יהדות עדן, היא הקהילה היהודית שחיה בעיר הנמל עדן, כיום בתימן, על חוף הים האדום ובירתה לשעבר של דרום תימן. בין השנים 1838 — 1967 הייתה עדן קולוניה בריטית, ולפני כן, בתקופה 1937-1839 – פרובינציה של הראג' הבריטי".

על כנפי נשרים: "מבצע "על כנפי נשרים" – כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך פסוק ד' בפרק י"ט שבספר שמות: "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח‏."

מחנה עין שמר: "בשנת 1949 הוסב הבסיס למחנה עולים והוא שימש כאחד מארבעת מרכזי הקליטה לעולי תימן שהגיעו לארץ במסגרת מבצע על כנפי נשרים. מחנה העולים קלט כעשרת אלפים מעולי תימן ביניהם גם נכבדים ורבנים. במקום פעל גם בית דין פנימי של העדה. בנוסף קלט המחנה גם עולים מרומניה. לאחר שרוב יושבי המחנה עברו למגורי קבע שימש חלק ממנו כבית מלאכה לייצור בדונים וצריפונים עבור המעברות השונות שהוקמו בישראל". ויקיפדיה

מורה מובילת תכנית הדס אוחיון

תשע"ו, 2016

מילון

על כנפי נשרים
מבצע "על כנפי נשרים" - כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך פסוק ד' בפרק י"ט שבספר שמות: "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח.‏"

מחנה עין שמר
בשנת 1949 הוסב הבסיס למחנה עולים והוא שימש כאחד מארבעת מרכזי הקליטה לעולי תימן שהגיעו לארץ במסגרת מבצע על כנפי נשרים. מחנה העולים קלט כעשרת אלפים מעולי תימן ביניהם גם נכבדים ורבנים. במקום פעל גם בית דין פנימי של העדה. בנוסף קלט המחנה גם עולים מרומניה. לאחר שרוב יושבי המחנה עברו למגורי קבע שימש חלק ממנו כבית מלאכה לייצור בדונים וצריפונים עבור המעברות השונות שהוקמו בישראל.

יהדות עדן,
יהדות עדן, היא הקהילה היהודית שחיה בעיר הנמל עדן, כיום בתימן, על חוף הים האדום ובירתה לשעבר של דרום תימן. בין השנים 1838 — 1967 הייתה עדן קולוניה בריטית, ולפני כן, בתקופה 1937-1839 – פרובינציה של הראג' הבריטי.

ציטוטים

”הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל “

”מה שה' עושה הכל לטובה“

הקשר הרב דורי