מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרבד הקסמים של סבי יעקב

זה סבי יעקב כיום
אלו סבתי ציונה וסבי יעקב עם אבי
סיפור חייו של סבי יעקב ועלייתו לארץ מתימן.

סבי נולד בתאריך י"ז באלול תש"ה,  25.9.1945 בעיר מרס שבתימן.

לסבי קוראים יעקב על-שם סבא-רבא שלו יעקב והוא עלה לארץ בגיל 4 בעלייה חוקית "מרבד הקסמים" בתאריך 17.11.1949 מתוך רצון לחיות בארץ ישראל ביחד עם 4 אחים, הורים, סבא וסבתא.

זיכרונו המוקדם ביותר עם הגעתו לארץ הוא: "גרנו במחנה אוהלים בעין שמר. אבי היה מחלק סוכר בין האוהלים ובשנת 1950 עברנו לרמת ישי, שם אני גר עד היום. זכור לי מאד חורף שנת 1951, היינו בתוך האוהל וירד שלג ואמי שלי ילדה תינוקת נוספת בשם מלכה בבית חולים העמק בעפולה. מלכה חלתה והשאירו אותה בבית החולים להשגחה ואת אמי שחררו הביתה.

לאחר חודשיים הביאו לאמי תינוקת מתה עטופה כחבילה ואמרו לה שמלכה נפטרה. אמי לא הצליחה לזהות את התינוקת כביתה ועד היום אנחנו לא יודעים מה באמת עלה בגורלה וחושבים כי יתכן והיא אחת מילדי תימן החטופים."

סבי התחיל לעבוד בשנת 1958, בגיל 14, בנגריה ברמת ישי. הוא יצא לעבודה על-מנת לעזור להוריו, כי מהמצב הכלכלי היה קשה.

בשנת 1962 התגייס לצבא ושירת שנתיים וחצי בשריון כנהג. לאחר השחרור התקבל לעבודה בדואר ועבד בדואר 45 שנים מגיל 19 וחצי עד שיצא לפנסיה. במהלך העבודה בדואר קיבל סבי 3 פעמים תואר "עובד מצטיין". "באוגוסט שנת 1989 היה שוד בסניף הדואר בו עבדתי. שני רעולי פנים נכנסו וניסו לשדוד את הכסף באיומיי אקדח. שי בני, הצטרך אלי לעבודה באותו היום. אני ניסיתי למנוע מהשודדים לקחת את הכסף והם ירו לעברי 3 יריות אך לא פגעו. לבסוף הם הצליחו להימלט עם כ-50 אלף ₪."

היום, 10 שנים לאחר שיצא לפנסיה, סבי עדיין מתנדב יום יום בסניף הדואר בו עבד. בשנת 1958 חגג את בר המצווה בשבת פרשת נחמו. סבו לימד אותו את ההפטרה לבר המצווה. סבי הזמין את כל הכיתה הביתה. סבי מספר: "בביתנו היו נוהגים בימי שישי ללכת לבית הכנסת ולערוך קידוש. בחגים היינו לובשים בגדי חג וחוגגים את החגים כהלכתם ובשעות הפנאי בילדותי אהבתי לשחק כדורגל ולבלות עם חברים.

כשהגענו לארץ בגיל 4 הקליטה לא הייתה קלה. אבי שהיה שוחט ומוהל בתימן חלה ומשנת 1951 ועד פטירתו בשנת 2006 היה מאושפז בבית חולים. אמי נשארה לגדל לבד 4 ילדים והחיים באוהל היו קשים.

על אבי שי, סיפר לי כי היה ילד שובב וספורטאי מצטיין. שיחק כדוריד, כדורסל וכדורגל. ליוויתי אותו בטיולים שנתיים רבים. בבית הספר היה בין התלמידים הטובים בספורט ואפילו היה שיאן הקפיצה לגובה – 135ס"מ. בהמשך היה שופט כדוריד, ושפט משחקים בכל הארץ ויצא לשפוט גם בחו"ל מטעם איגוד השופטים.

הזוית האישית

למדתי הרבה על סבי ושמחתי להיות שותפה בפעילות הזו.

מילון

מרס
שכונה בתימן שסבי גר בה כשהיה ילד.

ציטוטים

”"היינו בתוך האוהל וירד שלג אמי ילדה תינוקת נוספת"“

הקשר הרב דורי