מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נדודי המשפחה בדרכינו לארץ ישראל

יצחק מספר ליואב וחברים על תלאותיו.
יצחק, הסבא של כל הכתה.
הגשמת החלום, לעלות לארץ ישראל למרות התלאות שבדרך.

שמי יצחק דוד, על שם שני הסבים שלא הכרתי, ונרצחו על ידי הגרמנים יחד עם כל משפחותיהם במלחמת העולם השנייה, מיד לאחר כניסת הצבא הגרמנית לפולין.

גרשון ובת-שבע היו צעירים שתכננו להתחתן ולהמשיך את החיים  שלהם היו רגילים, יחד עם משפחותיהם הדתיות שומרי המצוות. גרשון גר בעיר בשם מקוב ו בת-שבע בעיירה פוטולסק.

עם פרוץ הקרבות ועם קריסת צבא פולין, שגרשון שירת בא, בתור משרת קצינים ומטפל בסוסים, החליט לברוח מפולין עם בת שבע, הוא ניסה לשכנע את משפחותיהם לעשות אותו דבר, אבל הם שהיו רגילים לאנטישמיות של הפולנים, חשבו שלא יהיה יותר גרוע. ברגע האחרון, שתי האחיות של בת-שבע, רוחלה וסלה הצטרפו לבריחה, והחל פרק חדש וקשה בחייהם.

לאחר זמן וסכנות רבות, עברו לחלק הרוסי של פולין שחולקה בין הגרמנים והרוסים, נשלחו לעבודות למען המאמץ המלחמתי לאזור הרי אורל. עבדו בכריתת עצים תמורת מנה קטנה של לחם שחור. עבדו גם במפעלים צבאיים 14 שעות ביממה. שלחו אותם לאחר מכך לסיביר ולאוזבקיסטן, שם נולדתי, וגם נולד אחי (שמחה) שנפטר לאחר שנה מדלקת כרום המוח.

עם סיום המלחמה הוכרז על טרנספר, הכוונה להחזיר את אלא ששרדו לארץ מוצאם.

ההורים בצורה טבעית רצו לחזור הביתה, לפולין, אבל שם התקבלו בעוינות ואלימות, אז המשיכו תחת חסות הג'וינט, ארגון יהודי אמריקאי, למחנה פליטים בגרמניה, שם סוף סוף קבלו מזון ותנאים יותר אנושים. האפשרות היחידה היתה לנסוע לישראל, אמא לא רצתה לעבור עוד מלחמה, היו לה אחים בארגנטינה ולאבא לא נשאר מהמשפחה אף אחד בחיים.

העבירו אותנו לצרפת, שם הינו מספר חודשים, לאחר זמן העלו אותנו על אוניה והפלגנו לברזיל, והתקבלנו ע"י אנשי הג'וינט שיצרו קשר עם אח של אמא.

העלו אותנו על מטוס קטן וטסנו לפרגוואי, שם חיכה לנו פולו, דוד שלי, לאחר מנוחה קצרה, העלו אותנו על הרכבת לארגנטינה, באמצעות שוחד עברנו  את הגבול ללא מסמכים ואחרי כמעט יומיים נסיעה הגענו למר דל פלטה, עיר יפה ומסודרת.

סוף הנדודים!!!!!

הזוית האישית

יואב: מאוד נהנתי להקשיב לסבא יצחק ויצחק אוהב מאוד לספר לי את כל תולדות המשפחה. סבא יצחק, לאורך השנה קיבל את התואר הסבא של הכתה. כולנו מאוד אוהבים אותו.

סבא יצחק: אני אוהב מאוד לבוא לבית הספר ולספר ליואב החמוד ולחבריו מה עבר עליי לאורך השנים.

מילון

הג'וינט
הג'וינט (באנגלית: Joint או JDC), או בשמו המלא: American Jewish Joint Distribution Committee, הוא ארגון צדקה יהודי אמריקאי שנועד לסייע ליהודים באשר הם. הוקם בט' בכסלו תרע"ה, 27 בנובמבר 1914 על ידי מיזוג שלושה ועדים לסיוע שהיו נפרדים עד אז. הג'וינט פועל להצלת יהודים הנתונים תחת איום. בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 סייע הג'וינט לקיים ולחלץ כ-15,000 יהודים מאתיופיה. הג'וינט מספק סעד לקהילות יהודיות במצוקה על ידי אספקת מזון, לבוש ותרופות לזקנים. פעילות חשובה נוספת של הג'וינט היא חידוש החיים והקהילות היהודיות, בעיקר במדינות ברית המועצות לשעבר. הג'וינט מגדיר עצמו כארגון ציוני ומסייע לשירותים החברתים במדינת ישראל ולאוכלוסיות החלשות - ילדים במצוקה, עולים חדשים, זקנים ונכים. כמו כן, בעת אסון טבע או מעשה אדם, הג'וינט מסייע גם ללא-יהודים ברוח מסורת "תיקון עולם".

ציטוטים

”בית הספר, זה הכי חשוב.“

הקשר הרב דורי