מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחה גדולה ומאוחדת

סבתא אסנת והנכדה נועה
אחי ואני
ילדותי וחיי בקריית אתא

שמי אסנת פאר ממשפחת בן אליהו, אני בת שביעית בין עשרה אחים ואחיות. שמם של הורי: הדסה ויעקב בן אליהו, שנולדו בארץ ישראל ונישאו בארץ. אמי ילידת ירושלים ואבי יליד חיפה.

לאחר נישואיהם גרו הורי בחיפה, שם נולדו שלושת אחיי הגדולים: מלכה, יוכבד ומנשה. בשנת 1945 עברה המשפחה לקריית אתא, שנקראה אז ׳כפר אתא׳. זה קרה לפני מלחמת השחרור, הורי עברו תקופות של מלחמות קשות בחייהם… יתר אחיי ואחיותיי נולדו בקריית אתא. כאשר נולד אחי הצעיר ביותר, העשירי במשפחה, היה עידוד ילודה בארץ (״פרס הילודה״), לכן הורי קיבלו 100 לירות מראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון.

את ילדותי עברתי בקריית אתא. משפחת בן אליהו הייתה מבין ותיקי קריית אתא. גדלתי בבית שמח מאוד עם אחוות אחים ואחיות. אבי עבד בקיבוץ רמת יוחנן ואמי הייתה עקרת בית. הקיבוץ עזר מאוד לאבי כאשר תמיד סיפקו לנו מצרכים בסיסיים, בגדים והנעלה וגדלנו בבית שלא חסר לנו כלום. ביתנו היה מספיק גדול לכל המשפחה, עם חצר גדולה. בחצר היה לנו שובך יונים ושתי כבשים שגידלנו כחיות מחמד. המשפחה קיבלה פרס על הגינה היפה ביותר ואפילו הסוכה היפה ביותר בחג הסוכות, מראש העיר דאז.

את חגי ישראל משפחתי חגגה תמיד בשמחה רבה וידענו לעשות שמח בכל חג, עם המאכלים המיוחדים והטעימים של אמי. את המתכונים של אמי ירשתי ועד היום אני מכינה אותם לילדי ולנכדי. בשנת 1968 נישאתי לדוד פרביאז' וכיום שם משפחתי הוא פאר כי שינינו לשם עברי.

בשנת 1969 נולד בני הבכור סהר פאר. לאחר שנתיים נולד בני קובי פאר, שהוא אבא של נועה נכדתי המתוקה, לה אני מספרת את סיפורי בתכנית הקשר הרב דורי. בני הצעיר ניר פאר נולד בשנת 1978.

אנחנו כמשפחת פאר זוכרים חוויה בלתי נשכחת ומצחיקה כאשר נסענו לאילת לבית מלון. חווינו בילוי כיפי כמשפחה מאוחדת, טיילנו באתרים חוויתיים ואטרקציות בלתי נשכחות, ואני כסבתא זוכרת כמה כיף להיות ביחד. בכל קיץ אנחנו מבלים יום שלם בקאנטרי שנמצא במשגב, זה הפך ליום כיף קבוע בחופשת הקיץ שלנו.

נועה נכדתי אוהבת מאוד את חג הפסח אצלי, את החג אני חוגגת כמסורת הורי – כחג מיוחד שאותו כל נכדי מאוד אוהבים. גם חג השבועות הוא משמעותי בעיני. המאפים המיוחדים של החג תמיד מחכים לבוא החג. כמובן שגם את כל שאר חגי ישראל אנחנו חוגגים אצלי בבית עם המשפחה המורחבת ותמיד כולם שמחים להיות אצלי.

אני עם הנכדים

תמונה 1

עם סבתא בפורים

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא אסנת והנכדה נועה: נהננו מאד להיות ביחד, בתכנית חשובה זו. מצטערת שהתכנית הייתה קצרה הפעם, בגלל מגיפת הקורונה. אולי בשנה הבאה נמשיך אותה…

סבתא אסנת השתתפה בתכנית גם בשנה שעברה, הנה קישור לסיפורה: האחווה המשפחתית של סבתא אסנת

סבתא אסנת ונועה

תמונה 3

מילון

מלחמת השחרור
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) החלה ב-30 בנובמבר 1947.

פרס הילודה
פרס הילודה היה מענק של 100 לא"י שהוענק על ידי מדינת ישראל בשנים הראשונות שלאחר הקמתה לאמהות של עשרה ילדים או יותר, לשם עידוד הילודה. הפרס מזוהה ביותר עם דוד בן-גוריון שביקש בפרס להדגיש את חשיבות ריבוי האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל, אך הוענק גם על ידי משה שרת בהיותו ראש ממשלה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”את החגים אני חוגגת כמסורת הוריי, כחגים מיוחדים שאותם כל נכדיי מאוד אוהבים“

הקשר הרב דורי