מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרד סבתי

סבתי ואני במפגש הראשון בתכנית
סבתי וסבי ביום חתונתם
על אף שסבתא גדלה במשפחה דתייה, היא פתחה את הדלת לאחיותיה ולאחיה להתגייס לצבא.

שם סבתי הוא יפה אדרי. היא נולדה במרוקו בעיר קזבלנקה. תאריך הלידה שלה הוא ה- 21.6.1954. היא עלתה ארצה בשנת 1956 כשהייתה בת שנתיים עם משפחתה.

במשפחה של סבתי יש שני אחים ו-6  אחיות, היא נולדה שלישית במשפחה. בילדותה סבתא רבתא שלי הייתה שרה שירים במרוקאית בעיקר שירים שהיו שרים בשמחות, מהרדיו למדה סבתי שירים בעברית ומסבא רבא למדה מזמורים דתיים.

בילדותה שיחקה סבתי בעיקר במשחקי רחוב למשל: תופסת, מחבואים, קלאס, מחניים ותוקע.

המקצוע של סבתי הוא גננת היא עבדה בגן ילדים בעכו. היא עבדה 27 שנים כגננת היא אהבה ילדים ולכן בחרה במקצוע זה ומאוד נהנתה מעבודתה.

סבתי גדלה במשפחה דתייה והייתה הראשונה מבין אחיה ואחיותיה שלמדה בתיכון ולא הסכימה להצהיר שהיא דתייה כדי להשתחרר מהצבא אחריה התגייסו אחיותה ואחיה.

כאשר אמא של סבתי נפטרה סבתי הייתה עצובה מאוד. כעבור שבועיים בליל הסדר של פסח נולדתי והבאתי שמחה רבה לסבתי ולמשפחה. בהמשך חיי סופר לי שהייתי אמור להיוולד ביום שסבתא רבתא שלי נפטרה.

סבתי  טיילה בהרבה ארצות בחו"ל בניהן בארץ מולדתה מרוקו. סבתי אוהבת לקרוא, לפתור תשבצים, לסרוג ולרקום.

את סבא דני הכירה סבתי בשנת 1973 בבית הוריו שם נערכה מסיבת שחרור מצה"ל לאחיו ואליה הוזמנה. היא התחתנה בשנת 1974 בגיל 20 החתונה הייתה באולמי צור בעכו ולפני כן הייתה מסיבת חינה.

ביום חתונתנו

תמונה 1

בגיל 21 נולדה הבת הבכורה שגית. בגיל 23 נולדה הבת השנייה שני. בגיל 28 נולד הבן הצעיר רותם. לסבתי יש שלושה ילדים: שתי בנות ובן, יש לה שבעה נכדים ונכדות: שתי נכדות וחמישה נכדים וכלתה בהריון. הנכדים מבקרים את סבתי כמעט כל יום לאחר בית הספר. בארוחת יום שישי בערב נפגשים כולם בבית סבתי וסבי.

הזוית האישית

סבתא יפה: המפגשים היו מהנים. אהבתי במיוחד את האפשרות לספר לנועם נכדי על חיי ועל המשפחה המורחבת שלנו. הם נתנו לי אפשרות לספר ולקרב את נכדי נועם לסיפור חיי, לקרבו למורשתי ולספר לו על משפחתי. היה לנו זמן איכות, הנאה והתוודעות יותר מעמיקה של נועם על חיי. למדתי על נועם שיש לו רצון להכיר את המשפחה לעומקה ואת מסורתה. לדעתי המפגשים הם יוזמה מבורכת.

נועם: נהנתי במפגשים היפים. אהבתי במיוחד את האפשרות ללמוד על עבר משפחתי ולהיות בזמן איכות סבתי. אזכור במיוחד את הסיפורים היפים של סבתי. למדתי על עברה של סבתי ועל המשפחה המורחבת שלנו.

מילון

"נמשי מדוורה"
כפרה אליך, אני אוהבת אותך וכל הכבוד בשפה מרוקאית.

ציטוטים

”"לא נורא, זה לא אסון טבע"“

הקשר הרב דורי