מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתקופת השואה לעלייה לארץ ישראל

אני וסבתא
המשפחה של סבא שלי
הורי עוברים תקופה קשה אבל בסוף הם עולים לארץ ישראל

סיפור חייהם של הורי בתקופת השואה ועליתם לאארץ ישראל

אמי ומשפחתה ברחו מפולין לרוסיה לפני שהגרמנים נכנסו לכפר שלהם. אבי ברח לבד בלי אף אחד ממשפחתו לרוסיה ונעצר ושם ישב בכלא בסיביר כששוחרר והכיר את אמי לאחר מכן התחתנו ונולד לי אח שקפא ומת.

הורי התחילו לברוח מרוסיה ברגל דרך האלפים כשאמי הייתה בהריון עם אחותי הגדולה. כשאחותי נולדה, הורי הגיעו לרומא שבאיטליה עם כל הניצולים שנאספו ברומא כל הניצולים "שארית הפלטה" מהשואה. הם הקימו שם קיבוץ שבו חיו כולם יחד בהמתנה לעלות לישראל. הם חייו שם כשנה ואבי היה גזבר הקיבוץ.

אחרי כשנה עלו כולם לאניה, כולל סבא וסבתא שלי, דוד שלי. הדודה שלי, אחותה של אמי התחתנה בתקופה שבה היו ברומא ועזבה את המשפחה ונסעה לאמריקה.

כולם עלו לאנייה והגיעו לארץ, הבריטים שתפסו אותם לא נתנו לאנייה להגיע לחופי חיפה ושלחו אותם בחזרה למחנות המעצר בקפריסין כולל את אחותי הגדולה שהייתה בקושי בת שנה. זו הייתה תקופה קשה ובקושי היה אוכל לתת לילדים. לקראת שנת 1948 הם הגיעו סוף סוף לארץ והם ישבו במחנה העולים בעתלית.

לאבי היה אח שעלה לארץ לפניו כבר בשנת 1936, הוא גר בתל אביב והוא עזר להם. הוא לקח אותם לדירה קטנה בתל אביב, שהייתה משותפת לנו ולאח של אבי. אני נולדתי בבית המשותף הזה וגדלתי בו עד גיל שנתיים ואז הורי הצליחו להגיע לדירה משלהם והתחילו החיים האמיתיים והטובים.

המשפחה של סבא שלי

תמונה 1

הזוית האישית

שירה שוורץ משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא פנינה ותיעדה את סיפורה של המשפחה בדרכה מאירופה עד לעלייתם לישראל.

מילון

גזבר
גזבר הוא אדם המנהל את ענייניו הכספיים של ארגון

ציטוטים

”....התחילו החיים האמיתיים והטובים.“

הקשר הרב דורי