מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נולדה בה' באייר תש"ח!

תעודה מראש עיריית תל אביב
תמונה מהעיתון

סבתא רינה נולדה בה' באייר תש"ח (14.5.1948), ממש באותו יום שבו דוד בן גוריון, ראש ממשלת ישראל, הכריז על הקמת מדינת ישראל. בארץ באותו יום נולדו 21 ילדים.
 
לאחר שחרורה של אמא של רינה, אסתר, מבית היולדות, היה לה חשש גדול לחזור לביתה מכיוון שפרצה מלחמת העצמאות, לכן הן נסעו לדודים לתקופה של חודשיים, לכפר חיים בשרון ליד נתניה.
 
השם שהוענק לסבתא רינה מסמל שמחה על הקמת המדינה. לאחר המלחמה חזרו לגור בתל אביב. כאחת שנולדה ביום הקמת המדינה בתל אביב, העניק לה ראש העיר בגיל 5 בובה ענקית. בשנים הראשונות הייתה מסורת שכל הילדים שנולדו  ביום הכרזת המדינה הוזמנו לנשיא המדינה לטקס מרשים, הדבר נמשך עד 20 שנה למדינה, ולאחר מכן התקיים אחת לעשור.
 
הילדות של סבתא רינה התאפיינה בפעילות חברתית בצופים, במסגרת בתי הספר, יחד עם זאת מכיוון שההורים שלה חוו את השואה, הם לא איפשרו לה לצאת לטיולים במסגרת הצופים לכמה ימים, זה מחשש שיאונה לה רע ומפני ששמרו עליה. רק מאוחר יותר, במסגרת התיכון בפעילות של הגדנ"ע, איפשרו לה לצאת לטיול. סבתא רינה זוכרת את הילדות כמלאת חיים, הפעילות החברתית באותן שנים הייתה מלאת סיפוק. וזאת מכיוון שאורח החיים היה שונה, לא הייתה טלוויזיה, לא היו מחשבים, מכאן שהפעילות הייתה בקריאת ספרים, שהיו שואלים מהספרייה העירונית, או  בפעילות חברתית בתנועת הנוער.
 
לכל הילדים שנולדו בתל אביב באותו תאריך ניתנו לימודים חינם בכל מוסדות החינוך בתל אביב כולל האוניברסיטה.
כותרת מהעיתון

כותרת מהעיתון

מילון

גזוזטרה
מרפסת

הול
חדר כניסה

גוגואים
חרצנים של מישמש

שמש
אב הבית

ציטוטים

”לחופש נולדה!“

הקשר הרב דורי