מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחה באדום

אמנון שורץ עם דן קרני בצפייה משותפת במשחק של האדומים
סבא אמנון נוהג בג'יפ סורי ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים
מסע שהתחיל ב1960,המשיך בנדר מלחמת יום הכיפורים ונמשך עד היום בקשר בין סב לנכדו והכל סביב האהבה המשותפת להפועל תל-אביב.

"משפחה באדום"

מסע שהתחיל ב- 1960, המשיך בנדר במלחמת יום הכיפורים ונמשך עד היום בקשר בין סב לנכדו והכל סביב האהבה המשותפת להפועל תל-אביב.

הקשר ביני ובן נכדי דן מורכב מדברים רבים, אך נדבך אחד מלווה אותנו במיוחד ומסב לנו עונג רב.

!!!!!!ביני ובין דן יש קשר מיוחד המבטא את האמירה "כחוט השני". הכוונה בקשר ביננו הוא הצבע האדום

על החוט המיוחד הזה, האחד מיני רבים, אני רוצה לספר.

הסיפור התחיל בילדותי עת הייתי אף צעיר מדן כיום כתלמיד כיתה ג' נהג סבי שלום שורץ, שהיה פעיל ציון ברוסיה ועל כך נשפט וישב בכלא הרוסי כ- 12 שנים, להושיבני על ברכיו בכל שבת בבוקר ולספר לי את קורותיו.

סבי שלום היה ציוני נילהב, פטריוט גדול מאד עוד בעיירת מולדתו בריסק ליטובסק.

יחד עם פעילים בולטים וציונים נלהבים כמו ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, פעלו נמרצות לעליית יהדות רוסיה ופולין לארץ ישראל. הוא נתפס בתחילת מלחמת העולם השניה ולא רק שנשפט למאסר בסיביר הרחוקה, אלא כל משפחתו הוגלתה יחד עימו לשם. בדיעבד וללא כוונה או רצון, הצילו בכך הרוסים את חיי משפחתי כולה, שכן מי שנשאר בעיירה דודים, בני דודים כולם הושמדו בשואה.

סבי נהג לספר לי על קורותיו בימי הפעילות הציונית, ובאחת השבתות ביקש ממני שאבטיח לו שתי הבטחות:

הבטחה ראשונה, שלעולם לא אשנה ואעברת את השם שורץ לזכר כל משפחתנו וההבטחה השניה, שלעולם אהיה תומך נלהב של מפלגת פועלי ציון, לימים מפלגת פועלי ארץ ישראל ובראשי תיבות (מפא"י) וכמובן לדגל האדום ולקבוצת הפועל ת"א שזוהתה באותם ימים כחלק בלתי נפרד ממפלגת מפא"י ההסטורית. ואכן, שמרתי אמונים לקבוצה עת צפיתי בה לראשונה בהיותי בן 10 ומאז ועד היום, במשך 56 שנים אני עדיין מגלה נאמנות עזה לסמל. הסמלים בחיינו השתנו ונעלמו ובמקומם "מדבר" ושולט הכסף, אולם לי ולרבים שכמותי הסמל לאגודה כמו גם האהבה והאהדה, נותרו כפי שהיו ימים ימימה.

מיד עם שחרורי משרות סדיר ב- 6/10/73 פרצה מלחמת יום הכיפורים. צבאות מצרים וסוריה בהפתעה מוחלטת תקפו ביום שבת החל מ- 14:00 בצהרים את כוחות צה"ל בסיני וברמת הגולן. המלחמה הסתיימה בניצחון גדול של צה"ל, בה כבשנו מחדש את כל השטחים שנכבשו ע"י הערבים בפתיחת המלחמה.

במלחמת יום הכיפורים בה נלחמתי כקצין צעיר ברמת הגולן, נותרה בי התשוקה לאהבה הגדולה שלי בימים הקשים בהם הייתי נתן בסכנות חיים ממשיות, נדרתי כי אם אצא חי מהמערכה הנוראה הזו, אמשיך מידית לחזור ולהיות אוהד אקטיבי במגרשים. לאחר שיחרורי ממילואים לאחר מלחמת יום הכיפורים המשכתי בתפקיד מפקד פלוגת סיור בשריון בדרגת רב סרן.

תמונה 1

הקשר עם דן נמשך הן במגרשי הכדורגל בה חווינו יחד אליפות וזכיה בגביע המדינה, ואיך לא דן החל את קריירת הספורט שלו עוד מימיו בגן באימוני הפועל ת"א. לאחר מכן, בגיל 6 החל דן לרכב על אופניים אדומות כמובן והשתתף איתי לא אחת באירועי רכיבה בסובב כנרת, כאשר לאחרונה רכב את כל המסלול של 65 ק"מ ! יחד איתי ועם האופניים האדומות של שנינו.

תמונה 2

אין יותר מרגש ומלבב סבא אשר נכדו הולך בדרכו ואף מביע את רגשותיו כלפי הקבוצה האהודה שלנו.

אין ספק בליבי שסבי שלום עליו השלום מחייך מלמעלה על שהצליח להנחיל לדורות את מורשתו האדומה.

ציטוט

"יחד עם פעילים בולטים וציונים נלהבים כמו ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, פעלו נמרצות לעליית יהדות רוסיה ופולין לארץ

הזוית האישית

היה לנו כיף ביחד והרגשה נפלאה להעלות את הסיפור המשפחתי מזווית שדן לא הכיר ולי כמבוגר היה נהדר לשחזר. אנו מאחלים שנוכל להמשיך במורשת האדומה גם לדורות הבאים והכל בבריאות טובה ובאהבה גדולה.

מילון

פטריוט
נאמנות למולדת, אהבה ומסירות,שאדם חש כלפי מדינתו.

ציטוטים

”סבי שלום היה ציוני נילהב, פטריוט גדול מאד עוד בעיירת מולדתו בריסק ליטובסק.“

הקשר הרב דורי