מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נאצי הציל אותי

ניתאי וסבתא ריקי
משפחתה של סבתי בילדותה
סיפור ההצלה של סבתי

גרמני נאצי הציל אותי!

שמי ריקי יעקבי נולדתי בשנת 1937 באתונה  להוריי אברהם ושולה.

בשנת 1940, הייתי בת 3 והסתתרנו בכפר "מצאני" בהרי פלופונס שביוון, בזמן מלחמת העולם השנייה. כשהגרמנים היו באים, היו מבריחים אותנו להרים לתוך מערה. יום אחד כשהגרמנים הגיעו לכפר, היה שלג בחוץ ואני הייתי מאוד חולה, עם חום גבוה. כולם ברחו למערה אך אמא שלי לא הסכימה שאצא מהבית.

הגרמנים עברו מבית לבית לחפש פרטיזנים ויהודים. פתאום נפתחה הדלת וגרמני נכנס. אמא שלי לא נראתה כמו כפרייה, דבר שהיה אמור לעורר חשד ותהיות, מה אנחנו עושות שם? אמא שלי ידעה גרמנית והיא אמרה לנאצי שהיא הבת של רופא הכפר, שעזב ובאה עם בתה למצאני, להסתתר מההפגזות שבאתונה. הגרמני ניגש אלי ונגע במצחי. אמי סיפרה אחר כך, שהרגישה וראתה בעניים שלו, שאינו מאמין לה וכי ידע שאנחנו יהודיות מסתתרות ולמרות זאת, החליט להציל אותנו ואת הכפר ואנשיו, כי אילו היינו נתפסות, היו הורגים אותנו ושורפים את הכפר. באותו רגע נכנס עוד גרמני לחדר. הגרמני הראשון רץ אליו וסובב אותו במהירות לכוון היציאה כשהוא צועק: "אני כבר בדקתי כאן".

גרמני נאצי הציל אותי!!!

אין ספק שהגרמני הבין שאנחנו יהודיות  ואם מפקדיו היו מגלים את מעשהו הוא היה עומד לדין משמעתי. באותו יום הבנתי ואני זוכרת כל  ימי חיי שגם בגיהינום יכולות להיות נשמות טובות!!!

סבתי בילדותה עם חמש דורות מהמשפחה

תמונה 1

 

הזוית האישית

ניתאי:  היה לי מעניין לשמוע את הסיפור של סבתי ולהעלות אותו לאתר למזכרת.

מילון

יהודי אתונה בתקופת השואה
ב־28 באוקטובר 1940 תקפה איטליה את יוון. הקרבות נמשכו שישה חודשים במהלכם נהדפו הכוחות האיטלקיים, אשר פנו לעזרת הגרמנים. ב־6 באפריל 1941 תקפו הגרמנים את יוון, וב־27 הגיעו לשערי אתונה. יוון חולקה לשלושה אזורי כיבוש: גרמני, בולגרי ואיטלקי. העיר אתונה נכללה בשטח הכיבוש האיטלקי, והאיטלקים סירבו לפגוע ביהודי העיר. ב-8 בספטמבר 1943 נכנעו האיטלקים לבעלות הברית והוורמאכט השתלט על אזור הכיבוש האיטלקי. ב-20 בספטמבר מונה יורגן שטרופ כאחראי לסיום השמדתם של יהודי יוון. ויקיפדיה

ציטוטים

” באותו יום הבנתי ואני זוכרת כל  ימי חיי שגם בגיהינום יכולות להיות נשמות טובות!!!“

הקשר הרב דורי