מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחת מולה – קיבוץ גלויות

סבתא בתיה ונוה
ראשית ההתיישבות בקיבוץ
מהקיבוץ לעיר

משפחת מולה היא דוגמא לקיבוץ גלויות שנבנה בארץ ישראל. ההורים של נוה, רועי וכנרת מוצאם: אביו של רועי, ציון, נולד בעיראק ועלה בגיל חצי שנה לישראל. משפחתו התיישבה בירושלים ועברה לאחר מספר שנים לרמת גן. בתיה נולדה בישראל בקיבוץ שדה אליהו, היא בת להורים יוצאי אירופה: אבא ישראל שעלה מצ'כיה ואמא הלנה שעלתה מגרמניה. כנרת בת רוז'ה- היא בתם של עמוס ויהודית שנולדו בטוניס ועלו לארץ בילדותם. המשפחה של רוז'ה התיישבה במושב גילת ומשפחת יהודית התיישבה בטבריה.

סבתא בתיה שגדלה בקיבוץ שדה-אליהו (מיישובי הקיבוץ הדתי). מתולדות הקיבוץ: קיבוץ שדה אליהו נוסד בשנת 1939 על-ידי עולים מגרמניה. בתקופת "חומה ומגדל". בתחילה גרו התושבים באוהלים ושם התחתנו הזוגות הראשונים ונולדו הילדים הראשונים של הקיבוץ. ההורים של בתיה היו בין הזוגות הראשונים שנישאו ובנם הבכור הוא בן הקיבוץ הראשון. בשנת 1942 עברו המתיישבים למקום הישוב הנוכחי. שם נולדה סבתא בתיה. שדה אליהו הוא אחד הקיבוצים היחידים שבהם הילדים ישנו בבית ההורים ולא בבתי הילדים. בשנים הראשונות עד גיל 3 הילדים ישנו בבית הילדים במרוכז- שמרה עליהם בלילה "שומרת לילה" שהתחלפה בכל שבוע- בתורנות. בגיל 3 עברו לבית ההורים.

קיבוץ שדה אליהו נמצא בעמק בית שאן (כיום עמק המעיינות) – אזור מאד חם בתקופת הקיץ. את החדרים היו מקררים עם טפטפות. זה היה מעין תריס שהיה בנוי מצינור מחורר בראש התריס ובין שתי רשתות היה מילוי של נסורת. להפעלה הרטיבו את הנסורת ע'י הטפטפות: כשהאוויר והרוח שעברו דרך הנסורת הביאו לקירור החדר. בשעות הלילה הוציאו את המיטות לאחורי הבית, כיסו אותן עם כילה שכיסתה את הישן במיטה מפני יתושים.

ממנהגי הקיבוץ

1.   בהגיע ילד לגיל מצוות עשו מסיבה בערב שבת בחדר האוכל, בה הילד קיבל ברכות, אמר דרשה , ובני כיתתו הופיעו עם הצגה ושיר. חברי הקיבוץ במשך השבת באו לברך את ההורים בביתם.

2 . גם בהיוולד ילד במשפחה היו באים לברך את ההורים בביתם.

3. בקיץ, בחופש הגדול, יצאו כל ילדי בית הספר לקייטנה מחוץ לקיבוץ – בעיר, בליווי מספר מבוגרים. הם ישנו באחת מהפנימיות.

4. כל ילדי הקיבוץ, בנים ובנות בהגיעם לגיל גיוס שירתו בצבא. אני, בתיה, שירתי  בתור מכי"ת בהיאחזויות הנח"ל.

בשירותי הצבאי

תמונה 1

 

אחרי הצבא יצאתי ללימודים בירושלים. הייתי בין המחזורים הראשונים שלמדו את מקצוע הדיאטה ונכנסו לעבוד כדיאטניות קליניות בבתי החולים, מקצוע בו אני עובדת עד היום. אחרי הלימודים חזרתי לשנתיים לעבוד בקיבוץ ואחריהן עזבתי את הקיבוץ ועברתי לרמת גן. שם פגשתי את ציון, שאתו התחתנתי והקמנו משפחה.

הזוית האישית

נוה: כיף לי עם סבתא בתכנית של הקשר הרב דורי. למדתי מסבתא על התרבות והחיים שהיו לה בעבר. למדתי ממנה שעד גיל 3 הילדים בקיבוץ לא ישנו עם ההורים. אני מאחל שאמשיך להיות בקשר טוב עם סבתא תמיד. ושאלמד ממנה הרבה דברים.

סבתא בתיה: מאחלת לנוה קשר טוב איתי ועם כל המשפחה. שיגדל ויצליח בדרכו ככל שיחפוץ.

מילון

חומה ומגדל
חומה ומגדל הוא כינוי לסדרת מבצעי הקמה של יישובים חקלאיים יהודיים מבוצרים בארץ ישראל בימי מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט (1936–1939) ומעט לאחריהם. מבצעי התיישבות אלו נועדו לקבוע "עובדות בשטח" על מנת להרחיב את גבולות המדינה היהודית העתידית. כוחות נוטרים ואנשי ה"הגנה" אבטחו את העלייה על הקרקע. היישובים הוקמו במהירות (לרוב במהלך יום אחד) כשחומרי הגלם הוכנו מראש. בליל ההקמה הוקם מגדל וסביבו גדר כבסיס ליישוב עתידי - ומכאן מקור השם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יישובי חומה ומגדל נבנו במהירות על מנת להשפיע על עתידה של המדינה“

הקשר הרב דורי