מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משה ליכמונוב עלה לישראל מסין

משה מספר לתלמידים
בכתה ג בתלמוד תורה
הגדת עליות - סיפור עלייתו של משה מסין לישראל

משה ליכומונוב נולד בשנת 1940 בעיר חארבין שבסין. הוא עלה לארץ בגיל 10 בשנת 1950 עם הוריו, גדל בכפר לימן, למד הנדסאות בניין, מתגורר כיום בקרית מוצקין.

סין היא מעצמה עולמית ששיטחה זהה לשטח ארצות הברית. היהודים הגיעו לסין בשלוש תקופות בהיסטוריה: לפני 1000 שנים בדרך המשי, בעיקר מאירן והודו. בשנת 1842 הגיעה קבוצת יהודים מעיראק אל העיר שנחאי. קבוצה שלישית של יהודים, הגיעו מרוסיה לעיר חארבין שבצפון סין, בחבל מנ'גוריה שעל גבול רוסיה.

הוריו של משה, אריה וסוניה הגיעו עם הקבוצה השלישית ונפגשו בסין. רוסיה החליטה לבנות את קו מסילת הרכבת הטרנס סיבירית דרך אדמות סין אל העיר ולאדיבוסטוק שלחוף האוקיינוס השקט. היהודים שלקחו חלק בבניית קו הרכבת ראו בכך הזדמנות לברוח מהפוגרומים ברוסיה. בסין המשטר לא רדף יהודים.

העיר חארבין נוסדה עקב בניית קו הרכבת. תוך שנתיים מהקמתה כבר הייתה שם קהילה של כ – 2000 יהודים, בעיקר כאלה עם יוזמות וכסף. כך נבנתה וצמחה שם הקהילה היהודית. נבנו בתי כנסת, בתי ספר, בתי קברות.

אביו של משה הגיע לשם, בשנות ה-30, כשכבר היו שם כ – 25,000 יהודים. רוב משפחות היהודים גרו באזור העיר התחתית, הגובל עם שפת הנהר "סונחואה", שמעברו השני היו שדות ירוקים ובתי קיץ שהיהודים היו שוכרים למגורים בימי הקיץ החמים.

משה למד בבי"ס "תלמוד תורה" עד כיתה ג', כשמשפחתו החליטה לעלות ארצה. בביה"ס דיברו רוסית כי כולם היו מרוסיה והוא עדיין מדבר היטב את השפה.

תלמידי כתה גw בבית הספר היהודי "תלמוד תורה" בסין – משה בשורה ראשונה קיצוני מימין

תמונה 1

כילד, הוא זוכר עיר אפורה ומלוכלכת, היום העיר נראית אחרת לגמרי, נקייה ופורחת.

עליית יהודי חארבין ארצה החלה בשנת 1949 והסתיימה בתחילת שנות ה- 60. כשעלו לארץ  בשנת 1950 השתכנו בכפר לימן, שם גדל משה.

לפני כ- 10 שנים יזמה ממשלת סין את השיפוץ של כל המבנים שהיו שייכים לקהילה היהודית בחארבין: 2 בתי כנסת, בניין הגימנסיה היהודית, בית הקברות היהודי ועוד. כולם עמדו מוזנחים במשך כ-50 שנה. כיום הם משמשים כמוזיאון וכאנדרטה להנצחה של הקהילה היהודית, שתרמה רבות לפיתוח העיר חארבין במשך 60 שנות קיומה.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת שלם, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

בשנת 2014 השתתף משה בתכנית הקשר הרב דורי, שהתקיימה בבית הספר אלומות בתל אביב, שם סיפר לתלמידים על קהילת יהודי סין, סיפור תועד במאגר.

מילון

יהדות סין
יהדות סין היא תפוצה בה קיימות מספר קהילות יהודיות, ביניהן אחת מהקדומות ביותר במזרח הרחוק. רוב החוקרים מסכימים כי הקהילה היהודית הראשונה בסין נוסדה בקאיפנג בתקופת שושלת סונג הצפונית (960 - 1127) אם כי יש המקדימים את בואם של יהודים לסין לתקופת שושלת טאנג (618 - 907) ואף מוקדם יותר... ויקיפדיה

ציטוטים

”אביו של משה הגיע לחארבין בשנות ה-30-“

הקשר הרב דורי