מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משיגשוג לפרעות בקרב יהודי עירק

ציפי, אופק, אדיר ואורי
פסל לנפגעי הפרהוד ברמת גן
סיפור עלייתה של ציפי

ציפי נולדה בעירק והיא מזל דגים.

בילדותה אהבה ציפי לשחק בגולות.

על העלייה

ציפי עלתה לארץ מעירק בשנת 1941,כתוצאה מהמצב הפוליטי והחברתי בעירק. באמצעות גמלים וחמורים.

התקופה שקדמה לעליה הייתה תקופת שגשוג כלכלי של יהודי עירק. הקהילה שהייתה קטנה, באופן יחסי לאוכלוסיית המקום, הייתה פגיעה. מראשית שנות השלושים, עם קבלת העצמאות של עירק, החל מעמד היהודים מתערער. הוטלו הגבלות על פעילותם והחלו לפגוע בהם פיסית. מאוחר יותר החלו התושבים לזהותם עם הציונים בארץ ישראל – מה שהרע את מצבם.

שיאה של התפתחות זו היה בהתפרצות אלימה נגד יהודי בגדאד, ה'פרהוד' (פרעות שנעשו בקהילה היהודית בבגדד), ב- 3-1 ביוני במשך שלושה ימים השתולל אספסוף, הרג, שדד ובזז, כשבין המשתתפים בהרג גם אנשי כוחות הביטחון. זאת בעוד הכוחות הבריטיים שחנו בשערי העיר נמנעים מלהתערב, כדי שלא להגיע לעימות ישיר עם הלאומנים העיראקים.

סיכומו של ה'פרהוד' היה כ- 180 הרוגים, פצועים רבים ונזק רב לרכוש. ה'פרהוד' גרם להלם ולזעזוע עמוק בקרב יהודי עיראק. אמנם עוד קודם לכן היו פגיעות ביהודים, אך היה זה מקרה ראשון מזה מאות בשנים של פגיעה המונית מאורגנת ביהודי עיראק, בניגוד לרדיפות שמהן סבלו יהודים באירופה בדורות האחרונים. לכאורה חזרו אחר כך החיים למסלולם. הכוחות הבריטיים הרבים שחנו בעיראק הביאו שגשוג רב, שממנו נהנו יהודים רבים והדבר השכיח לכאורה את הפצע העמוק שנגרם. ואולם אותות הזעזוע לא נמחו, וביטחונם של היהודים בעתידם בעיראק עורער ללא תקנה. מאז ה'פרהוד' חשו למעשה שאין עתידם בטוח. היו שעזבו את עיראק ואחרים, אף שנהנו מן השפע, הכינו דרכונים על כל צרה שלא תבוא.

על ציפי כיום

התחביבים של ציפי הם יוגה וספורט, השעות הפנאי ציפי אוהבת לבשל, ולצפות בתוכניות טלוויזיה.

ציפי אוהבת לאכול את כל המאכלים.

לציפי יש 4 ילדים, היא סבתא ל-6 נכדים וסבתא רבה ל-2 נינים.

ציפי אוהבת לשמוע את כל סגנונות השירים. 

בנימה אישית- ציפי יקרה, שמחנו מאוד להכיר אותך, היה לנו כיף לעבור איתך את החוויה, תודה ששיתפת אותנו בסיפורים שלך, הם היו מעניינים. אנחנו מאחלים לך הרבה אושר, בריאות ואריכות ימים.

המפגשים התקיימו בין תלמידי בי"ס הגליל בתל אביב לבין מרכז רב שירותים לקשיש "התקווה", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בשנה"ל תשע"ד (2013-4), בהובלתן של המורה כלנית לובל ישראל, היועצת מורן בייז ומנהלת המועדון ציפי אורטל.

מילון

הפרהוד
וא שמן של פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, עיר הבירה של עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. במסגרת הפרעות נרצחו 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים ורכוש רב נבזז. מספר בני האדם שרכושם נבזז הגיע לכ- 50,000 בני אדם‏[1]. הנרצחים נקברו בקבר אחים בבגדאד. משמעות המילה פרהוד היא הפחדה ברוטלית של נשלטים. האירועים שימשו כגורם מאיץ לצמיחתה של המחתרת הציונית בעיראק ולתהליך שבסופו של דבר הביא לעליית יהודי עיראק לארץ ישראל במבצע עזרא ונחמיה.

ציטוטים

”ציפי יקרה, שמחנו מאוד להכיר אותך ,היה לנו כיף לעבור איתך את החוויה.“

הקשר הרב דורי