מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחה – קיבוץ גלויות

מאי קוגן - תכנית מגשימים
maroc safi
מרוקו - ברזיל - צרפת - קנדה- ישראל

נולדתי בעיר סאפי שבמרוקו, maroc safi עיר נמל לסרדינים, העיר הזו מלאה מפעלי סרדינים. אבי ז"ל עבד כמנהל באחד המפעלים. אמי ז"ל עבדה בבית כתופרת בגדי לנשים.

העיר סאפי שבמרוקו

תמונה 1

למדתי בבית ספר אליאנס עד כיתה אחרונה שקיבלתי תעודה  certificat detudes אחר כך הלכתי ללמוד בקולג' ושם למדו יהודים נוצרים וערבים יחדיו. 

אני ילדה השלישית במשפחה של 7 ילדים. אחותי הבכורה התחתנה בגיל 16 עם אח של גיסה של אמי . הם גרו בקזבלנקה ושם הכירה אותו והם התחתנו.  אחרי שהתחתנו הם נסעו ביחד עם דודה שלי ומשפחתה לברזיל, שם ניסו מזלם הם שהו בערך כשנה ביחד. לאחר מכן, הם עלו לארץ ישראל וגרו בקיבוץ, זה היה  בתקופה של מלחמת סיני. אחרי זה שוב נסעו והפעם לצרפת, הם נסעו לפריז, גם שם לא נשארו. לבסוף נסעו לקנדה שם הם מתגוררים עד היום. בעלה של אחותי, השתתף גם במלחמת השחרור. לפני שנה הוא נפטר בגיל מבוגר ואחותי ממשיכה לגור שם בקנדה עם בני משפחתה ומידי פעם הם באים לארץ לבקר אותנו.

אחרי אחותי נולד, אח שלי אלי, הוא מבוגר ממני בשנה. כשהוא היה בן 18 הוא היה פעיל בקבוצה מחתרתית ונטפס על ידי נציגי שלטון ערב במרוקו.  הוא הואשם כפעיל מחתרת וכלאו אותו בבית סוהר בעיר נדור שבצפון מרוקו. הוא היה במאסר כמה חודשים, אחרי כמה חודשים נציגי הסוכנות היהודית שיחררו אותו עם ערבות בהסכם עם השלטון הערבי. לאחר מכן הם הצליחו להבריח אותו לצרפת למחנה הכשרה ומשם הוא עלה לישראל.

העשרה

קישור לסרטון ביוטיוב :"מרוקו",סאפי, שבעת האחים אולד בני זמירו maroc safi

סאפי "סאפי (שם מקומי: אָסְפִי, בברברית: בערבית: ????‎; בספרדית: Saf?) היא עיר במערב מרוקו לחופי האוקיינוס האטלנטי, דרומית לקזבלנקה ומערבית למרקש. בעיר חיים כ-280,000 תושבים, ובמטרופולין שלה קרוב ל-800,000 תושבים. סאפי היא עיר נמל שמהווה מרכז כלכלי לתעשיית הסרדינים של המדינה, ומקור ליצוא פוספטים, טקסטיל, קרמיקה ועוד. במהלך מלחמת העולם השנייה סאפי הייתה אחד ממוקדי הפלישה של מבצע לפיד".
 
תמונה 2

תכנית הקשר הרב דורי, תכנית מגשימים, אשדוד7.5.14, רכזת יישובית ניצה דה פורטו

מילון

סאפי
סאפי (שם מקומי: אָסְפִי, בברברית: בערבית: ????‎; בספרדית: Saf?) היא עיר במערב מרוקו לחופי האוקיינוס האטלנטי, דרומית לקזבלנקה ומערבית למרקש. בעיר חיים כ-280,000 תושבים, ובמטרופולין שלה קרוב ל-800,000 תושבים. סאפי היא עיר נמל שמהווה מרכז כלכלי לתעשיית הסרדינים של המדינה, ומקור ליצוא פוספטים, טקסטיל, קרמיקה ועוד. במהלך מלחמת העולם השנייה סאפי הייתה אחד ממוקדי הפלישה של מבצע לפיד

ציטוטים

”נולדתי בעיר סאפי עיר נמל לסרדינים, אבי ז"ל עבד כמנהל באחד המפעלים.“

הקשר הרב דורי