מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משחקי ילדות של ישראל יניב

בזמן עבודה במחשב
נהר האודר בורוצלב העיר בה נולד ישראל
ילדות מאושרת

בתכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה השנה בבית הספר איל בעכו, עסקנו השנה בנושא מרכז על משחקי הילדות של המשתתפים הותיקים בתכנית.

ישראל יניב נולד בשנת 1941 לבית משפחת ישראלוק. הוא נולד בפולין בעיר ורוצלב ועלה לישראל בשנת 1957. השנה הוא משתתף בתכנית הקשר הרב דורי ומספר לאדם על שני משחקים מתקופת ילדותו:

משחק "הקפות"

שתי קבוצות על מגרש כדורגל, לפחות ארבעה שחקנים בקבוצה (עדיף יותר). קבוצה אחת מפוזרת במגרש והקבוצה האחרת מצוידת במקל וכדור טניס. המקל שהינו די כבד ומסיבי מכה על ידי החובט למרחק הגדול ביותר שהחובט יכול לבצע. מטרת הקבוצה המפוזרת בשדה לתפוס את הכדור ולהחזירו כמה שיותר מהר לבסיס החבטה. בזמן שקבוצת השדה מנסה להחזיר את הכדור לבסיס, החובט ממהר לרוץ דרך שלוש תחנות בקצוות המגרש. אם החובט מגיע לתחנה לפני שהכדור הוחזר לבסיס החבטה, הוא נחשב ל"ניצל".

אם הכדור הוחזר לבסיס החבטה בזמן שהחובט היה בין התחנות, הוא נחשב ל"שרוף" ויוצא מן המשחק. כל חובט שהגיע במשך המשחק לבסיס החבטה, נקודה מצטרפת לזכות הקבוצה. סיבוב משחק נגמר כאשר כל קבוצת החובטים "נשרפה". לאחר כל הסיבובים הקבוצה שצברה את מספר הנקודות מכל הסיבובים, מנצחת. אלוף ואכזר? כדור שנחבט ומתעופף באוויר, די בקלות ניתן לתפוס אותו ולהחזירו לבסיס החבטה. אני תמיד ידעתי איך לחבוט את הכדור שטוח, כך שהוא במהירות יתגלגל על אדמת המגרש. קשה לרדוף אחרי כדור מתגלגל, בייחוד שהייתי מכוון את החבטה שלי בין שני שחקנים. הרבה פעמים בין השחקנים נוצרה מן מבוכה וחוסר ביטחון מי מבין שניהם ירוץ לתפוס את הכדור, יתרון גדול של זמן לחובט שאפשר לו לרוץ, אפילו בניחותא עד בסיס החבטה.

כדור קיר

הציוד הנדרש הינו קיר חלק בערך בגובה של שתי קומות, כדור טניס וכמובן ילדים שרוצים להשתתף. מספר הילדים אינו מוגבל וכל אחד משחק לעצמו. נבחר בהגרלה או בהסכמה "זורק", והוא מתחיל את המשחק. הזורק מטיח את הכדור אל הקיר ובו זמנית קורא בשם של ילד. הילד הנקרא משתדל לתפוס את הכדור בעודו מתעופף באוויר ולנסות לפגוע באחד הילדים שהתפזרו במהירות אחרי הזריקה. ילד שהכדור נזרק אליו מנסה לתפוס את הכדור. אם תפס את הכדור, הזורק הראשון ממשיך עוד פעם. אם הכדור נפל לו, אזי נחשב ל"שרוף" והוא יזרוק את הכדור אל הקיר. אחרי שזרק, קרא בשם של ילד אחר, הוא יוצא מן המשחק. האחרון שנשאר מנצח את המשחק.

הזוית האישית

בתכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה השנה בבית הספר איל בעכו, עסקנו השנה בנושא מרכז על משחקי הילדות של המשתתפים הותיקים בתכנית.

מילון

שרוף
הפסיד במשחק

הקפות
משחק בכדור טניס במקום במקל קצר. המחבט עשוי להיות מקל של מטאטא. במסגרת פעילויות שיעורי אימון גופני בבית הספר המשחק מכונה בית-שדה או (ארבע) תחנות. הכינוי הקפות רווח באמצע המאה העשרים. בחיפה של שנות השלושים עד שנות השישים של המאה העשרים המשחק כונה כדור הקפה, וקבוצת השדה הייתה צריכה להביא את הכדור לתחנה הבאה (או לאחת התחנות הבאות) של השחקן הרץ, ולא לבסיס. ויקיפדיה

ציטוטים

”אלוף ואכזר - כך קראו לי כי תמיד ניצחתי במשחק“

הקשר הרב דורי