מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתל אביב אל קיבוץ לוחמי הגטאות – סבא אבי הורוביץ ז״ל

שלי ושתי הסבתות במסגרת התכנית
סבא אבי הורוביץ ז״ל
הצטלבות חייהם של סבא אבי ז"ל וסבא גזי ז"ל

סבא אבי נולד בשנת 1948 בתל אביב. בנעוריו היה ב"מחנות עולים". בהמשך הצטרף לגרעין ׳אושרת׳ לקיבוץ לוחמי הגטאות. סבא אבי היה איש תרבות ואמנות בקיבוץ לוחמי הגטאות.

בקיבוץ הישן סבא אבי היה מפיק אירועי תרבות בימי שישי ובחגים. בנוסף, פעם בשבוע היה מזמין סרטים ומקרין אותם באולם קולנוע של הקיבוץ (שהיום משמש כתחנת הסעה לבית הספר) לילדים וגם לחברים, עוד לפני שהלכו לקיריון. בשנת 1983 הקים גלריה לאמנות בקיבוץ. הגלריה הוקמה מתוך מטרה להוות נדבך נוסף ברובד התרבותי של המקום וחרטה על דגלה להציג אמנים מוכרים לצד אמנים בראשית דרכם. כמה שנים אחר מכן התחיל את עבודתו במוזיאון לוחמי הגטאות כאוצר ראשי. בין התערוכות שאצר, הקים בסוף ימיו את התערוכה על יהודי הולנד עם סיפור יומנה של הילדה אנה פרנק.

הסבתות מספרות: ״סבא אבי וסבא גזי נולדו בתל אביב בשנה שבה קמה מדינת ישראל – 1948. שניהם גדלו בתל אביב. שניהם למדו באותו בית ספר יסודי – "בית חינוך צפון" לילדי עובדים על שם א. ד. גורדון. בית ספר מיוחד מאוד בימים ההם וקצת מזכיר לנו היום את בבית ספר שלכם גוונים. מאוחר יותר שניהם הצטרפו לתנועת המחנות העולים שהפכה להם לבית שני. שם בילו את גיל הנעורים ומשם יצאו לכל הטיולים. שם למדו ודיברו על הגשמה, על אהבת הארץ, ומשם גם באה האהבה הגדולה להפועל תל אביב… כשבגרו, התגייסו לנחל במסגרת גרעין לקיבוץ לוחמי הגטאות. שהשתחררו מהצבא נשארו קבוצה גדולה של חבר'ה בקיבוץ. קבוצה מאד איכותית שגזי ואבי היו חלק ממנה. בני הגרעין השתלבו מהר מאוד בחיים החברתיים והמשקיים והפכו לחלק נכבד בבניית לוחמי הגטאות. סבא אבי היה איש רוח אהב מאד אומנות היה אוצר אמנות במוזיאון לוחמי הגטאות והקים את הגלריה לאמנות בלוחמי הגטאות שקיימת עד היום. סבא גזי היה יותר איש עסקי, כלכלי ומשקי. הוא נשלח ע"י הקיבוץ לחפש מפעל חדש. חיפושיו הולידו את מפעל טבעול. מאוחר יותר, לאחר מכירת טבעול לאסם, ניהל את חברת אסם. סבא אבי התחתן עם סבתא מיכל ונולדו להם שתי בנות ובן. סבא גזי התחתן עם סבתא מירי ונולדו להם ארבעה בנים. גל בנם הבכור התחתן עם קרן בתם האמצעית של אבי ומיכל. גל וקרן, אלה ההורים שלך וכך הפכנו למשפחה אחת גדולה חמה ואוהבת. שלי חמודה סבא אבי וסבא גזי היו אנשים מיוחדים, כל אחד בדרכו שלו אהובים ואוהבים והיום הם מאוד חסרים לכל בני המשפחה.״

אבי הורביץ ז"ל נפטר בערב סוכות תשנ"ז, 27.9.1996.

הזוית האישית

סבתא מיכל ושלי: חוייתנו המשותפת הייתה מעשירה והיינו רוצות לאחל אחת לשנייה כבוד ואהבה.

מילון

נדבך
1. שׁוּרָה מִן-, שִׁכְבָה שֶׁל- (וּבְיִחוּד מֵאֲבָנִים) 2. שלב או דרגה בהתפתחות. (ויקימילון)

ציטוטים

”כל אחד צריך להיות נאמן לעשייה שלו“

הקשר הרב דורי