מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משנגחאי לארץ ישראל

עירית חורץ קדמי
תלמידי ביה"ס אלומות
למרות התנגדותה של משפחתה, התגיירה אמי והתחתנה עם אבי

שמי חורץ קדמי, נולדתי בעיר שנגחאי בסין, בשנת 1948. עליתי לארץ בהיותי בת שנתיים. היום אני גרה בתל מונד.

כיצד היגיעה משפחתי לסין? 

הסיפור מתחיל במלחמת העולם הראשונה, אבי ומשפחתו חששו מהפרעות שהיו ברוסיה, לכן הם בחרו לברוח למקום אחר,בטוח יותר, הם בחרו לברוח לסין לאזור מנג'וריה. אחרי שאבי שהה במנג'וריה תקופה, משם הוא עבר והגיע לעיר חרבין. בחרבין הוא רצה למצוא עבודה וללמוד אך מאחר ולא הצליח למצוא את עצמו הוא החליט להמשיך ולנדוד ועבר לעיר שנגחאי.

"שַאנְג-חַאי, היא עיר נמל במזרח סין. היא העיר בעלת האוכלוסייה הגדולה ביותר בסין, באסיה ובעולם, עם למעלה מ-24 מיליון בני אדם (נכון ל 2013), הגרים בעיר ובמטרופולין הסובב אותה. העיר ממוקמת על נהר חְוַאנְגפּוֹ, פלג של נהר היאנגצה." (אתר ויקיפדיה)

כרונולוגית יהודי שנחאי מ-1832 ועד היום –  אתר איגוד יוצאי סין

"קהילה יהודית בשנחאי בשנת 1887 קמה הקהילה היהודית באופן רשמי כשחבריה התכנסו בבית כנסת חדש בשם "בית אל". בראשית המאה, יהדות שנחאי שהורכבה בעיקר מיהודי (עירק והודו שנקראה  בשנחאי "הקהילה הספרדית". שגדלה לממדים שהצריכו השכרת בית עץ שתפקד כבית ספר יהודי ראשון. מטרתו הייתה הנחלת לימודי יהדות ומקצועות נוספים התווספו בחלוף הזמן." (אתר איגוד יוצאי סין).

בשנחאי הוא למד, התאקלם ומצא עבודה ופתח מוסך משלו. אחד מלקוחותיו במוסך היה סיני. אחת מבנות המשפחה של הלקוח , מצאה חן בעיני אבי. אבל הבעיה הייתה שהיא לא הייתה יהודיה, היא הייתה בודיהסטית מה שאומר שהיא הייתה צריכה להתגייר, כדי שהם יוכלו להתחתן.

תהליך הגיור

תהליך הגיור והגיור עצמו היה לא פשוט הן מבחינה אישית והן מבחינה משפחתית. משפחת אמי לא ראתה בעין יפה את תהליך הגיור ואף התנגדה לו. התוצאה הייתה שמשפחתה של אימי ניתקה את הקשר איתה, עם אמי.

אמי, למרות התנגדותה של משפחתה, התגיירה והתחתנה עם אבי. הם גרו בשנגחאי. שם נולדו להם ארבע בנות ובניהן אני. אני בת הזקונים, הרביעית שנולדה להורי.

עם עליית הקומוניסטים לסין החליטו הורי לעזוב את סין. זו הייתה החלטה לא פשוטה, עמדו בפניהם ארבע אפשרויות: לחזור לרוסיה ארץ הולדתו של אבי. האפשרות השנייה שהועלתה לנסוע לאוסטרליה. באוסטרליה גרו חלק מבני משפחת אבי. אפשרות נוספת הייתה להצטרף לבני משפחה שברחו כדי להגר לארצות הברית. והייתה עוד אפשרות לעלות לארץ ישראל.

הורי החליטו לעלות לישראל. אמי החליטה שאחרי שעברה את כל תהליך הגיור, הלא פשוט, היא חייבת לראות מה זאת ארץ ישראל? מהי ארץ היהדות? ההחלטה נפלה כמובן על ישראל. וכך החלו ההכנות לקראת הנסיעה לארץ ישראל.

לסיפור המורחב בקישור" אהבה בשנגחאי"

מילון

שנגחאי
שַאנְג-חַאי, היא עיר נמל במזרח סין. היא העיר בעלת האוכלוסייה הגדולה ביותר בסין, באסיה ובעולם, עם למעלה מ-24 מיליון בני אדם (נכון ל 2013), הגרים בעיר ובמטרופולין הסובב אותה. העיר ממוקמת על נהר חְוַאנְגפּוֹ, פלג של נהר היאנגצה. ויקיפדיה

ציטוטים

”אחרי שאימי עברה את כל תהליך הגיור רצתה לראות מה זאת ארץ ישראל ?“

הקשר הרב דורי