מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחה חלוצית

סבתא מירי ורותם
סבתא מירי,פורים,1945
העליה של סבא של סבתא

לארץ

בשנת 1888 הגיע לארץ בחור צעיר מאוקרינה ששמו דוד גולדברג, הוא היה חלוץ, הוא רצה ללמוד בארץ חקלאות ולהקים משק חקלאי בארץ באחת המושבות הוא הגיע באונייה לנמל יפו. באותו זמן היו בארץ מעט מושבות של אנשי העלייה הראשונה שנקראו מושבות הברון כי הברון רוטשילד תמך בהם כספית ופקידיו נתנו להם הדרכה מקצועית. בין המושבות האלה המפורסמות ביותר היו ראשון לציון, ראש פינה,נס ציונה. היה בית ספר חקלאי אחד-מקווה ישראל והברון רוטשילד הקים עוד בית ספר חקלאי לעולים חדשים בזיכרון יעקב.
תמונה 1
למידה
סבא שלי, דוד , הלך לבית הספר בזיכרון יעקב. שם הוא פגש במשך הלימודים בחור צעיר מצפת. באותה תקופה היו בארץ ארבע ערים עבריות- צפת,טבריה,חברון וירושלים. הוא התיידד איתו, הבחור הזה לימד אותו עברית ויום אחד הזמין אותו לשבת.
ביקור בבית משפחת שטיינהרט
דוד דהר על סוס לצפת שהייתה ונמצאת בגליל העליון על הר גבוה, לבקר את משפחת שטיינהרט שהייתה משפחה ותיקה מאוד בארץ, והתארח שם בשבת.דוד לא ידע שלמשפחת שטיינהרט יש בת מוצלחת ויפיפיה כי חברו לא הזכיר אותה ולא גילה לו את מטרת הביקור .במשך השבת הכירו דוד ופרידה זה את זו והתאהבו.פרידה הייתה ממשפחה ציונית והדודים שלה היו מתיישבים ברמת הגולן, מקום שלא קיים היום.
אחרי החתונה
מאוחר יותר הם החליטו להתחתן ולבנות משק חקלאי בבת שלמה שהייתה מושבה קרובה לזיכרון יעקוב ולבית הספר שדוד למד בו. שם בבת שלמה בשנת 1890 נולדת להם בת ושמה היה חנה (היא סבתו של העיתונאי ארי שביט) ולאחר 11 שנה נולדה בת שנייה ששמה מלכה (אמא שלי), כאשר היו לזוג גולדברג שתי בנות הבית נהיה קטן עליהם והמשק לא סיפק פרנסה אז הם החליטו לעבור למושבה חדשה שנבנתה באותם הימים ושמה מנחמיה (גם היא מושבת הברון). המושבה החדשה הייתה בעמק הירדן קרוב ליבנאל.
הקדחת
התנאים היו קשים והייתה קדחת בסביבה. סבא שלי-דוד, קיבל קדחת ונפטר לאחר מאבק קשה. סבתא שלי, פרידה, נשארה אלמנה עם שתי בנות ומשק חקלאי-היה לה מאוד קשה, היו לה פועלים שעבדו במשק, עבדו אצלה ערבים ויהודים אבל פרידה דיברה רק ביידיש ובערבית. היא הייתה מפורסמת בכל הגליל התחתון כאישה חזקה ונוקשה, היא מוזכרת בספרים על תולדות העלייה הראשונה ועל תולדות המושבות בגליל.
פרטים נוספים על סבא וסבתא של סבתא שלי אפשר למצוא במוזיאון לתולדות מנחמיה
הסיפור של מרים פינצ'וק מופיע גם באתר מייסדי בת שלמה 

מילון

קדחת-מלריה
קדחת,מלריה, היא מחלה שנמצאת באפריקה שמדרום לסהרה ומועברת על ידי יתושים.

מוזיאון לתולדות מנחמיה
בית הרופא במנחמיה , במושבה מנחמיה, , בבניין ששימש בעבר כבית מרקחת ומאוחר יותר הוסב למרפאה. נפתח בשנת 1988 ומטרתו להנציח את הרפואה בגליל בראשית ההתיישבות. אגף נוסף מצוי במוזיאון, לתולדות מנחמיה המושבה. המוזיאון מדגיש את קשרי העבר למפעל החשמל בנהרים ומדריך סיורים מאורגנים ב"אי" בנהרים.

ציטוטים

”התנאים היו קשים והייתה קדחת בסביבה“

הקשר הרב דורי