מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בזכות תושייה רבה ועבודה מאומצת

מרכז יום " בית אברהם", חיפה
במפגש עם יעל
חווה עולה מרומניה בעליית הנוער לכפר חסידים

חווה בן אשר, ילידת שנת 1933, נולדה בגבול רומניה-הונגריה.

בילדותה גרה עם אימה, אביה התגורר במקום אחר. בתור ילדה נהגה ללמוד בבית ספר רומני. בהיותה רק בת 14 עלתה ארצה בכוחות עצמה וחיה בעליית הנוער בכפר חסידים.

כפר הנוער הדתי בכפר חסידים

"כְּפַר הַנֹּעַר הַדָּתִי הוא כפר נוער דתי הנמצא בצפון הארץ, בתחומי מועצה אזורית זבולון, ליד כפר חסידים. כפר הנוער הוקם בשנת 1936, וכיום הוא מונה כ-400 תלמידים. התלמידים הם בכיתות ז'-י"ב ורובם עולים, חצי מאתיופיה, וחצי עולים מברית המועצות לשעבר וישראלים ותיקים. התלמידים הגיעו לכפר על ידי עליית הנוער. בנוסף ללימודים, התלמידים עוסקים בעבודות כפיים, כגון גינון ורפתנות".

היא גרה בבית חלוצות ליד בית כנסת גדול במסגרת קומונה ועבדה עם ילדים. במהלך תקופה זו היא גרה כשלושה חודשים בקפריסין, ולאחר כך התחתנה בארץ. אחרי שהתחתנה עברה לגור במקום אחר ואז נולדה הבת הבכורה.

משנת 1960 גרה חווה בחיפה ברמות רמז. אחרי שבעלה הראשון נפטר הוא השאיר אחריו שתי בנות משותפות. זמן מה לאחר מותו היא התחתנה עם גבר אחר וממנו נולדה בשנת 1969 בת נוספת. לבעלה השני הייתה מכולת שבה שניהם עבדו, כאשר הוא קיבל שטף דם היא נאלצה לעבוד במכולת זו לבד ולפרנס את המשפחה, זאת על מנת לשלם חובות רבים.

חווה מספרת: "בזכות תושייה רבה ועבודה מאומצת, הצלחתי להתגבר על הקשיים ולשלם את חובות המשפחה". במשך חמש שנים בה עבדה בגפה, נפטר גם בעלה השני, כאשר בתם הייתה בת 20 שנים. חוה עבדה בכל מיני מקומות שונים עד שלבסוף קיבלה קצבה מביטוח לאומי והפסיקה לעבוד.

לחוה יש שלוש בנות ושבעה נינים. כיום בנותיה גרות בחיפה, לבת הגדולה יש שלושה ילדים – שתי בנות ובן אחד, לבת השנייה שתי בנות, כאשר הבת הבכורה עובדת כמזכירה בקופת החולים.

שנים רבות היא עישנה סיגריות באופן כבד וכעת היא זקוקה להשתלת ריאות דחופה.

הזוית האישית

חווה מספרת: "בזכות תושייה רבה ועבודה מאומצת, הצלחתי להתגבר על הקשיים ולשלם את חובות המשפחה".

מילון

קומונה
מבנה חברתי בו קבוצת בני אדם שאינם בהכרח קרובי דם, מתארגנים באופן וולונטרי כחברה שיתופית בנכסיה, בייצור ובצריכה. חלק מן הקומונות מנסות למעשה להוות מעין "משפחה מורחבת" המבוססת על יחסי אינטימיות חברתית, שיתוף חומרי, רגשי ורוחני תוך שוויון מעמדי כלכלי ופוליטי.

כְּפַר-חֲסִידִים
כְּפַר-חֲסִידִים הוא מושב בעמק זבולון ליד קריית אתא בתחומי מועצה אזורית זבולון.

ציטוטים

”בזכות תושייה רבה ועבודה מאומצת, הצלחתי להתגבר על הקשיים ולשלם את חובות המשפחה".“

הקשר הרב דורי