מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משחקים של פעם ושל היום

משחקים של פעם עם שרה לרנר
משחקים של פעם עם שרה לרנר
שיחקנו כל ילדי השכונה, יהודים , ערבים, נוצרים, דרוזים

 משחקים של פעם
במשחקים ובכל מיני צעצועים כבר שיחקו בימים ימימה, בחץ וקשת, ברוגטקה, עם אבנים, בובות מחימר ושאריות של עור. במשך הזמן הכינו גם מכל מיני חומרים שמצאו בסביבה: כמו עץ, שהכינו ממנו קוביות- גם לילדים קטנים.או אבן – כמו למשחק קלס, או חמש אבנים , או משחקים מקרטון – הכינו קלפים. טלפון הכינו משתי פחיות מחוברות בחוט ארוך, שהיגיע לשתי מרפסות. מדברים בטלפון , צועקים עד שהשכנים היו יוצאים ומשתיקים אותנו. כך שיחקנו כל ילדי השכונה, יהודים , ערבים, נוצרים, דרוזים, דתיים, חילוניים – מכל העדות והדתות, בלי יחוס מאין אתה ומי האבא שלך.. אז אני מאחלת לילדים של היום עם המשחקים הנהדרים והמחשבים ובובות ברבי וכדורים לכל מיני משחקים – לחיות באחווה , שלום ושמחת חיים !
משחקים של היום
היום הילדים כבר לא משחקים כמו פעם: היום יש לילדים משחקים קנויים כגון: משחקי קופסא, משחקי מחשב ומשחקי טלווזיה. המשחקים השתנו מכיוון שהדור של היום מעדיף משחקים ממוחשבים , אין רצון להכין משחקים. בעבר לא הייתה להם ברירה, אז הם היו צריכים להכין אותם – דבר שהיה עיסוק בפני עצמו. בעבר לא יכלו לשחק במשחקים טכנולוגיים כי הטכנולוגיה הייתה הרבה פחות מפותחת ועם השנים היא גדלה והתפתחה ויצרה את המשחקים של היום.
אני לדוגמא, ממש אוהבת להכין משחקים ולשחק במשחקים שהכנתי . ישנם אפילו משחקי קופסא שאני
"מכינה מחדש" בבית ומשחקת בהם.
 
הבובה, שרה לרנר מספרת:
"כאשר מלאו לי שנתיים ולהורי לא היה כסף לקנות לי מתנה, אמא שלי הכינה לי בובה משאריות בדים וגם רקמה לה פה, אף ועיניים. הכל בדייקנות, עד שתמיד חשבתי שהיא מסתכלת עלי. זו הייתה המתנה הכי יפה שקיבלתי. יותר מכל המשחקים. ביום שהיא אבדה לי, בכיתי בלי סוף, הרגשתי כמו שאבדה לי חברה טובה.  
סיפרתי לנכדי על כל מיני משחקים של פעם ושל היום ובין הסיפורים סיפרתי להם על כדור שהכנו משאריות בד.
השוני שהיום יש כדורים בכל מיני צורות, צבעים ודגמים. בזמני, היה כדור שעשוי משאריות בד מחוברות בחוט חזק בו שיחקנו כולנו – כל ילדי השכונה ביחד: יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, וכל שאר הדתות, לא חשוב מאיפה הםבאו קבלנו אותם בשמחה. – חבל שהיום אין כדור כזה.
 
קרן אבנר ורוני פרידמן:
 שמענו משרה סיפורים מעניינים וחוויות על כל המשחקים של פעם  ותוכלו לקרוא בהרחבה בדפי החוברת" חברים לחיים" 
טלפון חוט – הוא לא מצלצל ולא מבריק…. הכנו טלפון משתי פחיות וחוט שהיה מגיע ממרפסת למרפסת.
קפיצה בחבל – , סבתא סורגת – משחקי כדור וקלפים – תופסת – מחבואים –  משחק שמות – חמש אבנים – קלאס – דוקים  – ועוד ועוד.
 
תמונה 1
עוד סיפורים של שרה לרנר  ממרכז יום לקשיש , רמת השרון, בחוברת  "חברים לחיים"
 
תמונה 2
תמונה 3
תמונה 4
תמונה 5

מילון

ברוגטקה
קֶלַע (או בשמו העממי רוגטקה - מרוסית) הוא כלי נשק פשוט, הקיים עוד מימי קדם ומשמש ליידוי אבנים במהירות רבה ובדיוק משופר, בהשוואה ליידוי אבנים ביד.

ציטוטים

”אני מאחלת לילדים של היום עם המשחקים הנהדרים והמחשבים לחיות באחווה, שלום ושמחת חיים.“

הקשר הרב דורי