מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחת צחייק לדורותיה

סבא ואני
סבא ואני
משפחת צחייק לדורותיה

משפחתי

אבא, יחזקאל ואמא, רשל, גרו בעיר בגדד בעירק.

אבא יחזקאל אדם דתי, בן לרב, היה סוחר שהביא סחורות מחוץ לעירק – מסינגפור, מהודו ומשנחאי אשר בסין. אוניות הביאו את הסחורה ופרקו אותם בנמל הדרומי של עירק, משם הועברה הסחורה לכל עירק. אבי, יחזקאל, היה עשיר גדול מאוד והוא גר בשכונה העשירה של העיר בגדד והיה לו בית גדול ורב רושם, שהועסקו בו משרתים ומשרתות.

היו לאבא יחזקאל כ-300 עובדים, אשר סייעו בידו לקנות סחורה ולמכור סחורה.

אבא, יחזקאל, יצא עם האניות למזרח הרחוק (להודו, לסינגפור ולסין), כדי למכור סחורה ולקנות סחורה במקומה ולמכור אותה בעירק.

להורים שלי נולדו 6 ילדים: 5 בנים ובת. אני הצעיר בין הילדים ועליתי לארץ בגיל שנתיים. נולדתי בעיר בגדד ב- יט' בסיון תש"ח 26/6/1948. עם הקמת המדינה, בשנת תש"ח 1948, גורשו יהודי עירק לארץ ישראל וכל רכושם הולאם. אבא יחזקאל שהיה עשיר גדול, הגיע לישראל בחוסר כל. הוא ניסה לעבוד במסחר, אך לא הצליח, כי לא היה לו כסף להשקיע.

כיוון שידע עברית מלימודיו בישיבה בעירק, הפך להיות מורה במעברה בה הושיבו את כל עולי עירק. הוא ייסד בית ספר דתי, בו למדו הילדים מהמעברה, וייסד בית כנסת לטובת הקהילה.

אבא יחזקאל הפך להיות איש ציבור, חבר המועצה הדתית וחבר מועצה מקומית, ביישוב נחלת יהודה, הסמוכה לראשון לציון. כך הוא המשיך לשרת את הציבור בקהילה, במשך עשרות שנים עד שהוא נפטר.

האמא, רשל, גידלה את הילדים, כשהמטרה שלה ושל אבא יחזקאל, שהילדים ירכשו השכלה, כדי שיוכלו לעמוד ברשות עצמם. ואכן הילדים למדו ורכשו השכלה וחלקם המשיכו לבתי ספר אוניברסיטאיים.

ההורים ראו פרי בעמלם, על אף כל הקשיים שהיו להם.

הילדים גדלו, התחתנו ונולדו נכדים לתפארת המשפחה.

הזוית האישית

היה לי ממש כייף בתכנית.  היה לי כיף לפגוש את סבא ולדעת יותר על המשפחה שלי ולגלות דברים חדשים. אני ממליצה לכם גם להשתתף בתכנית זו.

מילון

הַלְאָמָה
הַלְאָמָה הוא מונח המתאר פעולה של נטילת קניין מידי בעליו על ידי המדינה והפיכתו, לפיכך, לרכוש הלאום.

ציטוטים

”אל יתייאש האדם, מן הרחמים הקב"ה תמיד ידאג לפרנסה“

הקשר הרב דורי