מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרקש, ישראל ומה שביניהם

אמא, אני ועמית ביום הולדתו ה-3
אמא והפסנתר
סיפור חייה המרתק של אילנה אלוני מגולל את החיים במרוקו והמעבר לא"י

אילנה אלוני ( אסייג) נולדה בשנת 1945 בעיר מרקש שבמרוקו לרחל ולניסים שנולדו אף הם והתחתנו במרוקו.
לאילנה ארבעה אחים: שני בנים ושתי בנות.
אילנה התייתמה מאב בהיותה בת 3 ונותרה עם אמה וארבעת אחיה. אביה השאיר רכוש שממנו התקיימה המשפחה.
כילדה, זוכרת אילנה, שתפקידי הבית היו מחולקים בין בני המשפחה. מקרה שחקוק בזיכרונה, שאת כיכרות הלחם היו מכינים בבית ולוקחים למאפייה לצורך אפייתם. תפקידה היה לקחת את כיכרות הלחם למאפייה. באחת הפעמים, כאשר הייתה בדרכה וכיכרות הלחם מונחים במגש מעל ראשה, לקח לה אחד הערבים כיכר לחם ואז החליטה, מתוך הפחד שנכנס בה, שיותר לא תלך למאפייה. כדי לצאת מתפקידה זה, החליטה "לעשות תחבולה" וללכת לישון מוקדם. מתוך כך ראתה אמה שאין להעיר אותה משנתה והטילה את התפקיד על האחות השנייה.
מקרה נוסף שזוכרת אילנה שכתלמידה הייתה חרוצה ומנהיגה, כדי להוכיח לשאר התלמידים את הידע שלה פתרה את התרגיל על הקיר בביה"ס (אשר נצבע כמה ימים לכן). באותו הזמן עברה המנהלת, משכה אותה בזנב הסוס שלה לחדרה, נזפה בה והזמינה את אמה לשיחה.
כשהייתה בת 10, החליטה המשפחה לעלות לא"י. בלית ברירה החליטו לפצל בין בני המשפחה. אילנה ואחיה, דוד, עלו לארץ במסגרת עליית הנוער. הם התמודדו עם קשיי הישרדות רבים ביניהם קשיי שפה, נתק מהמשפחה, התמודדות  עם מציאות יומיומית קשה. אילנה, כהרגלה, הצטיינה בחריצותה בתחום הלימודים והעבודה המעשית בחקלאות ובגידול בע"ח. היא הייתה מוציאה כל בוקר עדר כבשים לטיול בליווי חליל.
 
משפחתה של אילנה גרה בירושלים. אחת לחודש הייתה מתראה עם משפחתה בשבת. בסיום לימודי התיכון ב"מקווה ישראל" עברה לגור בירושלים. שם למדה חינוך והוראה במכללת "אפרתה". לאחר סיום הלימודים, בהיותה בגיל 19, החלה לעבוד ב"חבל עדולם" כמורה. ניתנה לה אפשרות ללון במקום או לחזור לביתה. היא בחרה באפשרות הבית, ומתוך כך נאלצה לנסוע בטרמפים בסיום העבודה ובשעות הבוקר המוקדמות (5 בבוקר) נסעה באוטובוס.
 
תמונה 1
 
לאחר מכן, הכירה את בעלה יצחק, דור שלישי בירושלים.
חברותיה של אילנה שיתפו אותה בהכנות לחתונה שלהן אשר התאכזבו מהערותיהם הביקורתיות של המוזמנים. אילנה החליטה שאת פיות האנשים תסגור בכך שתשים דגש על האולם, השמלה, התסרוקת, הצלם ולא על האוכל. לצורך כך, נרתמה המשפחה בהכנת כריכים ובהזמנת עוגות משובחות. היא הזמינה את משפחתה מכל הארץ, שחלקם היו  עולים חדשים, והאירוע זכור לכולם עד היום.
תמונה 2
לאילנה ויצחק נולדו 3 ילדים: אופיר בוגר "וינגייט" בתחום החינוך הגופני. רני הינו רואה חשבון, בעל משרד פרטי.
יפעת, יועצת חינוכית בתיכון "טומשין", בעלת תואר שני.
 
לאחר פרישה מוקדמת ממשרד החינוך עסקה בחינוך לנוער בסיכון (בפרויקט היל"ה), כיום מורה להוראה מתקנת בתיכון "טומשין", ביחד עם בתה יפעת.
 
סיפור חייה של אילנה חובק מדינות, יבשות, דתות ותרבויות שונות.
מוטיב מרכזי לאורך כל חייה מתבסס על חינוך והעצמת ילדים ונוער, כאשר האמרה "חנוך לנער עפ"י דרכו" היה ויהיה תמיד נר לרגליה.
   

מילון

פרוייקט היל"ה
מסגרת המאפשרת לבני נוער אשר נשרו ממסגרות לימודיות להשלים בגרות.

ציטוטים

”חנוך לנער על פי דרכו“

”כל המציל נפש אחת מישראל, כאילו הציל עולם מלא“

הקשר הרב דורי