מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נדודיה של משפחת שוסטר

סבא וסבתא
מחנה העולים
סבא יהושע נפצע במלחמת השחרור, במשמר הירדן

סיפורו של סבא שלי, סבא יהושע שנולד בעיר בריסק בפולין.

הסיפור מתחיל בעיר ריסק בפולין

לסבא היה אח, הגדול ממנו בחמש שנים, בשם יצחק. בבית סבא בפולין דיברו וכתבו באידיש ובפולנית. סבא-רבא אליעזר (אבא של יהושע ויצחק ) היה ספר של הקצינים הפולנים.

הרוסים נכנסו לפולין בספטמבר 1939, ששה עשרה ימים אחרי תחילת מלחמת העולם השנייה, בה גרמניה הנאצית פלשה לפולין. כשנכנסו הרוסים נאסרו קצינים פולנים. סבא- רבא, שהיה ידיד קרוב של אחד הקצינים, נאסר גם כן ונשלח למעצר בתנאים קשים.

הגלות לסיביר

סבתא-רבא חיה ושני הבנים – יהושע בן 10 ויצחק בן 15 – הוגלו לסיביר. בסיביר הם חיו שש שנים בבית מחמר. יצחק עבד לפרנסת המשפחה וסבא שלי, יהושע, למד לנהוג. כשנה לפני סיום המלחמה בשנת 1944 שוחרר סבא-רבא אליעזר מהמעצר, אבל הוא היה מאוד חולה ומת בסיביר.

רקע על היהדות בסיביר

"יהדות סיביר היא קהילה יהודית גדולה במרכז אסיה הממוקמת בסיביר הנמצא כיום בשליטת הפדרציה הרוסית. היהודים הראשונים שישבו בסיביר היו שבויי מלחמה ממלחמת רוסיה-פולין (1632-1634). בסוף המאה ה-17, הוגלו לסיביר יהודים רבים ממוסקבה."

"במהלך מלחמת העולם הראשונה היגרו יהודים רבים מאירופה לסיביר, ואף הקימו במקום מספר ארגונים ומפלגות. כמו כן, פעלה במקום התנועה הציונית, אך פעולותיה הופסקו בשנות ה-20, בהוראת השלטון הקומוניסטי."

נדודים עם סיום המלחמה לצ'כיה וגרמניה

המלחמה הסתיימה בשמיני במאי 1945. סבתא-רבא חיה ושני הבנים עזבו לצ'כיה, ומשם לגרמניה. בגרמניה היו במחנה פליטים והתארגנו בקיבוץ "איחוד". הם יצאו עם עליה ב' (בלתי לגלית), חצו את האלפים ברגל והגיעו לאיטליה. משם הפליגו לארץ באונית מעפילים בשם "האומות המאוחדות".

העליה לישראל – מעצר בעתלית

בשנת 1948 הגיע האוניה לארץ. חצי מהעולים נתפסו על ידי הבריטים ונשלחו למחנה מעצר בעתלית. המשפחה של סבא יהושע לא נתפסה והם עברו למעברה בנווה חיים בחדרה. זה היה מחנה עולים.

 "מחנה עולים נווה חיים – ליד חדרה, עבור עולים שלא מצאו קורת גג לאחר שחרורם מעתלית או מקריית שמואל. השהות הממוצעת של עולים בנווה חיים הייתה כשלושה שבועות‏"

תמונה 1

יצחק עבד כספר והתחתן כשהגיע לארץ. מספר חודשים לאחר שעלו ארצה גייסו את יהושע ויצחק לצה"ל. יצחק היה חובש בגבעתי ונהרג במלחמת השחרור בכיבוש חוליקאת במבצע "יואב" – כיבוש הדרך לנגב. הוא נהרג בט"ז בתשרי תש"ט, אוקטובר 1948. היה בן 24 במותו, והובא למנוחות בכפר ורבורג.

סבא יהושע נפצע במלחמת השחרור, במשמר הירדן. הוא חזר לנווה חיים. כדי לפרנס את המשפחה הלכה סבתא-רבא חיה לעבוד במפעל אריזה "פרי-זה" בחדרה. סבתא-רבא וסבא יהושע גרו בחדרה וסבא יהושע עבד כנהג משאית.

סבא יהושע נישא לסבתא אסתר בשנת 1960 והם המשיכו לגור בחדרה. סבא נפטר בגיל 69 אחרי מחלה.

יהי זכרו מבורך

 תשע"ד

מילון

יהדות סיביר
יהדות סיביר היא קהילה יהודית גדולה במרכז אסיה הממוקמת בסיביר הנמצא כיום בשליטת הפדרציה הרוסית. היהודים הראשונים שישבו בסיביר היו שבויי מלחמה ממלחמת רוסיה-פולין (1632-1634). בסוף המאה ה-17, הוגלו לסיביר יהודים רבים ממוסקבה.

מעברת נווה חיים
מחנה עולים נווה חיים - הוקם גם בית עולים נווה חיים ליד חדרה, עבור עולים שלא מצאו קורת גג לאחר שחרורם מעתלית או מקריית שמואל. השהות הממוצעת של עולים בנווה חיים הייתה כשלושה שבועות‏

ציטוטים

”יצחק היה חובש בגבעתי ונהרג במלחמת השחרור בכיבוש במבצע "יואב" “

הקשר הרב דורי