מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרומניה לאודים

סבא אלכס והנכדה נגה
סבא אלכס עם יצחק רבין
סבתא עדנה מספרת לנכדה נגה על סבא אלכס

סבתא עדנה מספרת לנכדה נגה על סבא אלכס
 
סבא אלכס נולד בשנת 1946 בברשוב שבטרנסילבניה, אחרי מלחמת העולם השנייה. פרידה, אמו של אלכס נולדה בקראפטים, בשנת 1910. אנדור האב נולד בטרנסילבניה באוסטרו-הונגריה בשנת 1909.
 
החיים ברומניה היו בצל הפחד. השלטון היה דיקטטורה. נערכו בחירות אך הייתה רק מפלגה אחת- קומוניסטית. שירות הביטחון שלט ע"י זריית אימה. אנשים חששו לדבר באופן גלוי. לא ידעו מי עלול להלשין עליהם. מה שאפיין את רומניה היה מחסור בכל, לכן לכל מצרך בסיסי היה צורך לעמוד בתור שעות בכל מזג האויר.
 
למשפחה היה בית גדול בברשוב אבל הוא הולאם והם קיבלו דירה קטנה. היו בה 2 חדרים. אחד מהם מטבח וחדר נוסף. ללא מקלחת. שירותים היו משותפים בחצר. הדוד יוז'י גר במטבח ובחדר הנוסף אלכס, הוריו ואחותו בטי. המשפחה  לא הייתה  דתייה. הם הלכו מעט מאוד לבית הכנסת. בליל הסדר חגגו שתי לילות. קראו פעמיים את ההגדה והכינו פעמים ארוחות ליל הסדר. את בר המצווה חגגו בבית הכנסת. אלכס עלה לתורה אך לא הבין אף מילה מהדרשה והתפילות.
 
אלכס למד בבי"ס גרמני בכתה ג' הצטרף לתנועת הנוער הקומוניסטית. הוא נהג ללכת לבי"ס ברגל. בחורף היה "קור כלבים" הטמפרטורות נמוכות. עד 25- מעלות.  אלכס היה תלמיד טוב הוא למד במגמה ריאלית שכללה מקצועות מתמטיקה, פיזיקה, כימיה.  הוא צורף לנבחרת הכדור סל של העיר והיה חייב ללכת כל יום אחרי הלימודים לאימונים.  היו להם טיולים שנתיים שנמשכו שבוע. לנופש הם לפעמים נסעו לים השחור. הנסיעה הייתה ארוכה. יצאו ברכבת מברשוב בערב והגיעו למחרת אחר הצהריים. 
 
העליה לישראל
 
כשהיה בן שנה ההורים הגישו בקשה לעלות לישראל. הם קיבלו אישור עלייה לאחר 17 שנים. אסור היה להוציא כסף ודברי ערך מרומניה ולכן מכרו את הכל במחיר אפסי וקנו בגדים ומצעים שכלל לא התאימו לארץ.כשנודע שהמשפחה תעזוב את רומניה, כינסו באוניברסיטה את כולם ובטכס משפיל הוקיעו את אלכס כאויב העם, דרשו שיחזיר את פנקס החבר ובהפגנתיות קרעו אותו.  
 
בדרך לישראל מרומניה טסו לאוסטריה. שם הם היו במחנה מעבר ומשם הועברו לטרייסטה. הם הועלו על אנייה וביוני 1965 הגיעו לנמל חיפה. התאקלמות בארץ כשהגיעו לארץ שלחו את ההורים לכרמיאל. אלכס, לבוש בחליפה שלושה חלקים בקיץ הישראלי נסע לנתניה לפגוש את דודתו מג'י. 
 
הוא החל ללמוד עברית באולפן בקיבוץ אילון ועבד בשני מפעלים במקביל. בצבא כשהחל טירונות בקושי דבר עברית. הוא שובץ בסיירת אגוז, והשתתף במלחמת ששת הימים ובמארבים בבקעת בית שאן. לאחר השחרור, נקרא הרבה למילואים והשתתף במלחמות כמו מלחמת לבנון ומלחמת יום כיפור.
 
אלכס ועדנה
 
אלכס הכיר את עדנה כשנשלח ע"י הוריו לקנות ביצים באודים. הם  התחתנו בקיץ 1973 בחצר ההורים באודים. החתונה הייתה מאד צנועה ונחמדה. כאזרח הוא החל לעבוד בשירות הביטחון ברמת הגולן. העבודה הייתה כרוכה בנסיעות רבות ברמה. לאחר שהתחתן עבר לעבוד במשרד הביטחון בתל אביב . תקופה קצרה עבד באבו רודס בסיני בחיפושי נפט. במסגרת עבודתו היה בשתי שליחויות.
1.במשלחת הרכש בניו יורק שם קיבל תעודת עובד מצטיין  
2.כנציג משהב"ט בקולומביה. 
 
המשפחה מתרחבת
הרחבת המשפחה, ראשונה נולדה  קרן. כשנולדה, אלכס היה באבו רודס. הודיעו לו בטלפון על הלידה. הוא כבר אחר את המטוס היחיד שטס באותו יום לארץ ולכן שכנע נהג משאית שיחזור לארץ מיד. אלכס הגיע לבית החולים בבוקר למחרת מאד נרגש. כעבור שנה נולד רן ואח"כ תמר. הנכדה הראשונה היא נגה, הבת של קרן. גם  הלידה שלה מאד ריגשה את אלכס. אחר כך  נולד אחיה דן. לפני שנתיים וחצי נולדו נבו ואלון ולפני 4 חודשים נולד עידן.
 
לפני מספר שנים התאפשר לאלכס לפרוש מהעבודה. היו לו הרבה תוכניות, בעיקר לטייל, אך בשל הדרדרות במצבו הרפואי הוא  אינו יכול לממש את התכניות. הוא קורא הרבה, מטפל בטובה הכלבה ונהנה מאד כשנגה מבקרת אותו ומספרת לו ספורים.
 
משוב על תכנית הקשר הרב דורי
משוב של נגה:
"נהנתי מאד לשמוע את סיפור החיים  של סבא. במיוחד כשסבתא סיפרה ליעל החיים בשלטון הקומוניסטי.
 
משוב של סבתא:
"העבודה עם נגה שמחה אותי מאוד. נהניתי מהזמן המשותף איתה ומההתעניינות בקורות החיים של סבה, שהם פן של ההיסטוריה שלנו בא"י. אני מודה לנגה שבחרה בי לעבודה המשותפת ותודה רבה למורה לביאה שהדריכה אותנו ועזרה בעצה ובמעש". 
סבתא עדנה
 
קשר רב דורי,  תשע"ו, 2015
מורה מובילה לביאה צנגוט 

מילון

אולפן
אולפן עברית (מכונה בקיצור אולפן ,מקור המילה בארמית, משמעותה: מקום לימוד) הוא בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית. האולפנים מיועדים בראש ובראשונה לעולים חדשים במסגרת תהליך הקליטה. בנוסף יכולים ללמוד בהם גם תושבי חוץ ותיירים.

ציטוטים

”סבא אלכס עבד במשלחת הרכש בניו יורק שם קיבל תעודת עובד מצטיין“

הקשר הרב דורי