מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משחק באש

עומר עם סבא נדב וסבתא חנה
סבא נדב בבית הילדים בקיבוץ רשפים
סיפור של סבא נדב לביא מתקופת ילדותו בקיבוץ רשפים

שמי נדב, נולדתי בשנת 1949 בבית שאן. בילדותי חיינו בקיבוץ רשפים, באותו זמן הוריי גרו בבית זמני (חלק של בית הילדים) כיוון שבדירה שלהם פרצה שרפה שלאחריה היה צורך בשיפוץ נרחב של הדירה. היינו קבוצה של 14 ילדים שובבים שם המטפלת שלנו היה אסתר והמורה מניה.

כילד, מאוד אהבתי לשחק באש ולהדליק כל מיני חפצים. יום אחד, בקיץ, הסתובבתי בקיבוץ בשעות אחר הצהרים וראיתי באזור הבית של ההורים שלי, שתילים של עצי זית שננטעו לא מזמן. בתוך הגומות של שתילי עץ הזית, פיזרו קש כדי למנוע אידוי של המים מתוך הגומות.

סבא נדב בבית הילדים בקיבוץ רשפים

תמונה 1

הסתקרנתי מאוד מה יקרה אם אדליק את הקש עם גפרורים שהיו בידי. וזה מה שעשיתי, הדלקתי גפרור וזרקתי לתוך הגומה עם הקש. הקש ניצת מיד ופרצה אש חזקה. אני מאוד נבהלתי, ברחתי משם והסתתרתי רחוק משם. הזמן עבר ואימא שלי התחילה לדאוג כי לא חזרתי הביתה.

היא פנתה לכמה חברים בקיבוץ שיעזרו לה לחפש אותי. מיד החלו לחפש אותי בכל הקיבוץ ולא מצאו אותי. אחד מהחברים לקח טרקטור ונסע אל מחוץ לקיבוץ, לכיוון הפרדס כדי לחפש אחרי, אבל לא מצאו אותי בשום מקום. בסופו של דבר, לאחר זמן ארוך, יצאתי מהמחבוא והלכתי הביתה. אימא שלי מאוד שמחה והודיעה בהתרגשות לכולם שחזרתי הביתה. אני בטוח שהאירוע נשאר בזיכרון שלה זמן רב.

היום אני בגיל פנסיה, סבא לנכדים מקסימים, גר עם אשתי בקיבוץ מענית וממשיך לעבוד במפעל גלעם.

הזוית האישית

סבא נדב: נהניתי מאד לבלות יחד עם הנכד שלנו, עומר, בתכנית הקשר הרב דורי הנפלאה.

מילון

קיבוץ רשפים
קיבוץ רשפים עלה לקרקע ביולי 1948, על אדמות אשרפיה שהוא אחד המקורות לשם רשפים, מקור נוסף הוא המילה רשף – בהיות חלק גדול ממייסדי הקיבוץ רשפים ממדורת השמדת העם היהודי באירופה. חבריו היו המתיישבים הראשונים של העיר בית שאן, שם ישבו עד שהוקם הקיבוץ בשטחו הנוכחי.

ציטוטים

”הקש ניצת מיד ופרצה אש חזקה. אני מאוד נבהלתי, ברחתי משם והסתתרתי רחוק משם“

הקשר הרב דורי