מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המדגריה הכי טובה בעולם

אני ודוד יאיר שלי כותבים את הסיפור
תמונה של סבא שלי עובד בשדה בנעוריו
אילן היוחסין

שמי עופר חרמוני והשנה אני ודוד יאיר שלי משתתפים בתכנית הקשר הרב דורי.

דוד יאיר נולד בשנת 1931 ב – 1 במאי (בבית החולים החדש בעפולה). חי בקיבוץ שריד בן לחיים ורבקה חרמוני, מקבוצת אחווה בגדוד העבודה ראשוני הראשונים שהקימו את קיבוץ שריד.

שדוד יאיר נולד אמו רבקה  נשאה אותו על ידיה מבית החולים עפולה עד קיבוץ שריד. כשדודי יאיר היה בגיל שבע שנים, משפחתה של עדה (אשתו) הגיעה לקיבוץ שריד. היא הגיעה לכיתה של דוד יאיר. איך שהוא ראה אותה הוא הכריז: "איתה אני מתחתן!".

שלוש עשרה שנים אחרי יום זה, עדה ויאיר התחתנו. באותו יום אחיו (סבא שלי) של דוד יאיר התחתן באותו מקום באותו שעה. חגגו שתי חתונות של שני האחים.

 המדגריה הכי טובה בעולם

לעדה ויאיר נולדו חמישה ילדים: שני בנים ושלוש בנות בין השנים 1954 – 1972. יאיר עבד פרק ארוך בחייו ברפת. יאיר מספר: "חשבתי לעבוד איזה שנה ובסוף עבדתי 13 שנה ברפת". אחרי שסיים את עבודתו ברפת, "נחטף" לנהל את חדר האוכל. שגמר לרכז את חדר האוכל (הפסיד 4 קילו מעבודת פרך) ואז הועידו אותו להדריך את ילדי המוסד בשריד במקום עבודה חקלאית במשק הלימודי.

כשהמוסד החינוכי עבר למוסד עמקים במזרע, את יאיר שלחו לעבוד במדגריה – בלול  של קיבוץ שריד. שם עבד 34 שנים. הוא הצליח להתקדם מאוד עד כדי כך שיצרן המדגרות מבלגיה אמר לו שהמדגריה שלו היא המדגריה הכי טובה בעולם! והזמין אותו להתארח עצלו במפעל היצור בבלגיה ובתערוכה החקלאית בגרמניה. אל מדגרית העמק הגיעו ללמוד איך מיצרים אפרוחים באיכות מעולה שכזאת. גם את הכתובת של מדגרית העמק, דוד יאיר שלי, כתב בכבודו הוא בעצמו.

הזוית האישית

עופר חרמוני:  דוד יאיר היקר שלי,  ביקש לומר את המסר: "תמיד תשאפו ליותר" ואת המשפט הזה אני אזכור לנצח. אני שמח שהשתתפתי בתכנית ותעדתי את הסיפור על דוד שלי יאיר, בגלל שהוא לימד אותי כל כך הרבה דברים מעניינים ובמיוחד על התנועה הקיבוצית של פעם.

מילון

הועידו
קבע משהו לגבי העתיד

ציטוטים

”ראה והכריז אני מתחתן איתה“

הקשר הרב דורי