מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרלן עולה מטונסיה לרמת השופט

סבתי מרלן
סבתי עלתה ארצה לרמת השופט - ויקיפדיה
סבתא מרלן

אני מרלן סבתא של אלעד ומשתתפת איתו השנה בתכנית הקשר הרב דורי.

נולדתי בשנת 1947 בטוניסיה שבצפון אפריקה. עליתי לישראל בגלל שביקשו מתנדבים שיעשו עבודות חקלאיות ועוד עבודות כפיים. ההורים ידעו שאני עולה, הם לא היו בטוחים כל כך שיהיה לי שם טוב, ובכל זאת הסכימו שאעלה לבד. עליתי דרך הסוכנות היהודית שנותנת לאנשים לעלות לארץ לעבוד וללמוד.

במהלך העלייה אנשים רצו לשנות לי את השם, אבל סירבתי ולא נתתי להם כי רציתי להישאר עם השם שנתנו לי הורי. עליתי ארצה לבד בשנת 1969, בגיל 22.

 סבתא מרלן עולה לבדה לרמת השופט

תמונה 1

רמת השופט

"רָמַת הַשּׁוֹפֵט הוא קיבוץ ברמות מנשה, מתנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, שנוסד ב-2 בנובמבר 1941 ונקרא על שם השופט ג'וליאן מק. מק היה שופט יהודי-אמריקני שכיהן כנשיא הסתדרות ציוני אמריקה (ZOA) לאחר מלחמת העולם הראשונה. שותפו להנהגה הציונית בארצות הברית, לואי ברנדייס, העניק את שמו לקיבוץ השכן, עין השופט". (ויקיפדיה)

כשהגעתי לארץ הביאו אותי ואת שאר העולים לקיבוץ רמת השופט.  שם לא נדרשנו לשלם דבר ונתנו לנו אוכל חינם. כל היום למדנו ועבדנו בחום. ההורים יצרו איתי קשר, הם הפתיעו אותי ובאו לבקר והם אמרו לי שהם רוצים שאני אחזור לטוניסיה אבל אמרתי להם: "לא, אני נשארת בארץ הקודש".

כמה שנים לאחר מכן, עזבתי את הקיבוץ ופגשתי את יעקב. יעקב עבד אז בנמל חיפה יצאנו וכעבור תקופה התחתנתי איתו. בשנת 1975 אמא של אלעד נולדה, הבת שלנו. כמה שנים אחר כך  נולדו גם שתי אחיותיה.

הזוית האישית

אלעד מביא את סיפור עלייתה של סבתא מדלן שעלתה לבדה לישראל לרמת השופט.

מילון

רמת השופט
רָמַת הַשּׁוֹפֵט הוא קיבוץ ברמות מנשה, מתנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, שנוסד ב-2 בנובמבר 1941 ונקרא על שם השופט ג'וליאן מק. מק היה שופט יהודי-אמריקני שכיהן כנשיא הסתדרות ציוני אמריקה (ZOA) לאחר מלחמת העולם הראשונה. שותפו להנהגה הציונית בארצות הברית, לואי ברנדייס, העניק את שמו לקיבוץ השכן, עין השופט.

ציטוטים

”"אני נשארת בארץ הקודש".“

הקשר הרב דורי