מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחה לוחמת באצ"ל

אני וסבתא שפרה בקשר רב דורי
סבא וסבתא שיף
ההיסטוריה המשפחתית של סבתא שלי, שפרה. שמספרת על ראשית ההתיישבות בארץ ישראל

הסיפור של המשפחה שלי
 
סבתא שפרה לאונר משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם הנכד ארז. סבתא שפרה מספרת לארז על שושלת המשפחה שלה:
 
הסיפור של סבא וסבתא שיף 
הסיפור שלי מתחיל לפני כמאה שנה. סבתא שלי איטה, גדלה בעיר צפת וגם הוריה נולדו בצפת. סבא שלי, אשר נולד בעיר טבריה גם ההורים שלו נולדו בטבריה. אתם מבינים מזה שאנחנו כבר הרבה דורות בארץ ישראל.
 
לפני הרבה הרבה שנים היו ארבע ערים שנחשבו קדושות וחשובות בארץ והן: ירושלים, חברון, צפת  וטבריה. ולכן אבות אבותיי הגיעו ממזרח אירופה לטבריה וצפת. סבתא שלי איטה  הגיעה זמנה להתחתן ושידכו לה את סבא אשר. סבתא שלי יצאה בעגלה רתומה לסוסים עם כל המשפחה לכיוון העיר טבריה ושם בכניסה לעיר  חיכתה לה תזמורת לקבל את פניה. סבא וסבתא שלי גרו בטבריה לחוף הכינרת בעיר העתיקה, הייתה להם מאפיית לחם גדולה וחנות תכשיטים. בכל יום שישי הגיעו אנשים עם סירים גדולים של צ'ולנט לתנור הגדול במאפיה כדי לאפות את סיר הצ'ולנט שלהם. אתם מבינים שלא היה לאנשים תנורי אפיה בבית. 
 
סבא שלי היה צורף. יום אחד היה שיטפון גדול בטבריה, הכינרת עלתה על גדותיה והציפה את כל העיר העתיקה. כל הבתים הוצפו מים וכל תכשיטי הזהב של סבא נסחפו לכינרת.  לפני קום המדינה סבא וסבתא גרו בבית עתיק, הם היו מאד דתיים. הזמן היה לפני קום המדינה כאשר האנגלים שלטו בארץ. כל בני המשפחה לחמו עבור הקמת המדינה.
 
אמא שלי הייתה בארגון ה"אצ"ל", (ארגון צבאי לאומי ), היא הייתה בת 16 והתפקיד שלה היה להדביק כרוזים נגד האנגלים ונגד הכיבוש. היא נתפסה באחד הפעמים שעשתה זאת ונשלחה לבית סוהר בבית לחם למשך שנה. גם דודי מנחם היה לוחם "אצ"ל", הוא נתפס באחת הפעולות ונשלח לכלא עכו והיה בין הבורחים משם. גם סבי וסבתי עשו את שלהם היה להם במרתף הבית  "סליק", זה מקום מסתור  לתחמושת וכלי נשק. גם אבי לחם בארגון ה"אצ"ל", הוא היה בין משחררי העיר צפת אשר הייתה במצור של הערבים. 
 
סבא וסבתא אביטן
סבא וסבתא מצד אבא שלי רוחמה ואשר, סבי נולד בישראל, הוריו נולדו במרוקו ועלו לישראל ופה הוא נולד. כאשר הוא רצה להתחתן החליט  לנסוע למרוקו ולמצוא שם את אשתו. הוא מצא את סבתא רוחמה, התחתנו ולאחר מספר שנים עלו לישראל. אבי נולד בארץ. הוא הכיר את אמא שלי בטבריה. נולדו להם שלושה ילדים. אני, שפרה, אחי אשר ואחותי איריס.
 
משפחת לאונר 
אני סיימתי את בית הספר התיכון, התגייסתי לצבא, הייתי סייעת לרופא שיניים ואז הכרתי את אוסי, כאשר בא לרופא בגלל כאב שיניים. התחתנו, נולדו לנו שלוש בנות לירון, תמי ויעל. כיום יש לנו גם 9 נכדים חמודים ומקסימים. אנחנו נהנים לבלות ביחד, לנסוע לטיולים ביחד בארץ ובעולם, יוצאים לפיקניקים , לארוחות, סרטים ומשחקים.
 
סבתא שפרה לאונר בילדותה, בחג פורים
תמונה 1
 
העשרה
אצ"ל: "הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל‏, (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ"ט. מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר. מטעמי חשאיות לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". אנשי הארגון הצטרפו לצה"ל עם הקמתו".
סליק: "סְלִיק" הוא כינוי למחבוא מחתרתי לנשק ולמסמכים סודיים. המלה נכנסה לשימוש נרחב בתקופת טרום הקמת המדינה, בעת שלטון המנדט הבריטי, אז בנה ארגון "ההגנה" סליקים בכל רחבי הארץ כדי לספק נשק להגנת נקודות היישוב השונות. מאותו שורש נגזר גם הפועל "להסליק" שמשמעו להחביא, להעלים מן העין".
 
תשע"ו, 2016

מילון

סליק
"סְלִיק" הוא כינוי למחבוא מחתרתי לנשק ולמסמכים סודיים. המלה נכנסה לשימוש נרחב בתקופת טרום הקמת המדינה, בעת שלטון המנדט הבריטי, אז בנה ארגון "ההגנה" סליקים בכל רחבי הארץ כדי לספק נשק להגנת נקודות היישוב השונות. מאותו שורש נגזר גם הפועל "להסליק" שמשמעו להחביא, להעלים מן העין.

אצ"ל
הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל‏[1] (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ"ט. מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר. מטעמי חשאיות לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". אנשי הארגון הצטרפו לצה"ל עם הקמתו.

ציטוטים

”סבא וסבתא שלי גרו בטבריה לחוף הכינרת בעיר העתיקה“

הקשר הרב דורי