מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרומניה לדימונה – מאנג'לה לאורנה

סבתא אורנה עם נכדתה שירה במפגש
הנכדה שירה
מורתי, מירי, מורה יפה וטובת לב, החליטה שהשם אנג'לה לא מתאים לישראל.

סבתא אורנה מספרת לנכדתה שירה אקוע.

שמי אורנה אלפונטה,  כשנולדתי קראו לי אנג'לה הרשקוביץ, נולדתי בשנת 1954 ברומניה בעיר אוקנה מורש (כיום טוקנה מורש) אני הרביעית במשפחה מתוך חמישה ילדים.

ילדות ברומניה

בילדותי המצב במדינה היה קשה, קשה מאוד. השלטון הקומוניסטי, שהשתלט על רומניה לקראת סוף מלחמת העולם השנייה היה אכזרי מאוד. היה קשה להסתדר בתקופה זו. השלטון הקומוניסטי חייב את האנשים לחלוק את נכסיהם עם המדינה, ועם עליית השלטון הקומוניסטי ברומניה, החל ברומניה תהליך של הלאמת נכסים, ושינוי כולל של כל מערכות השלטון והכלכלה שם. במהלך התקופה הזאת, למעלה משני מיליון בני אדם נאסרו בשל סיבות פוליטיות, כלכליות ואחרות. הוצאות להורג, עינויים והתעללויות הופעלו כנגד מספר גדול של אנשים, החל מיריבים פוליטיים ועד לסתם אזרחים. מתחת לפני השטח הורגשה גם אנטישמיות ושנאה כלפי היהודים. השלטונות הערימו קשיים לכל מי שרצה לצאת מגבולות רומניה. בעקבות המצב הקשה החליטו הוריי לעזוב את רומניה, היה זה בשנת 1964 אני ילדה בת 10. ההורים שלי החליטו לעלות לארץ ישראל "ארץ זבת חלב ודבש" כדי לחיות בין יהודים וכדי  להישמר מסכנת התבוללות.

היציאה מרומניה והעלייה לישראל

כשהגענו למעבר הגבולות, שוטר הגבולות עצר את אמי ושאל אותה, כמה מזוודות יש לכם? ומה יש בהם? אמי, שהייתה אישה צנועה וחכמה ענתה "יש לי חמישה יהלומים, הנה הם" והצביעה עלינו.

הסוכנות היהודית עזרה לנו מאוד לצאת מרומניה, עד לקבלת האישורים המתאימים שהינו בבית מלון באיטליה. מאיטליה הפלגנו באנייה לנמל חיפה, ולאחר מכן נסענו באוטובוס עד שהגענו לדימונה, בתאריך 02/03/1965.

המגורים בדימונה

דימונה היה ישוב קטן ומכיל, תושביה קיבלו אותנו יפה, כולנו נשקנו את אדמת הקודש. בדימונה למדתי מכיתה ד' "קלט עולים" ועד ליב' , למדנו קרוא וכתוב, מורתי, מירי, מורה יפה וטובת לב, החליטה שהשם אנג'לה לא מתאים לישראל, והחליפה את שמי לאורנה, אני הסכמתי. ואמי הצנועה והחכמה אישרה את החלפת שמי, העיקר שאנחנו בין יהודים.

בשנת 1972 התחתנתי בדימונה עם גבר ממוצא מרוקאי-ספרדי ( קיבוץ גלויות), יש לנו ארבעה ילדים (יהלומים), ונכדים בלי עין הרע (יהלומים קטנים).

דימונה גדלה והפכה לעיר בארץ ישראל היפה! אני סבתא אורנה גאה בילדיי, כלותיי, חתניי ונכדיי, מברכת אתכם בנחת בריאות והצלחה, כבדו את ההורים, "ואהבת לרעך כמוך", זה סוד ההצלחה בחיים!!! תלמדו ותצליחו בכל מה שליבכם חפץ. היהלומים הקטנים שלי.

ולך שירה נכדתי המתוקה מאחלת לך הרבה הצלחה, תמשיכי להיות נעימה, אהובה, חברותית וחביבה, תצליחי בלימודים ובחיים האישיים, תמיד תזכרי שבורא עולם אתך, תתפללי ותפני אליו תמיד.

הזוית האישית

שירה: אוהבת אותך סבתא אורנה, תודה לך ששיתפת אותי בסיפורך המעניין. מאחלת לך הרבה בריאות והצלחה.

סבתא אורנה: ולך שירה נכדתי המתוקה מאחלת לך הרבה הצלחה, תמשיכי להיות נעימה, אהובה, חברותית וחביבה, תצליחי בלימודים ובחיים האישיים, תמיד תזכרי שבורא עולם אתך, תתפללי ותפני אליו תמיד.

מילון

קומוניזם
קוֹמוּנִיזְם הוא שיטה כלכלית-חברתית בה כל מוצרי ההון (ובפרט, אמצעי הייצור) נמצאים בבעלות משותפת, תוך שמירה על שוויון כלכלי וחברתי.

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הידועה בשמה המקוצר הסוכנות היהודית, היא ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל. לסוכנות היהודית ישנה שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל ומעמדה החוקי והציבורי ייחודי ומעוגן ב"חוק המעמד" שהתקבל ב-1950. הסוכנות פועלת מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל.

ציטוטים

”אני סבתא אורנה גאה בילדיי, כלותיי, חתניי ונכדיי. "ואהבת לרעך כמוך", זה סוד ההצלחה בחיים!!!“

הקשר הרב דורי