מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחת שכביץ' – ממייסדי גדרה

אני וסבתא
אני וסבתא במפגשי הקשר הרב דורי
משפחת מייסדים

סבתא דינה וייס
נולדה בשנת 1950 למשפחת שכביץ בן ש"ך. ראש המשפחה הראשון שעלה לארץ היה סבא יעקב שכביץ שנולד באוקראינה בשנת 1844 למשפחה ענייה מרודה. הוא היה נצר לשבתאי בן מאירה כהן שנולד בשנת 1621 והוא היה רב פוסק ומחבר שנודע בכינויו הש"ך על שם סיפרו "שפתי כהן" וזהו גם מקור השם שעבר במשפחה מדורי דורות.
 
באותה תקופה בעירה ולווזין החלה לצמוח אהבת ארץ ישראל שהלכה והתעצמה ויעקב החליט שעליו לעלות לארץ לבנותה. הוא קיבל כברת יער גדולה, כרת את עציה והסיעם על גבי דוברות בנהר ומכרם בכסף רב, את מרבית הכסף נתן ל"חובבי ציון" ופשט את הרגל. אחר כך הוא נשלח ללמוד כימיה, ואז חזר לרוסיה וקיבל מחותנו כסף שבו ייסד בית חרושת לסבון מכר את תוצרתו ושוב נתן את כספו ל"חובבי ציון" ופשט את הרגל.יעקב שהיה עדיין באוקראינה היה הראשון שקנה אדמה בקטרה שהיא גדרה, בעזרת רבי יחיאל פינס שהיה אז בארץ. בשנת 1888 ניתן רישיון מטעם השלטון הטורקי להקים במושבה (גדרה) בתים ושמו היה ברשימת בעלי הקרקעות.
 
בשנת 1893 עלה ארצה עם בנו בכורו, מרדכי שהוא סבא של סבתא דינה וכעבור חודשים אחדים באה אחריו אשתו רחל עם שלושת ילדיהם הנותרים ועם אמו של סבא יעקב. סבא יעקב נפטר בחיפה בשנת 1933 ונקבר בגדרה.גם אמו אשתו ושלושה מילדיו קבורים בגדרה.מרדכי שכביץ נולד ב-בחארקוב באוקראינה בשנת 1878 הוא עלה לארץ עם אביו בגיל 15, עבד במשק בגדרה וניהל למעשה את כל העבודה המשקית של המשפחה מכיוון שאביו היה שקועה כולו ברוחניות ובצרכי ציבור.
 
לימים נשא לאשתו את ציפורה רמברג.מרדכי רכש ניסיון רב ביחסיו הטובים עם השכנים הערבים ועם פקידי הממשלה התורכית וניצל את קשריו אלה לטובת המשובה (גדרה).נבחר לוועד המושבה ושימש שנים רבות כמוכתר המושבה.ביתו היה פתוח לכל אורח וניזקק. בימי המאורעות בשנים 1936-1939 היה מבקר בבתי הערבים ולאפגעו בו לרעה.מרדכי נפטר בגדרה בשנת 1944.
 
עוזיהו שכביץ (אביה של סבתא דינה):
 סבא עוזיהו נולד בשנת 1914 ונפטר בשנת 1982.הוא היה השני מבין ארבעה אחים. למד בבית הספר העממי בגדרה שהיה אז בבנין ליד מגדל המים במושבה מאחורי בית הכנסת הגדול. עם סיום לימודיו השתלב באחזקת המשק המשפחתי, טיפל בפרות ובחקלאות: תפוחי אדמה, בצל, כרמים ותבואות (תירס דורה ותלתן).אחר כך בשנות השלושים עבר לענף הבנייה והיה קבלן בנין שנים רבות עד יום מותו, בזמנו בנה את מרבית הבתים בגדרה, ביניהם את בית מכבי והתיכון האזורי של גדרה.
 
סבתא אהובה נולדה בשנת 1913 בכפר סימיונוביץ באזור פינסק שבפולין (בלארוס היום). למשפחת פודורובסקי. הוריה היו דוברי עברית והיא למדה בבית הספר עברית כששפת המקום הייתה רוסית.  לכן כשעלתה ארצה בגיל 26 התאקלמה מעולה בארץ.סבתא אהובה עלתה ארצה באוניה להובלת פרות שהפכה לאניית מעפילים, יצאה בשנת 1939 לכיוון פלשתינה, ליד קפריסין האנייה עלתה על שירטון ואך בנס ניצלו נוסעיה. אניית משא להובלת פחם אספה אותם וכעבור חודש ימים הגיעו לעיר נתניה. עד מהרה הצטרפה אל אחותה איטקה בקיבוץ שער הגולן, שם שהתה שנה ועבדה במתפרה.
 
וייס בנימין: בנימין (רשקן) וייס נולד במרץ 1903 בעיירה באנובצה שהיום היא נמצאת בסלובקיה, כאשר נולד הייתה חלק מהקיסרות האוסטרו-הונגרית. חינוכו היה בשפה הגרמנית ושפת הרחוב הייתה הונגרית. למד יסודי בבית הספר בעיירה ובית הספר הגבוה למסחר בעיר ניטרה שהייתה עיר המחוז. בניגוד לרוב היהודים לסבא שמואל הייתה חווה גדולה בא גידלו גידולי שדה ירקות בעלי- חיים וגידולי תעשייה כמו כן היו בחווה מספר מפעלים לעיבוד התוצרת החקלאית (מחלבה, ייצור אלכוהול, מפעל סוכר ומפעל לעיבוד בשר. שמואל קנה גם לבניו חוות בסביבה.בשנת 1939 לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה רשקו שכבר היה נשוי למרים (מנצ'י) מחר את כל רכושו ועלה לארץ עם סרטיפיקט (רישיון עלייה מטעם השלטון הבריטי שהיה אז בארץ) המשפחה מנתה את רשקו ומנצ'י את אחיה רפאל וולדר אשתו חיה ואת הוריה של מנצ'י. בתחילה גרה המשפחה מספר חודשים בתל אביב לאחר מכן בנס ציונה ובשנת 1941 הגיעו לגדרה. יחסית לשאר העולים החדשים הם הגיעו עם רכוש וממון כך שיכלו לקנות בית ואדמה חקלאית בגדרה, את האדמה קנו ממשה שכביץ' שעליו סופר מקודם.רשקו נפטר בשנת 1976.
 
דינה וייס שכביץ
נולדתי ב- 6.11.1950  בבית היולדות ברחובות. הגעתי לבית שכביץ ברחוב הבילויים המושבה, שם נולדו אבי עוזיהו ואחיו. גרנו בבית זה ביחד עם סבתא ציפורה וסבא מרדכי שנפטר טרם לידתי. גדלתי בבית זה עד גיל חצי שנה ואז עברנו כל המשפחה :הורי אחיי עקב ואחותי פנינה לבית החדש שבנה אבי ברחוב לייבוביץ 3  בגדרה, סמוך לבית הספר רפינס,  דבר שהקל על חיי היום יום שלי.למדתי נגינה בחליל כינור וגיטרה וכמובן שרתי במקהלת בית הספר עם המורה היקר אורי שטרנברג. מכיוון שלא אהבתי כל כך את הלימודים העיוניים עזבתי את התיכון בכיתה י"ב ועברתי ללמוד בבית הספר האקסטרני פוליטכניקום בתל אביב ,שם עשיתי בגרות.
 
בשנה זו גרתי אצל אח של אבי אבנר בן-ש"ך ברמת חן כדי שיהיה לי נוח להגיע לבית הספר .ב- 6.3.1972 התחתנתי עם אורי, כיום אני פנסיונרית עוסקת בספורט לומדת ברידג' ,עוזרת בגידול הנכדים הקטנים ,הולכת להצגות וקונצרטים ונהנית מהחופש וממשפחתי היקרה.
וייס אורי:
אני אורי וייס בן לבנימין ולמרים נולדתי ב 02 נובמבר 1946  כבן הבכור במשפחה ואח לעמי שצעיר ממני בשנתיים יליד 12 אוקטובר 1948. נולדתי בגדרה ברחוב הרצל 21 בסמוך לבית בה אני וזוגתי גרים כיום. סיימתי את לימודי היסודיים בבית ספר פינס בגדרה והפעילות החברתית העיקרית הייתה במכבי צעיר והרבה פעילות ספורט כדורגל/ כדוריד/ כדורסל/ כדורעף. את לימודיי התיכוניים סיימתי בתיכון תמ"ר ברחובות (היום דה-שליט). בזמן שירותי הצבאי התחלתי לצאת עם זוגתי לעתיד דינהל בית שכביץ. לאחר שחרורי התחלתי ללמוד בפקולטה לחקלאות אשר ברחובות עד תחילת 1972. כל שלושת ילדינו רונן-1972,רביב-1974, גלית-1981, נולדו ברחוב שפירא. לאחר פרישתי התחלתי לעזור לרונן שיסד חברה בסוף שנת 2010 לשיווק מוצרי צריכה לתרבות הפנאי ומוצרי קידום מכירות ,בחרנו מערכת מידע שתשרת את פעילות החברה ומאז אני אתו.
 
תשע"ה    

מילון

חובבי ציון
אגודה צינית שהוקמה במזרח אירופה ועודדה עלייה והתיישבות בישראל.

ציטוטים

”"כיום אני נהנית מהחופש וממשפחתי היקרה" כי אין כמו משפחה...“

הקשר הרב דורי