מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משגיח הכשרות באניית הפאר Queen Mary

סבתא נורית ונכדתה שירה במפגש
הסבא ישראל דוד דייויס
עקב הביקוש הרב הקימו בה מטבח נפרד כשר עם חדר אוכל נפרד וגם בית כנסת.

סבתא נורית קמיסר מספרת לנכדתה שירה את סיפורה.

שמי נורית קמיסר. נולדתי בשנת 1953 בלונדון, אנגליה, להוריי אוסקר (עוזר) ובלאנש (בלומה דינה) דייויס. גדלתי בלונדון וגרתי שם עד שעלינו ארצה בשנת 1983, אני ובעלי, עוזי קמיסר ז"ל, והילדים שלנו.

לשם משפחת הנעורים שלי, דייויס, יש סיפור מאד מעניין (שאספר בהמשך) שאירע עם סבא שלי מצד אבי, סבא ישראל דוד דייויס (יחימוביץ).

אקדים ואספר, שהקשר שלי עם סבא וסבתא היה תמיד חזק ומיוחד. בילדותי גרנו קרוב אליהם. בכל שבת בבוקר אני ואחיותיי היינו חוזרות יחד עם סבא מבית הכנסת  לאכול את סעודת השבת אצלם. אבא ואימא היו אוכלים בבית,  והם היו מצטרפים אלינו אחר הצהרים לכוס תה ועוגה. עד היום אני  נזכרת בערגה בעוגת התפוחים המיוחדת והטעימה של סבתא!

סבא, ישראל דוד, נולד בשנת 1897 להוריו חיים זאב ואיטה יחימוביץ, בעיר לודז' בפולין. בצעירותו הוא ברח מהצבא הפולני והגיע לאנגליה בשנת 1921. שם הוא התחתן עם סבתא שלי, טובה, לבית רוזן, בשנת 1925. שנה לאחר נישואיהם נולד אבי. לסבא וסבתא הייתה חנות קטנה לכלי תפירה באזור מזרח לונדון, באזור בו גרו רוב היהודים בעיר.

סבא ידע הרבה שפות: יידיש, רוסית, פולנית, גרמנית, אנגלית וקצת עברית. בשנת 1931 הוא קיבל עבודה כמתורגמן בחיל הים המלכותי הבריטי, הוא עבד על אניות הפאר שלהם, ה – Olympic וה – Majestic. הוא היה נוסע מאנגליה לאמריקה לתקופה של שלושה שבועות וחוזר הביתה רק לכמה ימים בין הפלגה להפלגה. בימים ההם השימוש במטוסים לא היה כמו היום. רוב האנשים הגיעו לאמריקה, באניות.

בשנת 1933, עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, עלתה גם כמות היהודים שרצו לברוח מאירופה לאמריקה. באותה תקופה החברה הבריטית Cunard בנתה את האוניה הענקית והמפוארת, ה – Queen Mary. עקב הביקוש הרב של יהודים חרדים להפליג באנייה, הקימו בה מטבח נפרד כשר עם חדר אוכל נפרד וגם בית כנסת, שישמש את המון היהודים שהזמינו כרטיסים לאמריקה.  במצב הזה נוצר צורך, שמישהו ייקח אחריות על כל הפרויקט הזה. בעלי האנייה פנו  למתורגמן היהודי שלהם, סבא שלי, שיכהן גם כמשגיח כשרות במטבח ובעל תפילה וגבאי בבית הכנסת. עבור מילוי התפקיד הוא קיבל תעודה מבית הדין של הרב הראשי באנגליה.

בעיתונות הבריטית של אז יש המון מכתבים וכתבות מנוסעים יהודים, שכתבו כמה הם נהנו מכל החוויה היהודית בלב הים. חלק אפילו חגגו שם ליל הסדר וכולם הזכירו את העבודה המסורה של סבא. הוא מאד נהנה מהתקופה הזאת. הוא פגש רבנים גדולים ואנשים מפרוסמים ועזר להם עם כל מה שהיו צריכים. בתמונות מאז רואים אותו לבוש במדי הצוות של ה Queen Mary, כשהוא עונד בגאווה את התג של המגן דוד עם המילה "שומר" – ככה קראו אז למשגיח כשרות.

כחבר צוות באנייה הוא היה צריך לעבור במשרד ההגירה האמריקאי לפחות פעם בחודש. אני לא יודעת את כל הפרטים אבל פקידי משרד ההגירה לא הסתדרו עם השם יחימוביץ, והפכו את שמו הפרטי, ישראל דוד, לדוד ישראל (David Israel) הם צירפו את שני השמות יחד ויצרו שם משפחה חדש דייויס (Davies). סבא שינה רשמית את שם המשפחה לדייויס. ומאז גם לאבא שלי (שהיה אז ילד קטן) ולכל המשפחה קוראים דייויס

כשפרצה מלחמת העולם השנייה בספטמבר 1939 האונייה Queen Mary היתה בניו יורק יחד עם כל הצוות, כולל סבא. סבתא ואבא שלי (שהוא בן יחיד) היו לבד בלונדון ולא הייתה שום אפשרות לברר מה קורה עם סבא. הם לא ידעו מתי סבא יחזור הביתה, ואם בכלל ישוב? הם עברו כמה חודשים של דאגה גדולה, כי בזמן המלחמה היה מאד מסוכן לעבור את האוקיינוס. הגרמנים ניסו לתקוף את כל האוניות בלב הים. סבא חזר ב"ה אחרי שלושה חודשים באנייה קטנה יותר שהצליחה לברוח מהאויב ולהגיע לחופי אנגליה בשלום.

זה מעל 50 שנה שאוניית הפאר Queen Mary כבר לא מפליגה. היא נמצאת בנמל בקליפורניה והיום יש שם מלון וכל מיני אטרקציות כולל מוזיאון בו מציגים תמונות וחפצים מהעבר שלה. מאד מעניין שהקדישו גם חדר להיסטוריה היהודית שלה, שם מציגים כמה מהכלים מהמטבח הכשר וגם חפצי יודאיקה, שהשתמשו בהם בבית הכנסת. על הקיר יש תמונה גדולה של סבא ישראל דוד כשהוא עומד כבעל תפילה בבית הכנסת.

כפי, שהגדיר אותו אחד הנינים, הוא היה אז הכתובת לכל עניין יהודי באוקיינוס האטלנטי.

תמונה 1
סבא שליח ציבור בבית הכנסת שבאניית Queen Mary

הזוית האישית

שירה קמיסר: תודה לך סבתא, ששיתפת אותי בסיפורך המרתק והמעניין על סבא ישראל דוד. העשרת אותי מאוד.

מילון

'קווין מרי'
(באנגלית: RMS Queen Mary) היא אניית תענוגות בריטית שהושקה בשנת 1934. כיום היא מתפקדת כ"בית מלון צף" בלונג ביץ'.

משגיח כשרות
משגיח הכשרות עוסק בפיקוח על שמירת הכשרות בגופים שונים בענף המזון. משגיחי כשרות פועלים בחדרי אוכל ובמטבחים שבמחנות צה"ל, בבתי מלון, בבתי חולים, במסעדות, בבתי מטבחיים, במפעלים המייצרים מזון ובמפעלים נוספים, כגון אלה המייצרים כלי אוכל. משגיחי כשרות מופעלים על ידי איגודי השגחה שונים.

ציטוטים

”סבא היה אז הכתובת לכל עניין יהודי באוקיינוס האטלנטי. “

הקשר הרב דורי