מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משחק כדורגל קרוב לגבול

סבא ולידור
שכונת מוסררה - ויקיפדיה
הסכנה של צדוק כאשר עבר את הגבול בשביל כדור

סיפורו של סבא צדוק.

בהיותי כשהייתי תלמיד בבית הספר בית יעקב הנמצא בשכונת מוסררה שבירושלים בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל נוצר מחסור רב במקומות דיור לעולים החדשים ולכן החליט משרד השיכון לאכלס את בתי מוסררה הנטושים בעולים חדשים יוצאי מדינות צפון אפריקה. עקב חלוקת ירושלים הפכה מוסררה לשכונת ספר שעמדה בחזיתו של הגבול החדש. תושבי השכונה נחשפו לצלפים ירדנים שהתבצרו בעמדות לאורך הגבול, ומדי יום ניסו לפגוע בחייהם של התושבים. חששות אלה הפכו לשגרה עד לאיחוד העיר בעקבות מלחמת ששת הימים. כיון שבאותה תקופה ירושלים הייתה חצויה, בית הספר שלי היה ממש על הגבול. מעבר לגבול היו עמדות צלפים של הלגיון הירדני.

בזמן הלימודים וגם אחרי הצהריים חברי ואני נהגנו לשחק כדורגל במגרש שהיה ממש קרוב לגבול , במהלך המשחק הכדור מידי פעם היה עף לנו לשטח ההפקר, שהיה ממש מעבר לגדר שהפרידה ביננו. כאשר הכדור היה עף אני וחברי חפרנו מתחת לגדר כדי להשיב את הכדור.

כאשר עברנו את הגדר מיד הצלפים של הירדנים היו יורים כדי להפחיד אותנו כדי שנזוז משטח ההפקר. בהתחלה ממש נבהלנו אך לאט לאט זה נהיה חלק מהמשחק הכדוררגל. במהלך המשחקים הרבים ששיחקנו מדי פעם חברי ואני היינו בועטים את הכדור בכוונה מעבר הגדר, כי היינו אוהבים סכנות בסך הכל לא היה לנו מה לעשות.

בסופו של דבר היה כיף כי עשינו הכל יחד. היינו ממש חבורה, עם מישהו היה נענש כולנו היינו נענשים, וכאשר הכדור היה עף כולנו עברנו את הגדר יחד.

וזו הסיבה שנהנו כל כך להיות חבורת ילדים קטנים באמצע שום מקום.

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של לידור יוסף וסבא צדוק.

מילון

מוסררה
מוסררה היא שכונה בירושלים הגובלת בשכונות מאה שערים ומסעודיה בצפון, מגרש הרוסים וכיכר ספרא במערב, הרובע הנוצרי והרובע המוסלמי בדרום, ומזרח ירושלים במזרח

ציטוטים

”בית הספר שלנו היה ממש על הגבול. מעבר לגבול היו עמדות צלפים של הלגיון הירדני.“

הקשר הרב דורי