מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משוודיה לישראל

עם נכדנו האהוב יואל
סבא בגן ילדים יהודי
הילדות בשוודיה והשנים הראשונות בארץ

אנחנו שנינו נולדנו וגדלנו בשוודיה.

אני סבא דוד, נולדתי בעיר "מלמה" (בדרום שוודיה), בשנת 1952 וגדלתי בקהילה של ניצולי שואה שהייתה חברה של ההורים. הייתה פעילות רבה כדי להעניק חינוך יהודי לילדים שגדלו בסביבה של שוודים. למשל: חגגנו את כל החגים היהודיים וגם ימי העצמאות  של מדינת ישראל.

אני סבתא מוניקה, נולדתי בסטוקהולם (בירתה של שוודיה), גם במשפחה יהודית. אבא שלי נולד גם הוא בשוודיה, הוריו הגיעו לשוודיה בערך בשנת 1900. ואימא שלי הגיעה רק כמה חודשים לפני המלחמה כילדה לשוודיה מגרמניה. אני השתתפתי בגן וחוגים לא יהודיים. אני מאד אהבתי לרקוד בלט.

בשנים הראשונות גדלתי בפרבר של סטוקהולם, והיו לי המון חברים מהכיתה בחצר הבית. אני ואחותי היינו לבד בבית אחרי בית הספר, כי הוריי היו בחנות נעליים שלהם בעיר ואנחנו הסתדרנו בעצמנו בבית. בזמן הפנאי שנינו, דוד ומוניקה, היינו פעילים בתנועות נוער ציוניות (סבא: "בני עקיבא" וסבתא: "הבונים"),  וככה נולד הרעיון לעלות ארצה, אבל זה לא עלה בידינו עד שסיימנו לימודים והקמנו משפחה.

בשנת 1982 עלינו ארצה עם שתי הבנות (ז'נט: בת 3 וגבי: תינוקת בת חצי שנה).

חתונה של סבתא וסבא

תמונה 1

לארץ עלו גם חברים טובים שלנו משנות הנעורים והם נהיו לנו כמשפחה. הילדים שלנו גדלו יחד עם הילדים שלהם ואנחנו עשינו הרבה טיולים ביחד, למשל, לאילת ולאכזיב. היו לנו גם הרבה מסיבות כיפיות  עם החברים שלנו, כמו נשף פורים עם תחפושות. מכיוון שאני סבא רופא שיניים גויסתי לשרת בתור רופא שיניים בצבא הישראלי, שרתתי גם בצבא השוודי ועשו לי הנחה על הזמן השרות הזה.

בחופשות הקיץ חזרנו לשוודיה כל קיץ ושמרנו על קשר עם כל החברים שנשארו בשוודיה. עשינו גם טיולים באירופה ופגשנו שם גם חברים משוודיה.

טיול משפחתי לאכזיב

תמונה 2

מצגת התמונות שלנו

הסרטון שלנו

הזוית האישית

הנכד יואל: אני למדתי הרבה על הסבא וסבתא שלי ונהנתי מאוד.

סבתא מוניקה: היה ממש כיף לבלות ביחד, גם זה נתן לנו מימד חדש ליחס שבינינו.

סבא דוד: התכנית נתנה לנו הזדמנות להעביר ידע לנכד שלנו על השורשים של המשפחה.

מילון

פרבר
חלק מהעיר הנמצא מחוצה לה.

ציטוטים

”"היהודי הנודד" ההורים הגיעו לשוודיה ואנחנו לארץ. "הוריו הגיעו לשוודיה בערך בשנת 1900" “

הקשר הרב דורי