מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחה ניצולת שואה התקומה בהרחבת המשפחה

יאנה עם תלמידי התכנית בביה"ס
משפחתה של יאנה
היסטוריה, בית ומשפחה ותחביב שלה

ליאור ריבקין, כתה ו' מביה"ס חופית, באשדוד ויאנה גלדישב העלו את סיפורה של יאנה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, בה לקחו חלק השנה, תשע"ה. במפגשי התכנית בחרנו להתמקד בשלושה נושאים החשובים ליאנה: היסטוריה, בית ומשפחה ותחביב שלה.

יאנה גלדישב, נולדה בשנת 1952, ברוסיה, בעיר חברובסק. שם משפחתה לפני נישואיה היה יארובינסקי. יאנה עלתה לישראל בשנת 1997.

חלק א' היסטוריה – רקע משפחתי
"שלום שמי יאנה, נולדתי ברוסיה, חברובסק (גבול רוסיה –סין במזרח הרחוק). יש לי אחות אחת ששמה לילי והיא קטנה ממני בשלוש שנים. לאבי קוראים לאוניד הוא נולד בשנת 1926 באוקראינה והוא היה מהנדס , לאמי קוראים שרה היא נולדה בשנת 1928 ברוסיה הלבנה והיא הייתה מורה לרוסית. אבא שלי כבר לא בחיים הוא נפטר בשנת 2002.

בשנת 1960 התחלתי ללמוד בבית ספר וסיימתי בשנת 1970. באותה שנה התחלתי ללמוד באוניברסיטה ויש לי תואר שני בהנדסה. בשנת 1975, נולד לי בן כשהייתי בת 23. זה בני היחיד ואין לי עוד ילדים אבל יש לי שלושה נכדים. כל המשפחה שלי עלתה לארץ בשנת 1997.

ההסטוריה של משפחתי: בשנת 1941 הגיעה מלחמת העולם השנייה לברית המועצות. הורי היו ילדים באותה תקופה והם ברחו ביחד עם הוריהם מאוקרינה ורוסיה הלבנה למזרח הרחוק של המדינה ולא חזרו לבתים שלהם. הם נשארו לגור שם בחברובסק ושם אני נולדתי וגרתי שם עד גיל 45. לא זכיתי להכיר את סבא שלי מצד אבא בגלל שלקחו אותו מהבית הנאצים ואף אחד לא יודע איפה קברו אותו כי הוא כבר לא חזר הביתה ואף אחד לא שמע עליו ולא ראה אותו.

במשפחה שלי אני נולדתי ראשונה אחרי המלחמה וקיבלתי את השם שלי לזכר סבא שלי שנהרג במלחמה ושמו היה יאנקל ולכן שמי יאנה. אני ואחותי לא זכינו לראות ולהכיר את סבתא שלנו מצד אמא כי היא מתה מרעב בזמן המלחמה ברוסיה הלבנה כי היו שם נאצים ויהודים היו בגטו והאמא נתנה אוכל לילדים ולא אכלה כלום בעצמה. קראו לה לאה ואחותי הקטנה קיבלה את השם שלה לזכרה. קוראים לה לילה .

חלק ב' בית ומשפחה

בת – אני בת כי יש לי אמא, היא בת 86 ואני עוזרת לה בחיים. היא גרה בקבוצת דיור, המדינה נתנה לה דירה קטנה סוציאלית. 

אמא – אני אמא כי יש לי בן, הוא בן 40 הוא מהנדס, 15 שנה עבד במפעל אינטל בקריית-גת וכבר חצי שנה הוא עובד בשליחות במוסקבה ( עיר הבירה של רוסיה).

סבתא – אני סבתא כי יש לי שלושה נכדים, נכד הבכור הוא בן 18 והוא לומד במכון וינגייט הוא שחיין מפורסם כי לפני שבועיים עשה קריטריונים לנבחרת ישראל ובחודש יוני הוא נוסע עם קבוצתו לתחרות אירופה. הנכד האמצעי בן 10 ולומד בכתה ד' במוסקבה בבית ספר יהודי. הנכדה הקטנה שלי בת 2 והיא גם גרה ברוסיה ולומדת בגן יהודי.

אחות – אני אחות כי יש לי אחות יחידה, היא בת 59 וגרה בבאר שבע .דודה – אני דודה כי יש לי אחיינית אחת, היא בת 35 וגם לה יש שלושה ילדים.

ועכשיו.. לילדים שלנו בארץ יש יותר כוח! והם מביאים ילדים לעולם! ויש לנו משפחה גדולה וחזקה.

חלק ג' תחביבים שלי

התחביבים שלי הם: סריגה ותפירה. כבר 40 שנה אני סורגת ותופרת קצת פחות. כשנולד לי בן פעם ראשונה התחלתי לסרוג בשבילו כובע ונעלים קטנות שיש בשביל ילדים, מאז המשכתי בתחביב זה.

תמונה 1

זו העבודה האחרונה שלי, מתנה לנכדה הקטנה שלי שהיא בת שנתיים.סרגתי לה בשתי מסרגות מעיל, וכובעים במסרגה אחת, ויש שם שני צעיפים וקצת פרחים לקישוט.

העשרה

אינטל: "אינטל (באנגלית: Intel) הוא תאגיד בינלאומי אמריקאי, אחת מהחברות החשובות בעולם בתחום של תכנון וייצור מיקרו־מעבדים ומעגלים משולבים. כמו כן, אינטל מייצרת כרטיסי רשת, מערכות שבבים ללוחות אם, מוצרי תכנה והתקנים אחרים. לאינטל פרויקטי מחקר מתקדמים בכל ההיבטים של ייצור מוליכים למחצה, כולל MEMS., וגם לא מעט פרויקטים בתחום התוכנה כמו מהדר לשפות תכנות וערכת פיתוח לעיבודים גרפיים".

"כיום יש לאינטל ישראל מרכזי פיתוח בחיפה, ירושלים, פתח תקווה (על בסיס חברות DSPC ואנוורה, שנרכשו בידי אינטל), ויקום, ומפעלי ייצור בירושלים (iDPj) ובפארק התעשייה קריית גת" . ( ויקיפדיה)

תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ה 2015מורה מובילת תכנית אוריאן ברכהמדריכה יישובית ניצה דה פורטו

מילון

אינטל
אינטל (באנגלית: Intel) הוא תאגיד בינלאומי אמריקאי, אחת מהחברות החשובות בעולם בתחום של תכנון וייצור מיקרו־מעבדים ומעגלים משולבים. כמו כן, אינטל מייצרת כרטיסי רשת, מערכות שבבים ללוחות אם, מוצרי תכנה והתקנים אחרים. לאינטל פרויקטי מחקר מתקדמים בכל ההיבטים של ייצור מוליכים למחצה, כולל MEMS., וגם לא מעט פרויקטים בתחום התוכנה כמו מהדר לשפות תכנות וערכת פיתוח לעיבודים גרפיים.

ציטוטים

”לילדים שלנו בארץ יש יותר כוח! הם מביאים ילדים לעולם! ויש לנו משפחה גדולה וחזקה.“

הקשר הרב דורי