מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרווחה כלכלית במרוקו לקשיי קליטה בישראל

הסבא סמי שלום פדה
הנכדה אביה גורי
תוך כדי עלייתם לארץ הם נעשו עניים. כיוון שהם הותירו את כל רכושם שם במרוקו.

שמי אבי'ה גורי וברצוני לספר לכם  את סיפורו על  של סבי.

לסבי קוראים סמי שלום פדה, הוא נולד בשנת 1954 במרוקו. בגיל 8 הוא עלה לארץ, משפחתו מנתה 10 ילדים. אמו עבדה במרוקו כתופרת בגדים לבית המלוכה. גם בארץ היא עבדה בתפירה, היא הייתה התופרת של בית הרבי מקרעטשניף, היא תפרה את הבגדים של אשתו ובנותיו. ובנוסף היא תפרה גם לכל חסידי קרעטשניף.

כיוון שאביו של סבא היה בעל יכולות כלכליות טובות מאד. הוא ומשפחתו עלו לארץ מתוך אידיאולוגיה של אהבת הארץ וציונות ולא מתוך מצוקה כלכלית. בתקופת העלייה שלהם לארץ, הייתה מדינת ישראל עדיין צעירה, והעיר רחובות הייתה  מושבה. הארץ לא הייתה מפותחת, הרבה פרדסים היו בתוך הערים. אביו של סבא עבד בארץ בקטיף תפוזים.

כפי שציינתי קודם, במרוקו הם נהנו מרווחה כלכלית. אך, תוך כדי עלייתם לארץ הם נעשו  עניים. כיוון שהם הותירו את כל רכושם שם במרוקו. כי הם רצו לברוח מה שיותר מהר, והם לקחו איתם רק מה שהיה ניתן לקחת.

סבי מספר שהיו פעמים, שהוא היה צריך לחפש אוכל בפחים, ומידי פעם הוא היה מגיע לבית הספר בלי אוכל. סבי זוכר איך אמו תמיד הייתה אומרת: "אמכור את הבשר שלי למען ילדי", המסירות נפש שהייתה להורים בשבילם [הילדים] השפיע על החינוך.

ב"ה הם הצליחו להתמקם ולהתאקלם היטב בארץ. וכיום האח הבכור, משמש כראש ישיבה בבני ברק, וכל האחים ממשיכים בדרך התורה והמצוות, והצאצאים הולכים אחריהם ובדרכי האבות.

מלחמת יום כיפור

סבי שרת כחיל בצבא לפני נישואיו. בערב יום כיפור באמצע התפילה, הוא נקרא להתגייס למלחמה. לאחר המלחמה, הוא קיבל ציון לשבח, על פעולות לחימה טובות ודבקות במטרה. כפי שחונך על ידי הוריו למסירות נפש למען ארץ ישראל.

כיום סבא ואחיו ממשיכים באותה מסורת, של דרכי האבות לחנך את הבנים והנכדים לאהבת חינם לכל אחד, כי זו המידה, שמביאה לאהבת הבורא ולקיום מצוותיו.

הזוית האישית

סבא סמי שלום משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתו הנכדה אביה גורי.

מילון

חסידות קרעטשניף
היא חסידות מגזע נדבורנא. האדמו"ר הראשון שכיהן בקרעטשניף (קרצ'ונשטי, Crăciunești, במחוז מרמורש, רומניה) היה רבי מאיר רוזנבוים, בנו של רבימרדכי לייפר מנדבורנה, בן נינו של רבי מאיר הגדול מפרמישלאן. רבי מנחם אליעזר זאב רוזנבוים, האדמו"ר הנוכחי, הוא חתנו של רבי יואל בער מראצפערט-ברזיל. החסידות תחת הנהגתו מונה כ-600 משפחות, מהן בקריית קרעטשניף ברחובות כ-250 משפחות, ובשכונת פסגת קרעטשניף הסמוכה עוד כ-80 משפחות. קהילות נוספות קיימות בבני ברק, בירושלים, ביתר עילית, אלעד ומודיעין עילית

ציטוטים

”אהבת חינם היא המידה שמביאה לאהבת הבורא ולקיום מצוותיו.“

הקשר הרב דורי