מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נדודי סבא רבא באירופה

אני וסבתי
אלה, שמעון, סשה ורוניה. ריגה, 1912.
סבא רבא ומשפחתו נדדו בין שתי מלחמות העולם בארצות שונות באירופה

סבא רבא סשה נולד בריגה שבלטביה בשנת 1907, כילד שלישי להוריו, אחרי אחותו אלה ואחיו שמעון. אחרי סבא נולדה אחותו הקטנה – רוניה.

אביו של סבא  רבא, שלמה, עבד בבנק ומאוחר יותר בחברה שעסקה ביצוא עצים. עד גיל 8 גר סבא רבא (להלן: סשה) עם משפחתו בריגה. אז עברה המשפחה לארכנגלסק שבצפון רוסיה בעקבות עבודת האב. כעבור שנתיים נתפס האב, שנחשב לקפיטליסט, על ידי הצבא האדום והועבר למוסקבה.

אמו של סשה נסעה למוסקבה בניסיון לשחרר את האב. באותם ימים נכבש אזור ארכנגלסק על ידי הצבא הלבן וניתק הקשר של הילדים עם הוריהם. הנתק נמשך שנתיים, הילדים לא ידעו מה עם ההורים וההורים לא ידעו מה עלה בגורל  ילדיהם. הילדים המשיכו את חייהם לבדם בבית בארכנגלסק כשאתם מטפלת. אלה שהייתה אז בת 14 הפכה לראש המשפחה. תוך כדי כך הילדים המשיכו את לימודיהם בבית הספר.

כעבור שנתיים הגיע מברק באמצעות הצלב האדום מההורים במוסקבה לעיריית ארכנגלסק ובו הם שאלו אם מישהו יודע משהו על הילדים. ההודעה הועברה לילדים. במברק חוזר, הילדים שאלו את ההורים מה לעשות. ההורים הורו להם לצאת ללונדון שם הם יפגשו. ארבעת הילדים הפליגו בים הלבן באוניית הקיטור האחרונה שיצאה מארכנגלסק לפני שהים קפא. אחרי מסע ממושך וקשה דרך מורמנסק (בקצה הצפון מערבי של רוסיה) ונורדקפ (צפון נורווגיה) הילדים הגיעו לעיר הנמל הנורווגית ברגן ומשם אחרי שהות קצרה הם הגיעו ללונדון. שם הם התקבלו על ידי ידידי המשפחה. שלושה חודשים לאחר שהגיעו הילדים ללונדון הגיעו גם ההורים.

כעבור שנה המשפחה עברה לצ'כיה לעיר טפליץ בעקבות עבודתו של האב. בתום שנה בצ'כיה המשפחה  נדדה שוב והפעם לברלין ומשם לדנציג. בדנציג סבא סשה סיים בית ספר תיכון, ועבר לגרמניה לשנתיים לחוות הכשרה.

באותה תקופה, הוריו רצו לקבל אזרחות בלטביה. הם היו חסרי אזרחות עד אותם ימים היות והם לא היו בלטביה בזמן מלחמת העצמאות הלטבית, שלאחריה ניתנו תעודות אזרח לתושבים.  המשפחה עברה לריגה וקיבלה תעודות אזרח. התנאי של הלטבים לקבלת אזרחות היה גיוס של אחד מהבנים לצבא הלטבי. סבא סשה התגייס לצבא הלטבי ושירת בו 15 חודשים. עם שחרורו מהצבא בגיל 23 הוא עבר לטאלין שבאסטוניה לשם עברו ההורים מריגה.

whatsapp-image-2017-03-19-at-14-23-31-1

כעבור שנה ההורים עלו לארץ  ישראל בעקבות שתי האחיות של סבא סשה ואחיו. סבא סשה נסע לטולוז שבצרפת ולמד שם באוניברסיטה הנדסה חקלאית. בשנת 1935, לאחר שלוש שנות לימוד וקבלת התואר, סבא עלה לארץ ישראל.

 

מילון

נורדקפ
מקום בצפון נורבגיה.

ציטוטים

”כעבור שנתיים הגיע מברק באמצעות הצלב האדום מההורים במוסקבה לעיריית ארכנגלסק ובו הם שאלו אם מישהו יודע משהו על הילדים. “

הקשר הרב דורי