מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נדודיו של חיים סטודני באירופה ועלייתו לארץ ישראל

אני וסבתא רותי
חיים סטודני (באמצע) ואחיו
סיפור נדודיו ועלייתו ארצה של סבא רבא שלי, כפי שסופר לי על ידי בתו, רות אליעז.

סבא רבא שלי, חיים סטודני ז"ל, נולד בעיר ראדום שבפולין בשנת 1899.
 
סבא רבא חיים, היה הצעיר בין שמונה אחים ואחיות. לאביו היתה מנסרה קטנה והמשפחה חיה בעוני רב, כך שהילדים נאלצו בגיל צעיר למדי לעזור לפרנסת המשפחה.
לקראת שנת 1920 (כשהיה בגיל 20 לערך) עזב חיים סטודני את הבית ואת פולין והחל בנדודיו באירופה. תחילה נסע לגרמניה, שם פגש שניים מאחיו אשר עזבו מאימת הצבא הפולני, שגייס בכפיה צעירים, וכולם עבדו כשנה אצל איכר גרמני. לאחר מכן נסע חיים סטודני לעיר דרזדן שבגרמניה, והתגורר בה כשנתיים.
 
היו אלו שנות השפל והמשבר הכלכלי הגדול בגרמניה שאחרי מלחמת העולם הראשונה. סבא רבא חיים נהג לומר "בבוקר הלכתי למכולת לקנות לחם וחלב עם מזוודה מלאה מארקים, בערב, עם אותו סכום יכולתי לקנות רק לחם". בשהותו בגרמניה למד את עבודת הצבעות וממנה התפרנס, אך למד גם ציור שהפך להיות האהבה הגדולה בחייו. הוא המשיך לעסוק בכך עד ימיו האחרונים. בשנת 1923 נסע סבא רבא חיים לפריז, צרפת, לפגוש את בן אחותו, שהיה צריך להגיע מפולין. בפריז שהה חיים מספר שנים ובשנת 1927 עבר לעיר ליאז' שבבלגיה שם גר כחמש והתפרנס מעבודת צבעות.
בתחילת שנת 1932 עזב חיים את ליאז' בדרכו לארץ ישראל. הוא עשה את דרכו לרוחבה של אירופה בכל תחבורה שהזדמנה לו וגם ברגל וחצה גבולות בדרכים לא מסומנות ובהיחבא, אך כל הזמן התקדם מזרחה לכיוון ארץ ישראל. לבסוף הגיע לתורכיה, כיוון שלא קיבל מהבריטים ששלטו בארץ באותה תקופה אישור להיכנס לארץ ישראל (סרטיפיקט), נאלץ למצוא דרכים לעקוף את האיסור. במשך חדשים אחדים נדד סבא רבא חיים מתורכיה לארץ ישראל ולבסוף בסוף שנת 1932 התגנב לארץ ישראל, דרך סוריה, ליד מטולה.
בארץ ישראל פגש סבא רבא חיים את הוריו וחלק מאחיו ואחיותיו שהגיעו לארץ לפניו. בשנת 1932 הגיעה לארץ ישראל סבתא רבא שלי, שושנה רוזנברג, כעיתונאית לסיקור המכבייה הראשונה, והם התחתנו בשנת 1934.
 
חלק ממשפחתו של סבא רבא חיים נספו בשואה: אחות הגדולה וחלק ממשפחתה וכן אחיינית ומשפחתה. אחות נוספת שרדה את אושוויץ אבל איבדה את בעלה ובן אחד, ואחד מאחייניו נהרג במהלך המלחמה כחייל בצבא הפולני.
 
העשרה
המכבייה הראשונה: "המכביה או "המכביה העולמית" היא תחרות ספורט רב-ענפית המתקיימת מדי ארבע שנים בישראל בהשתתפות ספורטאים יהודים מרחבי העולם  קונגרס המכבי העולמי החליט לקבל את הצעת יוסף יקותיאלי, לקיים את המכביה הראשונה באביב 1932. מיד עם חזרתו מהקונגרס פעל יקותיאלי במרץ להגשמת רעיון המכביה"
תשע"ה

מילון

סרטיפקט
אישור כניסה לארץ ישראל

מכביה
המכביה או "המכביה העולמית" היא תחרות ספורט רב-ענפית המתקיימת מדי ארבע שנים בישראל בהשתתפות ספורטאים יהודים מרחבי העולם קונגרס המכבי העולמי החליט לקבל את הצעת יוסף יקותיאלי, לקיים את המכביה הראשונה באביב 1932. מיד עם חזרתו מהקונגרס פעל יקותיאלי במרץ להגשמת רעיון המכביה

ציטוטים

”השאיפה לארץ ישראל מאפשרת לעבור קשיים רבים בהצלחה“

הקשר הרב דורי