מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נדודי ספר המשניות

אני וסבתי באזכרה לאביו של סבתי
סבתי עם הוריה ואחיה
ספר המשניות שנדד לאיזנשטט לתל אביב וחזר לבעלהן בקיבוץ יפעת

בעיר איזנשטט שבהונגריה גרו משפחת פירסט ומשפחת הירשלר זו ליד זו, המשפחות היו מיודדות מאוד.

בקיץ תרפ"ג חגג שמואל שנדור פירסט את חגיגת בר המצווה שלו. רבי יהודה הירשלר היה חבר של אהרון פירסט (אביו של שמואל פירסט). יהודה הירשלר העניק לשמואל פירסט לבר המצווה שישה סדרי משנה כרוכים בכריכה נאה. בעמוד הראשון כתב לשמואל הקדשה לבבית.

set

לימים עלה שמואל ארצה ובאמתחתו ספר המשניות. בארץ פגש את ידידו הוותיק מאיר הירשלר בנו של ר' יהודה הירשלר אשר שינה את שמו למאיר איילי. מאיר איילי סיפר לשמואל בצער שספריו נשארו בהונגריה. ושמואל טוב הלב השאיל למאיר את ספר המשניות. השנים עברו וספר המשניות נדד עם מאיר לירושלים, ובהמשך לקיבוץ גבת ולקיבוץ יפעת. עם השנים כריכת הספר בלתה ודף ההקדשה נעלם, מאיר כרך את הספר ועשה דף הקדשה חדש עם סיפורו של המשניות.

כאשר רצה מאיר להחזיר את המשניות לשמואל התגלה לו ששמואל נפטר. והספר נשאר אצלו.

במלחמת יום כיפור נפלו יאיר בנו של שמואל ועופר בנו הטייס של מאיר באותו גיזרה, בהפרש של שמונה ימים, שניהם נקברו שורה ליד שורה בבית הקברות הזמני בבאר שבע.

כעבור שנים בזמן עבודתי כספרנית שמעתי מפרופ' גריס, שמאיר איילי הוציא ספר חדש. השם מאיר איילי היה מוכר לי מסיפורו של אבי.  ביקשתי מפרופ' גריס שישאל אם הוא מכיר את משפחת פירסט. למחרת הודיע לי פרופ' גריס, שמאיר רוצה שאני אבוא אליו לקיבוץ. יצרתי קשר עם מאיר, וקבענו יום שאני אגיע אליו. לאחר סיור מרתק, מאיר הגיש לי את ספר המשנויות – האבדה הוחזרה לבעלה. בכריכת הספר מאיר מבקש ללמוד לזכר שני הבנים יאיר ועופר, וכך אנו משתדלים מידי שנה.

הזוית האישית

מאיר הגיש לי את ספר המשנויות – האבדה הוחזרה לבעלה. בכריכת הספר מאיר מבקש ללמוד לזכר שני הבנים יאיר ועופר, וכך אנו משתדלים מידי שנה.

מילון

ה' יקום דמו
זה אומר שה' יתברך ינקום במי שפגע בו.

ציטוטים

”הגיע הזמן להשיב האבידה למשפחת בעלה“

הקשר הרב דורי