מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרומניה עד נס ציונה – סימני דרך

סבתא חנה והנכדה ענבר מתעדות את הסיפור
סבתא חנה בת כשנתיים
אלה תולדות סבתא חנה

ילדות

סבתי נולדה בבית החולים הדסה בירושלים בשנת 1952 היא גרה עם הוריה בשכונת מקור חיים. הוריה היו אז עולים חדשים מרומניה והיו במחנה המעצר בקפריסין כאשר היו בדרכם לארץ. כאשר סבתי הייתה בת שנה הוריה החליטו לעבור לתל אביב. משום שבאותה התקופה בירושלים היו הרבה יריות מכיוון ירדן וחיפשו מקום יותר בטוח. כשהייתה בגיל שנה וחצי נולד אחיה יעקב וכאשר הייתה בת חמש עברה המשפחה לחולון. בעיר זו היא גרה עד היום. סבתי למדה בגן צלילה, בבית הספר היסודי "המגינים" ובתיכון "קוגל" בחולון.

התבגרות

מגיל צעיר סבתי אהבה לרקוד. היא השתתפה בחוג בלט והופיעה באירועים של בית הספר. בנוסף רקדה גם ריקודי עם והיא רוקדת עד היום. סבתי אומרת שהאהבה לריקוד עברה אלי בתורשה. סבתי הייתה בתנועת "הנוער העובד והלומד". היא מספרת שזו הייתה תקופה מאוד יפה בחייה וכל שבוע הייתה הולכת לפעילויות עם החברים והחברות שלה מבית הספר. היא השתתפה בטיולים ובמחנות עבודה בקיבוצים (מחנה עבודה היה טיול ושהיה בקיבוץ במשך כמה ימים ועבודה בחקלאות למשל: קטיף תפוחים, עבודה בשדה, נסיעה בטרקטור). היו לה הרבה חוויות מאותה תקופה. לאחר שסיימה את התיכון התגייסה סבתי לצה"ל, היא שירתה בשלישות הצבאית במרכז האפסנאות שנקרא בשם מרב"ד.

סבתא חנה עם חבריה בתנועת הנוער 

תמונה 1
             
תמונה 2

סבתא חנה כחיילת             

תמונה 3

בית ומשפחה

בשנת 1972 התחתנה סבתי עם יעקב ברגר, שהוא הסבא שלי. שנתיים לאחר מכן בשנת 1974 נולדה בתם הבכורה שרונה שהיא אמי. בהמשך נולדו להם עוד שתי בנות: ליאורה ומורן, האחיות של אמי והדודות שלי. לסבתי וסבי יש היום שישה נכדים, היא אומרת שהם הכי מקסימים ומדהימים בעולם. סבתא שלי אומרת שהבילוי הכי מהנה שלה הוא בחברת הילדים והנכדים. אנחנו נפגשים הרבה בביתם של סבי וסבתי לארוחות שישי או שבת. יחד עשינו פיקניקים, חגיגות, ימי הולדת. נסענו לטיולים משותפים ויש לנו זיכרונות יפים ממקומות שבילינו יחד כמו: נופש בנחשולים, שורש, נוף תבור, כרתים ועוד.

סבא וסבתא ביום נישואיהם

תמונה 4

סבתא, סבא והנכדים            

תמונה 5

התנדבות

סבתי היום גמלאית. היא משתתפת בקורסים ולומדת דברים מעניינים. היא עושה ספורט, הולכת ברגל – "נפש בריאה בגוף בריא" היא מתנדבת בבית ספר ועובדת עם ילדים בגילי שיש להם קשיים מבחינה לימודית וחברתית. היא מחזקת אותם ועוזרת להם להרגיש טוב ולהצליח יותר. זה נותן לה סיפוק והרגשה טובה. סבתי אומרת: "מי שנותן לאחרים מקבל חזרה הרבה יותר".

היסטוריה משפחתית

הוריה של סבתי התחתנו ברומניה בשנת 1946, למשפחתי יש כתובה מהחתונה שלהם. היא כתובה בעברית. בשורה העליונה רואים שני אריות שמחזיקים את לוחות הברית. בשורה התחתונה יש באמצע מנורה ומשני צידיה מגן דוד מעוטר בעלי זית. משני צידי הכתובה רואים את שנים עשר שבטי ישראל.

כתובה מרומניה, 1946

תמונה 6

זמן קצר לאחר החתונה שלהם החליטו לעלות לארץ ישראל, הדרך לא הייתה קלה. הם הפליגו באניית מעפילים בשם "עצמאות" ובדרך כאשר היו קרובים לארץ, עצרו אותם הבריטים ושלחו אותם למחנה מעצר בקפריסין. לאחר כשנה שוחררו ממחנה המעצר והגיעו מקפריסין לארץ. קודם הגיעה אמה של סבתא ולאחר מכן אביה. ההורים שלהם הצטרפו אליהם לאחר כמה שנים, הם עברו לגור בירושלים שם נולדה סבתי.

המשותף בין סבתי לביני

אומרים שאני דומה לסבתי במראה. אפשר לראות את הדמיון בינינו בתמונות כשהייתה צעירה. אני מאוד אוהבת לרקוד וגם סבתי אוהבת לרקוד. בילדותה רקדה בלט כמוני ועד היום היא רוקדת ריקודי עם.

אני רוקדת

תמונה 7

סבתא רוקדת בצעירותה          

תמונה 8
אני הולכת לתנועת נוער "הצופים", סבתי הייתה בתנועת נוער: "הנוער העובד" כאשר הייתה בגילי. סבתי ואני אוהבות לבשל ויצא לנו גם לבשל ביחד. שתינו אוהבות לראות סרטים בקולנוע. אנחנו גם אוהבות לצלם.

הנכדה ענבר

תמונה 9

הזוית האישית

סבתא חנה: שמחתי מאוד כשענבר הזמינה אותי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי. נהניתי מאוד מהעבודה ביחד, אספנו חומרים ודיברנו על העבר שלי, נזכרתי בהרבה חוויות שעברתי במהלך חיי. שיחקנו במשחקים של פעם, ביקרנו במוזיאון בית התפוצות. שמעתי גם מענבר וחבריה על מה שקורה היום, מה משותף ומה שונה. גילינו גם את הדברים המשותפים בינינו. אני מרגישה שהעבודה על התכנית קירבה בינינו. הייתה לנו חוויה משותפת ומהנה מאוד. אני רוצה לאחל לענבר הרבה הצלחה בלימודים ובחיים בכלל, שתגשים את כל שאיפותיה. שתהנה מכל מה שהיא עושה והעיקר, שתהיה מאושרת.

הנכדה ענבר: מאוד נהניתי בתכנית ובעיקר מזה שסבתא שלי איתי. אני חושבת שהתכנית הזו מאוד קירבה בינינו. יש לי הרגשה ששיתוף הפעולה בינינו התחזק ואנו נפגשות לעתים קרובות יותר. במהלך המפגשים שוחחנו הרבה על המשותף בינינו. למדתי הרבה על תולדות חייה של סבתי שלא ידעתי קודם. התברר לנו במהלך העבודה שמורן דודתי הייתה תלמידה של המורה המובילה את התכנית, יעל בן נון.

סבתא חנה והנכדה ענבר במהלך העבודה

תמונה 10

מילון

הנוער העובד והלומד
הנוער העובד והלומד היא תנועת נוער שיסודותיה בתנועת הנוער העובד, שהוקמה ב-1924 בארץ ישראל על ידי בני נוער עובדים שהתאגדו על מנת להגן על עבודתם וזכויותיהם. "הנוער העובד" התמזגה בשנת 1959 עם התנועה המאוחדת ליצירת "הנוער העובד והלומד". התנועה מהווה היום את מעגל החיים הצעיר של תנועת דרור ישראל. ויקיפדיה

ציטוטים

”"מי שנותן לאחרים מקבל חזרה הרבה יותר“

הקשר הרב דורי