מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משרוקית הכסף של אבא

סבתא רינה והנכד איתי במהלך הפעילות.
אבי היה מתנדב במשטרת התנועה
מציאת המשרוקית אחרי הכל...

רקע: אני רינה חלמר נולדתי בישראל בשנת 1957 ומספרת על אבי יהודה מרואנט, אשר נולד באלכסנדריה שבמצרים.

כאשר מלאו לו 13 שנים, הוריו נתנו לו במתנה משרוקית כסף קטנה. אבא שמר על משרוקית זו מכל משמר, היא הייתה יקרה לליבו כמזכרת מיוחדת מהוריו. המשרוקית הייתה צמודה לשרשרת על צווארו כאשר לימים הייתה קשורה למחזיק המפתחות שלו.

ילדות:

ביום שבת בשנת 1973 חל יום כיפור, הייתי בחורה צעירה בת 17. היה שקט ודממה בכל העיר אשדוד, רבים היו בבתי הכנסת. אני וחברתי הטובה יצאנו לגן "אלישבע" שבאזור א' שהיה סמוך לביתי. היה יום חמים ונעים שכבנו על הדשא והמתנו לסיום הצום.

עברה שמועה שהחלה מלחמה, לפתע נשמעה אזעקה צורמת אשר הפרה את דממת יום כיפור. מיד רצנו הביתה, הרדיו החל לשדר הודעות גיוס הגברים לצבא. גם אבי נאלץ לארוז את חפציו ולצאת למשימה. נפרדנו ממנו בחיבוק ונשיקה ואיחלנו לו דרך צלחה. זו הייתה הפעם האחרונה שראינו את אבא.

בעיצומה של מלחמה:

תפקידו של אבי במלחמה היה להיות נהג של משאית המובילה דלק למוצבים צבאיים במדבר סיני.

באחת הפעמים שהוביל דלק לאחד מהמוצבים בסיני, הבחין אבי בעזרת המראות שבמשאית במטוס קרבי שחג מעליו. דבר זה עורר את חשדו ולכן נתן הוראה לחבריו שהיו עמו במשאית לקפוץ החוצה. הוא עצמו קפץ מהמשאית החוצה. המטוס הקרבי הטיל פצצה באותו הרגע נשמע פיצוץ עז,  המשאית שהייתה מלאה בדלק עלתה באש.

מעוצמת הפיצוץ נפער בור גדול ומעוצמת ההדף אבי נזרק לתוכו ואיבד את הכרתו. אף אחד לא ידע מה עלה בגורלו של אבי. באחד הימים הוא נמצא ונלקח לבית החולים "סורוקה" שבבאר שבע.

ימים רבים שכב אבי בבית החולים מבלי שידעו את זהותו, כי במהלך הפיצוץ הוא איבד את דסקית הזיהוי ואת משרוקית הכסף שלו.

אחרי המלחמה: 

בסופו של דבר זוהה אבי ונמסרה הודעה לאמי על הימצאותו בבית החולים לאחר שהחלים אבי חזר לביתו ללא הדסקית האישית וללא משרוקית הכסף.

לאחר מספר חודשים הגיעה מעטפה חומה בדואר ובמעטפה נמצאו הדסקית ומשרוקית הכסף של אבי. לא אוכל לתאר במילים את השמחה הרבה של אבי בראותו את המשרוקית שחזרה אליו במפתיע.

תמונה 1
הדסקית שנמצאה

ושולח המכתב נשאר בגדר תעלומה עד היום הזה.

הזוית האישית

נהניתי לקחת חלק פעיל בתכנית הקשר הרב דורי. סבתי הגיעה לתכנית על אף הקשיים והדבר קירב בינינו מאוד.

מילון

מוצבים
מערך מוגן המורכב ממספר עמדות המשמשות ברובן לתצפית ולחימה.

ציטוטים

”ושולח המכתב נשאר בגדר תעלומה עד היום הזה. “

הקשר הרב דורי