מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחה מוזיקלית

אילת בצלאל בתכנית
אילת בצלאל בילדותה
נישואין בין הזמרת התימניה אסתר גמליאלית ואביגדור יוסיפון איש השומר

בגיל שלוש עברתי עם הורי ואחי בועז לגור ברמת ישי , הגענו ממושב בית עובד. כעבור שנתיים הצטרפה אלינו למשפחה תינוקת יפה וחמודה זאת ענת אחותי. ברמת ישי עברו עליי שנות ילדותי ונעורי סיימתי עשר שנות לימוד, לא התגייסתי לצבא, עבדתי בתור פקידה, כתבנית ומתייקת מכתבים בחיפה במשרד ממשלתי: משרד השיכון. במשרד השיכון למדתי שמות ישובים ומיקומם כגון: ד"ן, עמק יזרעאל, גליל עליון .
התחתנתי בחודש יולי בשנת 1970 באולמי השרון בכפר סבא באו מוזמנים רבים : בת דודתי הזמרת עדנה גורן הנעימה לכולנו בשיריה יחד עם אימי המנוחה שהייתה גם היא זמרת ושמה אסתר גמליאלית.
המשכתי לגור ברמת ישי עד היום. נולדו לי ארבעה ילדים: גדי, אורן, שרון ויונתן. כיום אני סבתא לארבעה
נכדים: אודם, איתמר, יעל, אליה.
 
אמי למדה אותי תרופות סבתא הן למשל נגד כאבי בטן : נהגו לשים עיתון בבטן או בקבוק גומי בתוכו מים חמים כוס תה עם נענע עיסוי הבטן על ידי קוניאק או עראק. ואחר כך הכאב עובר. נגד צרבת: לאכול גלידה, גביע שמנת חמוצה, כפית אבקת סודה לשתייה וכוס מים ואחר כך הצרבת עוברת. .
יש לי תחביבים למשל מוזיקה (נגינה ושירה), קריאת ספרים מאת סופרים עבריים, פתרון תשבצים, ציור, יש לי גם אוספים כגון אווזים וברווזים וכן חפצי יודיאיקה למשל פמוטים, חנוכיות, תמונות על הקיר של כלות תימניות בינהן עופרה חזה ז"ל. יש לי תקליטים בעברית, רוסית, יידיש ולאדינו. כמו כן קלטות רבות. מדי פעם אני נהנית לשמוע אותן.
מילדות אהבתי לאכול סחוג וחילבה. הטעם המר והחריף לא הרתיע אותי, נהפוך הוא. לקראת ראש השנה וחג הפסח אמי ז"ל הכינה גפילטע פיש לא מתוק יתר על המידה.
לפני כעשרים שנה קרה מקרה טרגי לדודתי ובעלה ז"ל , נכדם הבכור ארז שם קץ לחייו. היה מיואש מן החיים, הוא היה בן כשלושים ושתיים. יהי זכרו ברוך. יש לציין שדודי ובנם, אביו של ארז קיבלו את זה בגבורה, אין מה לעשות, החיים ממשיכים. "ההצגה חייבת להמשך". ארז היה בחור יפה ומוצלח, שירת בחיל האוויר.
בת דודתי זאת הזמרת עדנה גורן.
היא שירתה בתזמורת צה"ל (צבא הגנה לישראל) של חיל האוויר, שרה באנגלית במקצב הגז' והבלוז. בין היתר היא שרה בעברית, היא השתתפה בסרטים שני קולילמל, תעלת בלאומיך ושישים שעות ושישה ימים לסואץ. בסרט היא שרה את השיר מנדלבאום, השיר שנהפך ללהיט. בתור ילדה רציתי להיות עדנה.
רמת ישי בהתחלה הייתה מקום קטן ומשעמם, לא היו פעילויות חברתיות לילדים בגילי ורציתי לגור בתל אביב במקום עדנה. ללכת לים מדי יום ביומו, לגן חיות, לחנות צעצועים, חנות בגדים וכו'. כמובן הורי לא הסכימו לרעיון שלי, איך הורים יכולים לוותר על ביתם או בנם, אין דבר כזה. עדנה שרה יחד עם רבקה רז, אלברט כהן ודני בן ישראל שירים מתורגמים לעברית מתוך הסרטים: צלילי המוזיקה ומרי פופינס. הייתה תקופה שהיא גרה פסק זמן באילת, היא הופיעה שם במועדון בשם סוף העולם, חבר של הורי אמר על כך בהלצה. סוף העולם הכוונה לסוף הכסף של מדינת ישראל, היה זה לפני מלחמת ששת הימים. בהיותי בת שתיים עשרה למדתי באופן פרטי נגינה בפסנתר אצל מורה נחמדה בשם נורית ורהפטיג הייתה מופיעה עם אמי ז"ל, מלווה אותה בנגינה באקורדיון, בהופעות פה ושם.
 
כאשר התבקשתי להבחן בנגינה בקונסבטוריון בתל אביב התרגשתי, עברתי את המבחן בציון 90. כמו כן הופעתי בקונצרטים שהמורה ארגנה אצלה בבית בנהלל או במועדון בנהלל. כעבור זמן אותה מורה עברה לגור עם בני משפחתה בצרפת בערך שבע שנים. למדתי אצל מורה אחרת נגינה בפסנתר. אחר כך הפסקתי לנגן. הילדים שלי יודעים לנגן בפסנתר, בגיטרה, כאשר נחה עליהם המוזה. כאשר הייתי תלמידה בבית ספר יסודי, פה ברמת ישי ראיתי בהפסקה תלמיד לא מהכיתה שלי, מכיתה נמוכה יותר, מנגן להנאתו במלודיקה. הוא פירגן לי בתור חובבת מוזיקה ונתן לי מדי פעם לנגן במלודיקה שלו. כעבור שנים רבות קניתי את הכלי הזה ואני מדי פעם מנגנת בו כאשר נחה עליי המוזה. זה כלי נגינה נחמד ועממי.
השיעורים שהכי אהבתי הם: תנ"ך, היסטוריה, זימרה וסיפרות. בכיתה ישבנו בטורים וסיימנו את בית הספר בשעה 12-13. אחרי הצהריים שיחקתי עם חברות, שמעתי תקליטים, הייתי בתנועת נוער, הנוער העובד והשומר הצעיר. לא התמדתי בתנועות הנוער. אהבתי את קבלות השבת בתנועות הנוער.
היו לנו פעילויות שונות בחאן של רמת ישי כגון: סרטי קולנוע, מסיבות ריקודים בבניין העתיק, אהבנו ללכת לבית הקפה, לא רק הילדים, גם המבוגרים, לבלות את הזמן בנעימים, בחאן היה בית דואר, מפעל לממתקים. בקומה העליונה היה מקום מגורים קטן, שני חדרים, מטבח, שירותים, מקלחת. בעל הבית היה סנדלר במקצועו. על הגג של החאן השקפנו על הנוף המקסים של העמק כמו כן ניתן היה לראות את פסלו של אלכסנדר זייד השומר. היו זמנים.
כיום אני נהנית לגור ברמת ישי, לא אחליף אותה בשום מקום אחר. חבל מאוד שילדי לא גרים כאן חוץ מאורן. שיהיה להם טוב במקום מגוריהם בתל אביב. גדי, הבן הבכור, גר בבית שערים. עובד במחשבים, גם הוא אוהב לשיר ולנגן בגיטרה ובפסנתר, מדי פעם יש לו הופעות, מזה הוא מרוויח כסף. אני מאוד פעילה מבחינה תרבותית במקום מגורי, במועדון ארז אני משתתפת בחוג התעמלות, כתיבה יוצרת, חוג דרמה. מחוץ למועדון אני נוטלת חלק בשיעורי תורה, אך אני לא הופכת להיות דתייה.

מילון

חילבה
מהינה אחד מהצמחים המסורתיים שנעשה בהם שימוש לצרכי מרפא ביוון, מצרים וסין העתיקות. זרעי החילבה עשירים בסיבים תזונתיים. אוכל תימני

ציטוטים

”טוב לחיות ולהיות פעילים בקהילה שלך“

הקשר הרב דורי