מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחת הירשברוך ותעשיית הבירה בארץ

אורי רותי וגדעון
פרץ הירשבוך ומשפחתו בשוויץ
פרץ הישברוך יסד את מפעלי הבירה הראשונים בארץ בראשון לציון

ראשון לציון- מתקופת הבילויים מושבה קטנה וענייה, מקבלת תנופה עי' הקמת מפעל בירה נשר בשנת 1935.

היזם דרייפוס מצרפת הזמין לארץ את האבא של סבתא רותי להקים את מפעל הבירה הראשון בראשון לציון.

פרץ הירשברוך- סבא רבה שלי, נולד בברומברג- אז גרמניה (היום פולין) בשנת 1899 להורים בעלי מפעל לבירה. הוא היה איש אוהד תרבות ובאומנות, רכש השכלה גבוהה בהנדסת מכונות, הנדסת בנין, כימיה והתמחות ביצור בירה.

פרץ הירשברוך נשא לאישה את בת עירו אלפרידה וניהל את מפעל "אנגלהרט" משנת 1919 עד עלית הנאצים לשלטון, אז נענה לבקשת היזם דרייפוס להקים את "מבשלת שיכר פלסטינה"

"מבשלת שיכר פלסטינה" היה מפעל הבירה הראשון בארץ ישראל, והוא היה המנהל הכללי והטכני. בהיותו המומחה היחידי בנושא היה ל"אורים ולתומים" בתחום יצור הבירה.

מפעל הבירה שמאוחר יותר שמו שונה ל"בירה נשר" שכן ליד היקב בראשון לציון. המבנה הגבוה מצוי כיום בשטח היקב. היה זה אז מקום פרנסתם של תושבי ראשון לציון העניים.
תמונה 1
 

סבא רבא שלי היה אדם חשוב ומכובד במושבה ובארץ. מחויבותו העמוקה של הירשברוך לפיתוח תעשיית הבירה בארץ הייתה לשם דבר ולא הייתה פעילותו היחידה. 

הירשברוך שימש יושב ראש התאחדות התעשיינים בארץ, תרם לעירו ראשון לציון ולבתי הכנסת, והרבה לסייע לאנשים פרטיים. הוא היה מצוי בידידות עם ראש המועצה וראשי העיריות, נמנה עם מכובדי הקהילה וקשור לכל האירועים הגדולים שהתקיימו בעיר. כמו כן תפס מקום נכבד גם במישור הארצי, בביתו אירח אורחים רמי מעלה רבים, תעשיינים גדולים ומנהיגים כפינחס ספיר והאחרים.

"בירה נשר" היה מפעל הבירה היחידי בארץ ישראל המנדטורית עד לשנות ה-40 הראשונות. בתקופה זו הקים את מפעל הבירה "מאלט" ברמת גן זאת לאחר שהמציא את הנוסחה לבירה השחורה שהייתה ייחודית בעולם כמומלצת לילדים ולנשים הרות.

תמונה 2 

בשנות ה-50 הראשונות הקים מפעל בירה נוסף בשם "כביר" בבת ים והתחילו ליצר את בירה "גולדסטאר".

תמונה 3

כיום תעשיית הבירה היא מפעל גדול המשגשג שכבר לא קיים בראשון לציון, הוא עבר לנתניה ולנו כאן בראשון נשאר רק בניין גדול, שבו נמצא חלקו של היקב. כן יש תמונות מתקופת התעשייה וכמה מילים כתובות במוזיאון ראשון, ובנוסף יש רחוב על שם התעשיין הירשברוך.

תמונה 4

 

 תמונה 5

מפעלי הבירה נשכחו מלב תושבי ראשון לציון ומרביתם אינם זוכרים ואינם יודעים שעמד כאן מפעל לתפארת, שפרנס חלק גדול מהתושבים הוותיקים, לכן בחרנו בנושא זה כדי לרענן ולהזכיר לאלה שלא יודעים ולא זוכרים את העבר המפואר הזה.

 תמונה 6

 
 

תשע"ה 2015

מילון

מבשלת שיכר
משקה משכר, משקה אלכוהולי, משקה חריף העשוי מפירות או מתבואה - בירה.

ציטוטים

”מחויבותו העמוקה של הירשברוך לפיתוח תעשיית הבירה בארץ הייתה לשם דבר ולא הייתה פעילותו היחידה. “

”"בירה נשר" היה מפעל הבירה היחידי בארץ ישראל המנדטורית עד לשנות ה-40 הראשונות.“

הקשר הרב דורי