מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחת פולג – צבי פולג ראש העיר של נתניה

סבתא טלי והנכד טל
סבא צבי פולג עם הנשיא ויצמן
"שלוש תמיד היו אהבותיי שלוש הן לא יותר מדי" ואלה תולדות משפחת פולג

משפחת פולג – נתניה 
"שלוש תמיד היו אהבותיי שלוש הן לא יותר מדי" (מילים של תלמה אלייגון רוז). אהבתי את משפחתי, אהבתי את עירי ואהבתי את ארצי.
 
משפחת פולג
טלי וצביקה, דנה תמיר ודרור, טל יהלי ודן פולג, נועה איה ויונתן סלע. סיפור על 4 דורות שמוצאם ממזרח אירופה. בני הדור הראשון שרדו את מוראות השואה. בני הדור השני חוו את מלחמות ישראל יחד עם בני הדור שקדמו להם ואלה שבאו אחריהם.  
 
נתניה הוקמה בשנת 1929 על ידי קבוצת יזמים שרצו להקים עיר שתהיה בה תעשייה וחקלאות ותספק מקומות עבודה לרבים מהיהודים במושבות הגליל שסבלו מאבטלה. התפתחה בה תעשיית יהלומים ונשתלו בה פרדסים רבים. העיר צמחה להיות מהגדולות והיפות בישראל. נתניה הייתה העיר הראשונה שהוכרזה כעיר לאחר הקמת המדינה.
 
הורי הגיעו לנתניה מצ'כוסלובקיה בשנת 1949 לאחר השואה. שם משפחתנו הקודם היה פרקש. בשנת 1973 עיברתנו אותו לשם פולג בעקבות דרישת הצבא לעברת את שמות המשפחה של קציניו. את שם משפחתנו החדש – פולג, בחרנו על שמו של נחל פולג הנשפך לים התיכון מדרום לנתניה – עיר מגורנו. בחרנו בשם פולג כי היה בו חיבור בין עירנו האהובה נתניה לבין אהבתנו לטבע. המשפחה המורחבת שלי וגם של אישי היא מאזור הקראפטים במזרח אירופה. אזור שהשלטון השתנה בו לעיתים קרובות במהלך המאה ה – 20. כחלק מהאימפריה האוסטרו הונגרית, דרך שלטון הונגרי וגרמני, היום הוא חלק מאוקראינה.
 
ליכטנשטיין – משפחת אמי אמי מרים היא בתם של גיטל לבית איינציג ואברהם ליכטנשטיין שהיה חבר מועצת העיר ברגסאס, אחיה היו אלכסנדר, יהודה ויולנדה . הוריה של אמי הובלו לאושוויץ ושם ניספו יחד עם אחיהם ובני משפחתם. אמי מרים, שרדה את אושוויץ אך איבדה את בעלה, הוריה ודודיה. אחיה אלכס שרד את מחנות העבודה והלחימה במסגרת הבריגדה הצ'כית , אחיה יהודה הצליח לברוח לאנגליה ואחותה יולנדה הצליחה לברוח עם בעלה לאורוגוואי.
 
רוזנטל – משפחת אבי אבי אהרון רודני למשפחה רוזנטל בת 17 ילדים, בנם של ר' שמואל רוזנטל ומרים לבית גליק בתו של הרב גוטליב. אבי אהרון איבד בשואה את אשתו ובנו שמואל  וגם 12 אחים ואחיות ואחיינים רבים. בני המשפחה ששרדו את השואה , התיישבו ברחבי הארץ וביתם של הורי בנתניה הפך למרכז המפגשים המשפחתיים.
 
משפחתו של צביק האישי צביקה פולג לבית פרקש,  בנם של רפאל פרקש לבית רזמוביץ ורבקה לבית רוטנר, אח לרפי פרקש ז"ל שהיה נשוי לשרה והיה אביהם של רונית, בוקי ואוהד. אמו של צביקה נולדה בסיגט בקרפטים של רומניה. גם היא שרדה את אושוויץ. ממשפחתה נותרו רק היא ואחיה. הוריה ושבעת אחיה נספו בשואה
 
פולג – המשפחה שלי
נולדתי בנתניה בחורף 1951 בשיא תקופת הצנע. הורי הגיעו לארץ מצ'כוסלובקיה יחד עם אחי מיכאל שנולד שם לאחר מלחמת העולם השנייה. לאחר שירותי הצבאי בחטיבה 188 בצפון הארץ נישאתי לצביקה שהיה מ"פ צעיר בחטיבת גולני. גידלנו את ילדנו דנה תמיר ודרור ונשארנו לגור בנתניה כל השנים.
 
החיים עם אבא בצבא
צביקה אישי, שירת שנים רבות בצבא הקבע בתפקידי שדה ופיקוד במסגרת חטיבת גולני ופיקוד הצפון ואף היה מפקד האוגדה הראשון של עזה באינתיפדה הראשונה. חיינו היו משולבים בקריירה הצבאית שלו. הכרנו הרבה בסיסים צבאיים, ביקרנו אותו בתנאי שטח בבסיסים ובאימונים וגם היינו הרבה בלעדיו כי היו תקופות ארוכות שהוא חזר הביתה רק אחת לשבועיים. "גולני" היה לנו הבית והמורשת. נשארנו כל השנים לגור בנתניה.
 
גולני שלי
חטיבת "גולני" היא החטיבה הראשונה של צה"ל, חטיבה מספר 1. "גולני" היא מדגם של כל עם ישראל ומשרתים בה חיילים מכל הרבדים, מכל המגזרים ומכל חלקי הארץ. צביקה שירת כמפקד החטיבה בשנים 1984- 1986. 
 
משפחת סלע – פולג
בתנו דנה נישאה ליגיל סלע וילדיהם נועה, איה ויונתן הם בגילאים דומים לילדיהם של תמיר וענת. הארוחות המשותפות, החגים , החופשות וההווי המשפחתי נשמרים תוך הזכרת הסבתות רבתות והסבים רבאים. בתנו דנה נישאה ליגיל סלע וילדיהם נועה, איה ויונתן הם בגילאים דומים לילדיהם של תמיר וענת. הארוחות המשותפות, החגים, החופשות וההווי המשפחתי נשמרים תוך הזכרת הסבתות רבתות והסבים רבאים.
 
משפחת פולג הצעירה בננו תמיר נישא לענת לבית הנגאל וילדיהם טל, יהלי ודן. טל נכדנו הבכור, לומד בביה"ס וייצמן בבית יהושע והוא זה שהזמין אותי למסע הבין דורי המרתק. דרור פולג בננו הצעיר דרור עושה חיל בתחום תקשורת ומחשבים משפחת פולג מעבר לתחביבים של כל אחד לחוד, אנחנו מאד אוהבים לטייל יחד ובעיקר אוהבים לשחות בים ולשנרקל, לראות דגים ושוניות אלמוגים, לאסוף צדפים ולשחק משחקי חוף כמו מטקות, ארצות, בול קליעה ו"כן אדוני המלך".
 
צבי פולג – ראש העיר שלנו בין השנים 1993 1998
צביקה כיהן כראש עיריית נתניה.
אהבת הארץ
כבנים להורים ששרדו את השואה, קיבלנו מהורינו את ערכי אהבת המולדת ושמירה על המולדת. נמשיך במסורת זו וכך עושים גם ילדינו ויעשו נכדינו."אין לנו ארץ אחרת גם אם אדמתי בוערת"  – מילים של אהוד מנור.
 
משוב על תכנית הקשר הרב דורי
הנכד טל: "למדתי הרבה על המשפחה המורחבת שלי היה לי כיף עם סבתא ולמדתי דברים במחשב". 
 
הסבתא טלי: "נהניתי מאד מהקשר הבין דורי. נהניתי מהמפגש עם טל נכדי הבכור ובני מחזורו. שיפרתי את מיומנויות המחשב שלי וראיתי שגם טל וחבריו מתקדמים בכישורים אלה. הודות למורה לביאה שחנכה אותנו בנחת, בסובלנות, בהתלהבות ובמקצועיות רבה, הצלחנו לשמר את סיפורי המשפחה".
 
העשרה
נתניה: "נתַנְיָה היא עיר במחוז המרכז, בשרון, השביעית באוכלוסייתה בערי מדינת ישראל. נוסדה על ידי קבוצת בני בנימין בשנת 1929 כיישוב לבני המושבות ופועלי הפרדס, והוכרזה כעיר בשנת 1948. נתניה נקראת גם "בירת השרון", על שום היותה העיר הגדולה ביותר באזור השרון; וכן "עיר היהלומים", בשל תעשיית היהלומים המפותחת שהתקיימה בה בעבר. העיר קרויה על שם הפילנתרופ נתן שטראוס".
 
צבי פולג: "צבי פולג (פרקש) (נולד ב-24 באפריל 1948) הוא ראש עיריית נתניה השביעי, מפקד חטיבת גולני ותת אלוף במילואים ודירקטור במספר חברות וגופים ציבוריים".
ויקיפדיה
מורה מובילה לביאה צינגוט, מדריכה מחוזית אילת שחק
תשע"ו 2016

מילון

פולג
נחל פּוֹלֵג (בערבית: פ'אליק) הוא נחל המנקז שטח בשרון ונשפך לים התיכון באזור נתניה צפונית למכון וינגייט.

נתניה
נתַנְיָה היא עיר במחוז המרכז, בשרון, השביעית באוכלוסייתה בערי מדינת ישראל. נוסדה על ידי קבוצת בני בנימין בשנת 1929 כיישוב לבני המושבות ופועלי הפרדס, והוכרזה כעיר בשנת 1948. נתניה נקראת גם "בירת השרון", על שום היותה העיר הגדולה ביותר באזור השרון; וכן "עיר היהלומים", בשל תעשיית היהלומים המפותחת שהתקיימה בה בעבר. העיר קרויה על שם הפילנתרופ נתן שטראוס.

צבי פולג
צבי פולג (פרקש) (נולד ב-24 באפריל 1948) הוא ראש עיריית נתניה השביעי, מפקד חטיבת גולני ותת אלוף במילואים ודירקטור במספר חברות וגופים ציבוריים.

ציטוטים

”אהבתי את משפחתי, אהבתי את עירי ואהבתי את ארצי. משפחת פולג “

הקשר הרב דורי