מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרומניה באהבה

נכדתי מאיה ואני בחדר מחשבים
בצעירותי כשעליתי לארץ
נעורים וחיים בארץ החדשה

שמי רן רגב, נולדתי בתאריך 07.02.1946 בבוקרשט, רומניה. שמי בלידה היה סרג'יו ויסברג, השם עוברת באמצע שנות ה- 70 עקב נסיעה לחו"ל מטעם הצבא. בשנת 1955 קבע בן-גוריון כשר הביטחון, כי רק אנשי צבא בעלי שמות עבריים יוכלו לייצג את צה"ל בחו"ל. מגמה זו נמשכה עד שנות ה- 80. תאריך לידה ברשומות הוא 09.02.1946 מרוב שמחה בהולדת בנו, שכח אבי הרמן ויסברג לרשום אותי במרשם האוכלוסין ורק כעבור יומיים עשה זאת.

תמונה 1
אבי הרמן ויסברג עם כלי עבודת הבית שלו

משחקים של פעם

בילדותי היו לי מספר חברים, אך לא מהילדים שאיתם הייתי בגן ילדים או בבית ספר יסודי, אלא שכנים בני גילי. רוב המשחקים שלנו היו בחצר: קלאס, מחבואים, תופסת, פורפרה, גוגואים (גלעיני משמש), 5 אבנים, פרה עיוורת. בחורף או בימים גשומים היינו נאספים 5-6 ילדים בבית של אחד מהם והיינו משחקים דוקים, חם-קר, טלפון שבור, משחק הכיסאות.

תמונה 2
תמונת ילדות ברומניה

כשהיינו יותר גדולים והפכנו לבני נוער היינו משחקים בחדר בקבוצות או בזוגות: ארץ-עיר, שחמט, דומינו, דמקה, שש בש.

לימודים

בית ספר יסודי: לכיתה א' הלכנו בגיל שבע. עד כיתה ד' הבנים והבנות היו לומדים בבתי ספר נפרדים. רק לאחר מכן התחילו ללמוד ביחד בכיתות מעורבות. הלימודים בכיתות שאני למדתי (בחלק מהשנים) היו מתקיימים בשעות אחר הצהריים עקב מחסור בכיתות לימוד. כל שנה בסוף השנה, הייתי מקבל תעודת הצטיינות בטקס עם ההורים.

בית ספר תיכון: התקבלתי לבית ספר שבעבר היה בית ספר לבנות והיו רק מורות שלימדו אותנו. השפה הזרה שלימדו בתיכון הייתה צרפתית, ובבית ספר היסודי למדתי אנגלית ונזקקתי להרבה שיערים פרטיים בצרפתית.

ארגוני נוער: בבית ספר יסודי הייתי חבר בארגון דומה לצופים (הארגון היחידי שהיה קיים) שהחניכים ענדו עניבה בצבע אדום במפגשי התנועה.

תמונה 3
במצעד תנועת הנוער ברומניה, עם הוריי רבקה והרמן ויסברג

בתיכון הייתי חבר בארגון הנוער העובד.

פעילויות בשעות הפנאי

קריאת ספרים: הייתי קורא הרבה – כל הקלסיקה של הספרות (Stendhal, Alexandre Dumas ,Jules Verne Charles Dickens, Mark Twain, Arthur Conan Doyle ועוד הרבה, הרבה אחרים). לקראת סוף לימודי התיכון התחלתי לקרוא גם ספרים בצרפתית. את כל הספרים הייתי משאיל מספריה ציבורית. בכיתה ו' השתתפתי בתחרות בה המשתפים היו צריכים לקרוא ספר שנבחר ע"י בית הספר ואחר כך לענות לשאלות על התוכן של הספר. אני נבחרתי במקום הראשון.

ספורט: ניסיתי את עצמי ממספר רב של מקצועות, כגון כדורגל, שחה, רגבי, אתלטיקה קלה, אגרוף, רכיבת אופניים. לבסוף בחרתי להתמחות בחתירה ספורטיבית (Rowing), מקצוע בו זכיתי למקום שני בתחרות החתירה של הבירה.

בלוי חברתי: היינו הולכים לסרטים והצגות, היינו הולכים לבריכה, לצפות במשחקי כדורגל וכדור עף. בחורף היינו הולכים להחלקה על הקרח.

לקראת סוף התיכון, בסופי שבוע היינו מארגנים בבית של אחד מאיתנו מסיבות ריקודים עם בנות.

יהדות: גדלתי בבית חילוני, אך היו כמה סימני יהדות: לא אכלנו בשר לבן כל הבשר שאכלנו בבית, אמא שלי הייתה קונה באטליז כשר.

זכור לי מקרה כשהייתי בטיול כיתתי בתיכון ואכלנו ארוחות בבית המלון בו התאכסנו. באחת הארוחות מישהו אמר שמגישים לנו סטייק מבשר לבן ואז סירבתי לאכול. אחת האימהות שליוו אותנו אמרה לי שהיא הולכת להתעניין במטבח. חזרה ואמרה שזה היה חזיר שחור ומותר לאכול. היות והיא הייתה אמא של חברה יהודייה האמנתי לה ואכלתי .

באותם הזמני היו מגדלים/קונים תרנגולות והיו שוחטים אותם. לשחיטת עופות הינו הולכים לשוחט יהודי שחיטה כשרה. בבית דיברו אידיש אך לא עשו מאמצים ללמד אותי גם. בפסח קנו מצות. רוב החברים שלי היו יהודים, בעיקר בתיכון. המורה שלי בכיתות א'-ב' הייתה בת של רב (הרב שפרן). בתיכון, היו מספר מורות יהודיות שהיו מזדהות בעיקר בשם הפרטי. בזמן התיכון הייתי הולך בערב יום כיפור עם חבר שלי ומשפחתו לבית הכנסת הגדול והיינו מחכים בחוץ לסיום התפילה.

העלייה לארץ ישראל

בשנת 1965 עליתי ארצה עם אמי ואבי, הגענו לכפר יונה. הייתי בן 19 הלכתי לאולפן עברית בנתניה כדי ללמוד עברית, הוריי דיברו יידיש.  באוקטובר נרשמתי לטכניון ללימודי הנדסת מכונות ולאחר מכן התגייסתי לצבא במסגרת העתודה האקדמית, בסיום הלימודים שרתי שירות קבע. אחר כך עבדתי בתעשיות הביטחוניות.

תמונה 4
קצין בחיל חימוש

בשנת 1966 הכרתי את קורה בכפר יונה, גם הוריה הגיעו מרומניה. התחתנו בשנת 1968 ונולדו לנו שתי בנות: שרית בשנת 1970, יעל בשנת 1973.

תמונה 5
קורה ואני ביום נישואינו

היום אני בגמלאות, אני עוסק באיסוף בולים אינטרנטי באמצעות אתרים שמציגים קטלוגים ואתרים שמציגים תמונות של הבולים. אני אוסף בולים שיש בהם תמונות של ציורים ואמנות. אני חוקר ומחפש מידע על הציור באתרי מוזיאונים כדי ללמוד עליהם יותר. בשלב האחרון הוא לבקר במוזיאון ולראות את התמונה.

תמונה 6
בול לפי יצירת האמנות

תמונה 7

אני נפגש עם בני המשפחה, אנחנו מטיילים בארץ בצפון, נוסעים לקיבוץ "הגושרים" וכפר בלום ולאילת בעיקר בחגים. לעיתים יצאנו לטיולים משפחתיים ברחבי אירופה. אנחנו חוגגים יחד את חגי ישראל וסופי שבוע בארוחות משפחתיות.

תמונה 8
בני המשפחה בחג הפורים
תמונה 9
עם הילדים והנכדים המקסימים

תמונה 10

הנכדים הנפלאים שלי 

הזוית האישית

רן: במסגרת התכנית הרגשתי את הקרבה לנכדתי מאיה ואת החשיבות של המסר של הסיפור שלי לדור הבא התמודדות עם שינויים ערכים של לימודים ומצויינות נהניתי להקשיב לסיפורים של משתתפי הקבוצה.

מאיה: במסגרת התכנית למדתי דברים חדשים על סבא שלי ועל ילדותו ברומניה על ערכים וכבוד ועל מדינת ישראל נהניתי עם סבא שלי והרגשתי שהתקרבנו מאד בזכות התכנית.

מילון

אולפן עברית
בית ספר לעולים חדשים ללימוד השפה העברית

ציטוטים

”הייתי קורא הרבה – כל הקלסיקה של הספרות“

הקשר הרב דורי